کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اقتصاد نوآوری ایران چه نیازی به رسانه دارد؟

رسانه ساختن پروژه یک‌شبه نیست

من از اوایل دهه ۸۰ کار رسانه‌ای می‌کنم و از نیمه‌های دهه ۸۰ تقریبا به صورت تمام‌وقت در حوزه‌های گوناگون رسانه فعالیت کرده‌ام. سال ۱۳۹۰ «راه پرداخت» را بدون هیچ‌گونه امکانات و کمکی راه‌اندازی کردم؛ سال‌هایی که نه مانند امروز شبکه‌های اجتماعی تأثیر خودشان را در اقتصاد نشان داده بودند و نه دسترسی درستی به اینترنت وجود داشت. آن زمان شبکه‌های اجتماعی کارکردی در حد دوست‌یابی یا برخی فعالیت‌های سیاسی داشتند و عموم مردم هم فاقد تلفن‌های همراه هوشمند بودند.

در همین زمان در راه پرداخت از بانکداری و پرداخت الکترونیکی گفتیم، در حالی که عموم رسانه‌نگاران و رسانه‌ها با این حوزه‌ها بیگانه بودند. سال ۱۳۹۶ ماهنامه چاپی عصر تراکنش را راه‌اندازی کردم که رسانه‌ای برای حوزه نوظهور فناوری‌های مالی (فین‌تک) ایران باشد.
زمانی که ماهنامه عصر تراکنش را شروع کردیم، کسب‌وکارهای قدرتمندی در حوزه فناوری‌های مالی ایران شروع به کار کرده بودند و ابعاد گوناگون فین‌تک برای خیلی‌ها روشن شده بود؛ هرچند تردیدهایی وجود داشت، ولی این بار در راه‌اندازی رسانه تنها نبودیم.
سال ۱۴۰۰ با همراهی دوستانی که از سال‌های‌ گذشته همراه ما شده بودند، هفته‌نامه چاپی کارنگ را شروع کردیم و تا امروز ۱۶ شماره از این هفته‌نامه اختصاصی اقتصاد نوآوری را منتشر کرده‌ایم و این تازه ابتدای راه است. در ۱۰ سال گذشته به صورت متمرکز و پیوسته درباره یکی از مصداق‌های اقتصاد نوآوری یعنی «فین‌تک» فعالیت کرده‌ام و امروز امیدوارم رسانه‌ای حرفه‌ای در حوزه‌ای بزرگ‌تر بسازم؛ امیدوارم همان‌گونه که فین‌تک را معرفی کردیم، بتوانیم برای اقتصاد نوآوری نیز ادبیات خلق کنیم.
اهمیت فرهنگسازی و رسانه را همه درک می‌کنند، ولی چیزی که بسیاری به آن توجه ندارند، این است که ساختن رسانه یک پروژه یک‌شبه نیست! ساختن رسانه یک پروژه ناتمام و همیشگی است و پیچیدگی خلق رسانه اینجاست که رسانه‌ها هر روز از نو متولد می‌شوند.

هیچ رسانه‌ای هیچ روز آرامی ندارد و ساختن رسانه یعنی به جان خریدن همه چالش‌های موجود در جهان.
ما 16 شماره از کارنگ را منتشر کرده‌ایم و این تازه ابتدای راه است؛ حالا که ایده را به دیده تبدیل کردیم، امیدواریم بتوانیم همراهی آن‌هایی را کنار خود داشته باشیم که توسعه اقتصاد نوآوری ایران برایشان مهم است. همین‌جا از همه آن‌هایی که آماده‌اند در ادامه این مسیر کنار ما باشند دعوت می‌کنم به ما کمک کنند تا بتوانیم برای حوزه حیاتی اقتصاد نوآوری ایران رسانه‌ای قوی بسازیم. ما برای توسعه اقتصاد ایران چاره‌ای نداریم جز اینکه رسانه‌های حرفه‌ای برای حوزه‌های تخصصی بسازیم و امیدواریم مانند «راه پرداخت» حمایت آن‌هایی را که دل در گرو کشور دارند، داشته باشیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/37d5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.