«زی‌رو» وارد حوزه حمل‌ونقل هوشمند شد / «زی‌رو» می‌تواند شکست «بیدود» راجبران کند

زمان مطالعه: 4 دقیقه

همین چند مدت پیش بود که خبر آمد بیدود، سامانه دوچرخه‌های هوشند اشتراکی، آنطور که مدیران آن اعلام کردند به خاطر عدم همکاری شهرداری، کارش تعطیل شده است. حالا در این شرایط استارتاپ دیگری پا به عرصه حمل‌ونقل هوشمند گذاشته که می‌خواهد با کمک تجارب بیدود، حمل‌ونقل در حوزه اشتراکی را گسترش دهد.

نام این استارتاپ جدید «زی‌رو» است و با هدف دسترسی همگانی به موتورها و دوچرخه‌های برقی و البته در مرحله بعدی اسکوتر از ابتدای سال راه‌اندازی شده است.

نازلی بهروز، هم‌بنیان‌گذار زی‌رو، معتقد است که زی‌رو را می‌توان مکمل حمل‌ونقل‌های رایج و تنها یک راه حل میکرو موبیلیتی (Micro  Mobility Systems) در برابر راه‌حل‌های موجود برای جابه‌جایی در نظر گرفت. 

به گفته او، باتوجه به معضل ترافیک، جای پارک و افزایش آلودگی هوا، تردد پاک در اولویت قرار دارد، از این‌رو زی‌رو با هدف جابه‌جایی برای مسافت‌های کوتاه می‌تواند به سهم خود نقشی در حل این معضل ایفا کند.

زی‌رو در حال‌حاضر تنها برای مردان آن هم در پایتخت و در دو منطقه ۶ و۷ در دسترس است. به گفته بهروز در صورت جذب سرمایه می‌توانند برای گسترش فعالیت در سایر شهرهای ایران با تمرکز بر شهرهای پر ترافیک و تنوع آب‌وهوایی برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهند.

اما چرا در شرایطی که یک تجربه شکست خورده در زمینه دوچرخه اشتراکی در کشور وجود داشته باز زی‌رو فعالیت در حوزه حمل‌ونقل اشتراکی را شروع کرده است؟


حمل‌ونقل اشتراکی هنوز نوپاست


نازلی بهروز، هم‌بنیان‌گذار زی‌‌رو در مورد اینکه چگونه در شرایطی که یک تجربه شکست خورده در حوزه حمل‌ونقل اشتراکی وجود داشته وارد این حوزه شده‌اند، چندان حاضر به صحبت در این زمینه نیست اما به صورت کلی به کارنگ می‌گوید: «حمل‌ونقل اشتراکی در ایران و حتی جهان فعالیتی نوپا محسوب می‌شود. با این وجود به دلیل عدم وجود دوچرخه‌های برقی مخصوص اشتراک‌گذاری و ممنوعیت صادرات دوچرخه برقی به کشور فعالیت خود را با موتور برقی آغاز کردیم، اما در ادامه مسیر خود در حال رایزنی برای تامین دوچرخه برقی از تولیدکننده داخلی قرار داریم.»

او رشد استفاده از حمل‌ونقل اشتراکی را نیازمند فرهنگ‌سازی می‌داند. به باور او  استفاده عمومی از این سرویس نیازمند فرهنگ‌سازی در سطح وسیعی است، از این رو استارتاپ بی‌دود با ایجاد فرهنگ‌ استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی در سطح شهر، گام موثری را در این راستا برداشته که آنها را به آینده این مدل کسب‌وکار در ایران امیدوارتر می‌کند.

بیدود ادعا می‌کرد از دلایل اصلی تعطیلی این کسب‌وکار همکاری نکردن شهرداری با آنها بوده، نازلی بهروز در پاسخ به این سوال که آیا در چرخه توسعه فعالیت خود نگران برخورد مشکل با شهرداری نیستند گفت: «تاکنون همکاری‌های صورت گرفته با شهرداری تهران مثبت بوده است. در مسیری که یک استارتاپ طی می‌کند تا بتواند خود را در چرخه رقابت نگه دارد، سختی‌های بسیاری وجود دارد از این رو نباید تنها به کمک‌های ارگان‌های مختلف اتکا کرد.»


زی‌رو چطور کار می‌کند



آنطور که بهروز توضیح می‌دهد تلاش آنها  در زی‌رو  استفاده از موتورهای برقی داخلی بوده که در حال حاضر این تجهیزات از تولیدکننده داخلی تامین می‌شود و هم اکنون 30 دستگاه از موتورهای برقی در پارکینگ‌های تعبیه شده در سطح مناطق شش و هفت تهران برای دسترسی عموم قرار دارد.
سرویس موتور برقی زی‌رو از ساعت۶ صبح تا ۲۴ در مناطق شش و هفت کلانشهر تهران برای استفاده عموم قرار دارد که در آینده این بازه زمانی و مناطق تحت پوشش بیشتر می‌شود.

برای استفاده از خدمات زی‌رو میزان ۳۰۰ هزار تومان ودیعه نیاز است، همچنین برای هر دقیقه استفاده از موتور برقی حداکثر سه هزار تومان، دوچرخه برقی و اسکوتر ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. طریقه محاسبه اجاره وسایل نقلیه زی‌رو به صورت الگوریتم داینامیک است. بهروز در این مورد گفت: «ودیعه مشترکان در صورت عدم تمایل به ادامه استفاده از خدمات زی‌رو پس از ۱۰ روز کاری به حساب بانکی آنها عودت داده می‌شود. با افزایش دیتا و شناخت رفتار مشتریان می‌توان میزان هزینه‌ها را بر اساس زمان و شرایط آب‌و‌هوایی تعیین کرد.»
به گفته بهروز داشتن گواهینامه مخصوص موتور سیکلت برای استفاده از موتور برقی‌های زی‌رو الزامی است و عواقب عدم توجه به آن متوجه راکب خواهد بود.

بهروز در مورد سفر با این موتورها اعلام کرد: «مشترکان زی‌رو می‌توانند با هماهنگی بخش پشتیبانی از محدوده مقرر شده خارج شوند، ولی در پایان سفر خود باید وسیله نقلیه مورد استفاده خود را در مکان‌های مجاز که در اپلیکیشن موجود است، قرار دهند .همچنین موتورهای برقی دارای بیمه بدنه هستند، ولی در هر صورت وارد آمدن هرگونه آسیب فیزیکی احتمالی و جریمه توسط پلیس بر عهده مشتری خواهد بود.» 

طبق اظهارات بهروز، تجهیزات و وسایل نقلیه دراختیار زی‌رو با وجود بُرد هوشمند و سیستم مدیرت هوشمند ناوگان به صورت بر خط تحت رصد عوامل پشتیبانی این شرکت قرار دارند.

برای شروع استفاده از خدمات زی‌رو باید اپلیکیشن آن را از سایت این شرکت دریافت کنید. در حال‌حاضر هم اپ این برنامه تنها از طریق وب و برای سیستم‌عامل اندروید در دسترس است و به‌زودی قرار است نسخه ios آن نیز فعال شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/prfg
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.