کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

استارتاپ‌ها جذاب‌تر از بانک‌ها شده‌اند

مهاجرت نیروی کار متخصص از حوزه بانکداری سرمایه‌گذاری این بخش را با مشکل مواجه کرده است

فعالیت در بانکداری سرمایه‌گذاری که زمانی حرفه‌ای پرطرفدار به حساب می‌آمد، ممکن است به دلیل مهاجرت متخصصان با تجربه از این صنعت، در حال از دست دادن درخشش خود در دنیای پراسترس پس از همه‌گیری باشد.

با وجود انبوهی از عرضه‌های عمومی اولیه (IPOs) و معاملات ادغام و خرید (M&A) در سال گذشته در هند، تعداد زیادی از متخصصان بانکداری سرمایه‌گذاری به دنبال محل بهتری برای کار هستند. طبق داده‌های شرکت نیتیو، از 300 جابه‌جایی نیروها در سطح متوسط و ارشد در بانکداری سرمایه‌گذاری طی 12 ماه گذشته، حدود 65 درصد به سایر حوزه‌ها، از استارتاپ‌ها گرفته تا شرکت‌های بزرگ، پیوسته‌اند.

در همین زمان، برای چندین بانک سرمایه‌گذاری برتر، یافتن نیروی انسانی مستعد در سطوح مدیریتی، دشوار شده است. رئیس یک بانک سرمایه‌گذاری هندی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «دستیابی به استعدادهای خوب دشوار شده است.

تازه‌کاران هم ترجیح می‌دهند به جای کار در آی‌بانک‌ها، در شرکت‌های مشاوره یا استارتاپ‌ها کار کنند یا خودشان کارآفرین شوند.» تجزیه و تحلیل حرکت استعدادها در برخی از بانک‌های سرمایه‌گذاری برتر جهانی طی دو سال گذشته نشان می‌دهد که میزان خروج از کشور در مقایسه با استخدام‌های جانبی بیش از دو برابر است.

کارشناسان داخلی صنعت، افزایش میزان خروج از کشور را به دلیل افزایش سطح استرس ناشی از انجام معاملات به بالاترین حد خود در دو سال گذشته، عدم تعادل در زندگی کاری، ساعات طولانی‌تر و ضرب‌الاجل‌های سخت می‌دانند. بانکداران سرمایه‌گذاری می‌گویند جدای از این، فریب بسته‌های دستمزد بهتر، طرح مالکیت سهام کارکنان و پروفایل‌های شغلی شیک، بسیاری را مجاب کرده تا به استارتاپ‌ها و سایر مشاغل شرکتی روی بیاورند.

چندین بانکدار گفته‌اند در حالی که این شغل همیشه یک شغل پراسترس بوده، اما دو سال اخیر همه‌گیری، زندگی را برای بسیاری از افراد در این حرفه سخت‌تر کرده است. متالی جین که اخیراً به عنوان رئیس توسعه شرکتی از بانک آمریکا مریل لینچ به بازار خودروهای دست دوم کارز24 پیوست، می‌گوید: «در یک زمان، تیزبین‌ترین افراد و مغزهای جوان جذب آی‌بانکینگ شدند، زیرا جدا از اینکه شغلی پردرآمد بود، مسیر پیشرفت شغلی سریع را با فرصتی برای تعامل و مشاوره با مدیران ارشد ارائه می‌داد.

با این حال، اکنون فرصت‌های مشابه زیادی در شرکت‌ها و استارتاپ‌های عصر جدید و همچنین شرکت‌های بزرگ وجود دارد.» برخی از خروجی‌های اخیر از این صنعت عبارتند از: دیرش بانسال که مدیر مالی جی‌پی‌مورگان بود و به میشو پیوست؛ کونال سواراپ که از بانک سرمایه‌گذاری کوتاک به زوماتو رفت؛ شرینس شاه، AVP در تاتا که از نومورا به این شرکت اضافه شد و گاویر بایگ، رئیس امور مالی در آنتم بایوسنس که او3 کپیتال را ترک کرد.

به نظر می‌رسد تیم‌های کوچک‌تر و کارمزدهای کمتر در بانک‌های سرمایه‌گذاری جهانی باعث شده است که تیم‌های فعال در این مشاغل مجبور شوند با کمترین امکانات، کار بیشتری انجام دهند که به افزایش استرس در سیستم منجر می‌شود.

در حالی که بعضیی از بانک‌ها جذب استعدادها را دشوار می‌دانند، برخی دیگر مانند اوندوس کپیتال بر موج فناوری سوار شده‌اند و در اکوسیستم استارتاپی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اوندوس نیروهای مستعد بسیاری را از بانک‌های جهانی و همچنین داخلی جذب کرده است. کارشناسان احساس می‌کنند در حالی که انتظار می‌رود این ریزش در سال 2022 نیز ادامه یابد، انتظار می‌رود جنگ برای جذب استعدادها تشدید شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/s2yu
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.