کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
اسنپ: رویه ضدرقابتی علیه تپسی را تکذیب میکنیم / تپسی: با رأی شورای رقابت از اسنپ شکایت میکنیم
بعد از انتشار خبر رأی شورای رقابت مبنی بر مشخصشدن رویه ضدرقابتی اسنپ علیه تپسی با خرید هزار سیمکارت و دریافت اطلاعات رانندگان تپسی و پیشنهاد کار به آنها، حالا اسنپ این خبر را تکذیب کرده است.
اسنپ اعلام کرده از سیمکارتهای خریداریشده برای انجام تحقیقات بازار استفاده کرده است. همچنین این شرکت گفته که برعکس ادعای مطرحشده از سمت تپسی، «بازاریابان میدانی برخی شرکتها بارها اقدام به تطمیع رانندگان اسنپ کردهاند.»
از آن سو نیز تپسی به «کارنگ» اعلام میکند که با توجه به این رأی شورای رقابت آنها علیه اسنپ در دستگاه قضایی شکایت خود را ثبت خواهند کرد.
تپسی: رقیب عادت به رویه ضدرقابتی دارد
امروز (۲۱ فروردین) شورای رقابت از تعیین تکلیف پرونده میان دو شرکت تاکسی اینترنتی و محکومیت شرکت اسنپ به دلیل شکایت شرکت تپسی خبر داد.
در تماس کارنگ با تپسی، معاون حقوقی این شرکت اعلام کرد که این پرونده شکایت مربوط به سال ۹۹ بوده و در نهایت جلسه بررسی این شکایت در تاریخ ۲۰ اسفند سال گذشته برگزار شده است.
نگین انصاری در مورد جزئیات این اتفاق به کارنگ گفت: «ماجرا از این قرار بوده که در آذر و دی سال ۹۸، با هزار سیمکارت درخواست سفر در تپسی ثبت میشود و بلافاصله بعد از قبول سفر از طرف راننده این سفرها لغو میشود. ما به این تعداد بالای لغو سفر شک کرده و در نهایت به دنبال پیگیری علت آن افتادیم.»
او در ادامه توضیح داد: «در روند بررسی متوجه رفتارها و اتفاقهای مشابهی شدیم. از جمله اینکه این هزار سیمکارت مربوط به ایرانسل با شمارههای مشابه بوده و از طرف دیگر به الگوی رفتاری تماس این شمارهها توجه کردیم و مشخص شد این سیمکارتها یک سفر موفق هم انجام ندادهاند و تمام سفرهایشان لغو شده است. متوجه شدیم که از این طریق اطلاعات ۱۴ هزار راننده را به دست آوردهاند. همچنین الگوی درخواست سفر آنها هم یکسان بود و در ساعت اداری درخواست سفر میدادند. برای همین برای ما مشخص شد که این یک کار سازمانیافته است. طبعاً هم به اسنپ مشکوک شدیم چون این شرکت رقیب ماست و سابقه رفتارهای ضدرقابتی هم داشته و رویکرد انحصارگرانه دارد و تمام تلاشش را میکند تا رقیب را تضعیف و از بازار بیرون کند.»
او میگوید که به دنبال این اتفاق آنها به دادسرای جرائم رایانهای مراجعه و شکایت کیفری ثبت کردهاند، در نهایت هم بعد از استعلامهای انجامشده مشخص میشود که این سیمکارتهای ایرانسل همگی متعلق به شرکت اسنپ بوده است.
انصاری ادامه میدهد: «بعد از این مرحله شکایت خود را به دلیل شرایط ایجادشده ضدرقابتی به شورای رقابت تسلیم کردیم. در این زمینه شورای رقابت هم بررسیهای لازم را انجام و رأی به تخلف اسنپ داد. نکته مهم این است که اسنپ با این کار ۱۴ هزار راننده ما را که برای آموزش و بهکارگیری در چرخه فعالیت تپسی برایشان هزینه شده بود به صورت آماده به خدمت خود گرفته است.»
به گفته او این اولین بار نیست که اسنپ این کار را میکند و در سال ۱۳۹۶ نیز این شرکت به خاطر نصب اپ روی گوشی رانندگان تپسی حرکتهای ضدرقابتی را شروع کرد و در این زمینه هم شکایتی در شورای رقابت ثبت شده است.
