کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

افزایش استقبال از تجارت الکترونیکی در بلک‌فرایدی ۲۰۲۳ / رشد ۷.۵درصدی فروش در فروشگاه‌های آنلاین

تخفیفات بلک‌فرایدی که چند سالی است در ایران نیز رواج پیدا کرده، در کشورهای خارجی از روز شکرگزاری آغاز می‌شود و تا دوشنبه سایبری ادامه خواهد داشت. به این پنج روز هفته سایبری نیز گفته می‌شود و تخفیف‌های زیادی هم در فروشگاه‌ها و هم وب‌سایت‌ها روی کالاهای مختلف اعمال می‌شود تا مردم در آستانه سال نو بتوانند مایحتاج خود را تهیه کنند.

طبق نظرسنجی فدراسیون ملی خرده‌فروشی آمریکا، امسال بیش از ۲۰۰ میلیون نفر از روز شکرگزاری تا دوشنبه سایبری به فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌ها برای خرید مراجعه کرده‌اند. مؤسسه پراسپر اینسایت و آنالیتیکس نیز که از سال ۲۰۱۷ ترافیک اینترنت را در مقاطع مشابه ردیابی می‌کرد، اعلام کرده میزان مشارکت امسال نسبت به سال‌های گذشته بالاتر بوده است. سال گذشته در بازه مشابه ۱۹۶.۷ میلیون نفر به فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌ها برای خرید سر زده بودند.

مطالعات فدراسیون ملی خرده‌فروشی نشان می‌دهد تعداد افرادی که در روز شکرگزاری تا دوشنبه سایبری به‌صورت آنلاین خرید کرده‌اند به ۱۳۴.۲ میلیون نفر در سال جاری افزایش یافته است. اما تعداد مشتریانی که به صورت آفلاین و از فروشگاه‌ها خرید کرده‌اند اندکی کاهش داشته و از ۱۲۲.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ به ۱۲۱.۴ میلیون نفر در سال جاری رسیده است. این فدراسیون آماری در خصوص ارزش کل خریدها منتشر نکرده اما گفته که هر یک از خریداران به طور متوسط ۳۲۱.۴۱ دلار برای خرید در این بازه پنج‌روزه هزینه کرده‌اند. این رقم در سال گذشته معادل ۳۲۵.۴۴ دلار گذشته بود.

مت شای، مدیرعامل فدراسیون ملی خرده‌فروشی اعلام کرده که امسال مشارکت مصرف‌کنندگان گسترده بود. او گفته که عواملی همچون آب‌وهوا هم در مشارکت مصرف‌کنندگان تأثیر داشته است. دمای پایین در این بازه زمانی انگیزه مشتریان را برای لباس‌های مناسب فصل بیشتر کرد. هدایایی که در این بازه توسط مردم خریداری شد بیشتر شامل لباس، اکسسوری، اسباب‌بازی و اقلام مراقبت شخصی یا زیبایی بودند. بر اساس گزارش‌ها تقریباً یک‌سوم افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند اسباب‌بازی خریداری کرده بودند. به‌علاوه برای اولین‌بار، اقلام مراقبت شخصی یا زیبایی نیز در گروه هدایای محبوب قرار گرفتند.

مطالعه دیگری در مورد هزینه‌های این بازه نشان داد که استقبال از فروش آنلاین نسبت به فروش آفلاین پرقدرت‌تر بوده است. طبق گزارش ادوبی، مصرف‌کنندگان در بلک‌فرایدی در آمریکا ۹.۸ میلیارد دلار در فروش آنلاین خرج کردند که این رقم نشان‌دهنده رشد ۷.۵درصدی نسبت به سال گذشته است. هزینه‌ها در دوشنبه سایبری بالاتر هم بود و مشتریان آنلاین ۱۲.۴ میلیارد دلار در این روز خرج کردند. این رقم نیز رشد ۹.۶درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که مطالعه ادوبی فقط روی خرید آنلاین تمرکز دارد.

به‌ طور کلی بر اساس گفته فدراسیون ملی خرده‌فروشی انتظار می‌رود فروش در ماه نوامبر و دسامبر بین سه تا چهار درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد و به ۹۵۷.۳ تا ۹۶۶.۶ میلیارد دلار برسد. این رشد کندتر از دوران همه‌گیری است، اما تقریباً مطابق با میانگین افزایش فروش قبل از کووید است.

در رابطه‌ با نرخ تبدیل در هفته سایبری باید اشاره کرد که تقریباً از ۲۸ تا ۴۴ درصد متغیر بود. لازم به ذکر است که نرخ تبدیل در روزهای عادی ۹.۱۴ درصد است و تقریباً از هر 10 جست‌وجو یکی به خرید منجر می‌شود. در حوزه تجارت الکترونیک، نرخ تبدیل یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها به‌ منظور ارزیابی تأثیر و بازده کمپین‌های بازاریابی است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/kre4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.