افزایش فشار فروش

بررسی هفتگی بازار رمزارزها نشان می‌دهد احتمالاً ادامه روند نزولی آن محتمل‌تر باشد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در هفته گذشته بیت‌کوین، روز جمعه با کاهش قیمت به زیر سطح 39.000 دلار اصلاح شد. اکنون حجم تغییرات ماهانه قیمت به پایین‌ترین سطح خود رسیده و آن‌طور که پیداست، قرار نیست روند بازار برای دو ماه پیش‌ رو نیز صعودی شود.

از دیگر دلایلی که باعث اصلاح بازار شد، می‌توان تأثیر گرفتن از عوامل اقتصادی کلان، مانند همبستگی با شاخص بازار سهام را عنوان کرد. با این حال، سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو نیز تا حد زیادی در روند نزولی بازار تأثیر گذاشته است. بیت‌کوین در سه روز گذشته در حالی که گاوها دنبال پیروزی بر بازار بودند، بالغ ‌بر 12 درصد سقوط کرده است.

همزمان با اصلاح کلی بازار، 60062 معامله‌گر متحمل ضررهای سنگین شده‌اند. بازار کریپتو پس از ناکامی در مومنتوم صعودی خود، تحت تأثیر افزایش فشار فروش، سقوط کرد. ارزش کلی این بازار روز جمعه 65 میلیارد دلار کاهش‌ یافته و به زیر 1.8 تریلیون دلار رسیده است.

در نتیجه این اتفاق، بیش از 221 میلیون دلار از پوزیشن‌های معاملات آتی در بازار کریپتو لیکوئید شده است. نزدیک به 93.12 میلیون دلار از این رقم به پوزیشن‌های معاملاتی بیت‌کوین مربوط بوده است.

هیت‌مپ بازار رمزارزها در هفته گذشته


در ادامه به بررسی چند شاخص مهم برای داده‌های شبکه می‌پردازیم.

با در نظر گرفتن میزان ورودی و خروجی برای بانک‌ها نسبت به صرافی‌ها، هر بار این شاخص رشدی را تجربه کرد، یعنی بانک‌ها پول‌های خود را وارد صرافی‌ها کرده‌اند که این نشان‌دهنده فروش است. این موضوع هم یکی از دلایلی است باعث اصلاح بازار شد، اما با توجه به اصلاح اخیر، این شاخص رشد چندانی نداشته و حالت طبیعی و نرمال خود را ادامه داده است.

از طرفی فاندینگ‌ریت (FUNDING RATE) مثبت شده و این برایمان خبر خوشایندی نیست، زمانی که مثبت باشد بیشتر معاملات، پوزیشن‌های شورت هستند و به این معنی است که دیدگاه معامله‌گران شورت و نزولی بوده و زمانی که فاندینگ‌ریت نزولی باشد، بیشترین دیدگاه‌ها روی پوزیشن‌های خرید هستند.

به همین علت، این موضوع می‌تواند کمی اصلاح بیت‌کوین را ادامه‌دار کند.
در ادامه اگر به حرکت ماینرها دقت کنیم، زمانی که این میانگین از عدد 3k بالاتر رود، این حجم، زیاد تلقی شده و احتمال اصلاح مارکت نسبت به این شاخص هم وجود دارد.

ورودی پول‌های ماینر به صرافی‌ها هم به ما نشان می‌دهد که این حجم، زیادی بوده و بالای میانگین 500 قرار گرفته که باز انتظار اصلاح را از نظر این شاخص، خواهیم داشت.

سختی استخراج شبکه بیت‌کوین هم از نوامبر ۲۰۲۱ شش دوره صعودی متوالی را پشت سر گذاشته بود و موفق به رسیدن به سقف تاریخی خود شده بود. این پارامتر شبکه BTC روز پنجشنبه با افتی ۱٫۴۹ درصدی روی میزان 27.55 تریلیون تنظیم شد و روند صعودی خود را شکست.

میانگین هش‌ریت شبکه بیت‌کوین نیز طی دو هفته گذشته به عدد 197.19 اگزاهش بر ثانیه کاهش پیدا کرده بود. سختی استخراج BTC به ‌گونه‌ای هر دو هفته یک ‌بار تنظیم می‌شود که هر بلوک این شبکه در ۱۰ دقیقه استخراج شود. شایان ذکر است در حدفاصل ماه‌های می تا جولای و تحت تأثیر ممنوعیت استخراج بیت‌کوین در چین، هش‌ریت این شبکه به طرز قابل ‌توجهی افت کرد، اما با مهاجرت ماینرها به کشورهایی نظیر قزاقستان و کانادا، طی مدت کمتر از دو ماه سختی شبکه ۳۱ درصد رشد کرد. در حال حاضر رقابت بر سر تولید دستگاه‌های پرقدرت استخراج بیت‌کوین بین شرکت‌ها داغ شده است.

از طرفی با افزایش قیمت در هفته گذشته، احساسات معامله‌گران در شبکه‌های اجتماعی منفی بوده و در حال حاضر به پایین‌ترین سطوح خودش بعد از ریزش کرونا رسیده است.

این کاهش هیجانات مثبت می‌تواند اتفاق خوبی باشد و زمانی که بازار وارد فاز ناامیدی شود، روند صعودی آغاز خواهد شد.
در کنار تمامی این واقعیات، باید در نظر بگیریم که با وجود رشد 15درصدی قیمت بیت‌کوین در هفته گذشته که از دیدگاه بسیاری از کارشناسان علت آن، احتمال روی‌آوردن روسیه به دارایی‌های دیجیتال در پی تحریم‌های جدید نسبت داده‌شده است، اما آنچه در واقعیت رخ داد این بود که حجم معاملات رمزارزها در روسیه عملاً به نصف کاهش یافت؛ این یعنی رفتار قیمتی اخیر بیت‌کوین، بیشتر ناشی از انتظارات سرمایه‌گذاران از افزایش تقاضا در روسیه بوده، نه خود تقاضای واقعی در این کشور.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ih8x
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.