انصاری میگوید که با این رأی شورای رقابت، حالا آنها به خاطر خسارتی که دیدهاند میخواهند علیه اسنپ در دستگاه قضایی شکایت کنند تا جریمه وارده مشخص شود.
اسنپ: تکذیب میکنیم
در پیگیری این موضوع از اسنپ، این شرکت تمام ادعاهای مطرحشده در مورد این شرکت را تکذیب میکند. اسنپ با در اختیار گذاشتن تکذیبیه خود به رسانهها اعلام کرده که هیچ رویه ضدرقابتی انجام نداده و با توجه به اینکه سیمکارتها بهصورت رسمی به نام شرکت اسنپ ثبت شدهاند، اتهام استفاده از روشهای ضدرقابتی برای جذب کاربر راننده بهصورت مخفیانه کاملاً نادرست است.
اسنپ در تکذیبیه خود تأکید کرده که این پرونده شکایت مربوط به سال ۹۸ است و در همان زمان تا به امروز اسنپ دفاعیات خود در این زمینه را تقدیم شورای رقابت کرده و هنوز رأی شورای رقابت به طور رسمی به اسنپ ابلاغ نشده است.
اسنپ تأکید کرده در صورتی که حکم رسانهایشده صحت داشته باشد، ضمن احترام به رأی شورای رقابت، حق اعتراض را برای خود محفوظ میداند؛ چراکه این شرکت همچنان به شفافیت و عملکرد استاندارد مطابق با قوانین، در راستای حفظ فضای سالم رقابتی در بازار تاکسیهای اینترنتی متعهد است.
اسنپ در این تکذیبیه گفته است از سیمکارتهای خریداریشده برای انجام تحقیقات بازار (رصد سرویسهای داخلی شرکت و همچنین سایر شرکتها) برای تدوین طرحهای تشویقی، بهبود زمان پذیرش درخواستها، بهبود نرخ پذیرش درخواستها و موارد مشابه استفاده کرده که به صورت مرسوم برای تحقیقات بازار توسط شرکتها به کار گرفته میشود.
اسنپ در ادامه استفاده از این سیمکارتها برای دسترسی به اطلاعات رانندگان تپسی به صورت غیراخلاقی را رد کرده و گفته است: «باید در نظر گرفت که کاربران راننده، استخدام رسمی هیچ کدام از تاکسیهای اینترنتی نیستند و برای فعالیت در ناوگان هر کدام از شرکتها یا حتی فعالیت همزمان در آنها حق انتخاب دارند. با توجه به اینکه اسنپ ۹۰ درصد سهم بازار تاکسیهای اینترنتی را به خود اختصاص داده، تقریباً تمامی رانندگان تاکسی اینترنتی عضو ناوگان اسنپ هستند و بنابراین ادعای تلاش برای جذب رانندگان رقیب نمیتواند صحت داشته باشد.»
اسنپ تأکید کرده که: «حفظ فضای سالم رقابتی نیازمند شفافیت و عملکرد مطابق با استانداردها و قوانین از جانب تمامی رقبا در یک بازار است. طی هشت سال گذشته از زمان شروع فعالیت اسنپ و شکلگیری بازار تاکسی اینترنتی در ایران اقدامات خلاف قانون و غیرمنصفانه و غیررقابتی متعددی توسط رقبا انجام شده است. برخلاف ادعای رقبا، اظهارات برخی از کاربران راننده بهصراحت نشان میدهد که بازاریابان میدانی برخی شرکتها بارها اقدام به تطمیع رانندگان اسنپ کردهاند.»
اسنپ تأکید کرده که در این زمینه مستندات لازم نیز به دادستانی کل کشور، معاونت حقوقی ریاستجمهوری، معاونت علمی ریاستجمهوری و شورای عالی فضای مجازی ارسال شده است.
در پایان اسنپ اعلام کرده که پیشرفت بازار را در گرو رفتارهای سالم برای ایجاد فرصت رشد تمامی بازیکنان فعال در این حوزه میداند.