کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

الان بخر، بعداً پرداخت کن

نگاهی به مسیر توسعه BNPL در ازکی‌وام

در عصری که روز‌به‌روز در آن شاهد توسعه فناوری‌های مالی هستیم، ممکن است کمی تعلل ما را از قافله تحولات دور کند. صنعت BNPL ‌یا همان «الان بخر، بعداً پرداخت کن» نیز بیش از یک دهه است که در جهان به لطف کسب‌وکارهایی مانند کلارنا، افیرم و افترپی‌ فعالیت می‌کند. این صنعت چند سال است که در ایران هم مورد توجه فعالان حوزه فین‌تک قرار گرفته است.

از کسب‌وکارهای فعال حوزه لندتک در ایران، می‌توان به ازکی‌وام اشاره کرد که به‌عنوان شاخه‌ مالی گروه سرمایه‌گذاری مکث و با پشتوانه برند ازکی در حال فعالیت است. ازکی‌وام به کاربران و سازمان‌ها اعتبار ارائه می‌دهد تا بتوانند از فروشگاه‌های معتبر، به‌صورت اقساطی خرید کنند و هزینه آن را در بازه‌های طولانی‌مدت بپردازند. بخشی از خدمات ازکی‌وام هم بر اساس تأمین مالی به روش BNPL است.


چرا ازکی‌وام؟


شاید تفاوت اصلی ازکی‌وام در ارائه اعتبار با نهادهای مالی دیگر مانند بانک‌ها، عدم نیاز به مراجعه حضوری باشد؛ همچنین تنوع در انتخاب طرح‌ها برای کاربران جزء اهداف اصلی ازکی‌وام است تا آنها بتوانند با توجه به هدف و شرایط خود از بین گزینه‌های متنوع، مورد مناسب را انتخاب کنند.


امکان دریافت اعتبار، آنلاین و بدون ضامن


ازکی‌وام مانند شرکت‌های لندتک در دنیا، برای احراز هویت و اعتبارسنجی از هوش مصنوعی بهره می‌گیرد، چون قرار است کاربر درگیر فرایندهای پیچیده نباشد. با کمک ازکی‌وام افراد می‌توانند از سراسر ایران و به‌صورت اینترنتی برای دریافت اعتبار اقدام کنند.
علاوه‌ بر این، در فرایند اعتباردهی نیازی به ارائه ضامن نیست؛ افراد بر اساس طرح انتخابی خود برای ضمانت از چک یا سفته استفاده می‌کنند.

پس از دریافت اعتبار نیز افراد می‌توانند در سراسر کشور از طریق فروشگاه‌های اینترنتی همکار ازکی‌وام به‌صورت اقساطی خرید کنند و هزینه را در بازه‌های طولانی‌مدت پرداخت کنند.


خرید اقساطی تا سقف ۵۰ میلیون تومان


در میان طرح‌های اعتباری ازکی‌وام می‌توان به دو طرح ۲۵ و ۵۰ میلیون تومانی اشاره کرد که در طرح ۲۵ میلیون تومانی افراد با ارائه یک برگ چک صیادی می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های متنوع همکار ازکی‌وام بخرند و هزینه را در اقساط ۶، ۹ و ۱۲ماهه بپردازند.
از ویژگی‌های طرح ۵۰ میلیون تومانی این است که افراد در همه گروه‌های شغلی می‌توانند با ارائه جواز کسب یا فیش حقوقی از خدمات این طرح بهره‌مند شوند. همچنین بدون محدودیت در تعداد خرید، کالاهای دلخواه خود را تهیه کنند و هزینه را در بازه‌های زمانی طولانی‌تری بپردازند.


خدمتی برای رفع نیازهای روزانه


از دیگر طرح‌های اعتباری ازکی‌وام، طرح مشترک ازکی‌وام و آپسان است که با ارائه اعتبار در کوتاه‌مدت نیازهای روزمره افراد را برطرف می‌کند. در مدل BNPL جهانی، فرد پس از دریافت اعتبار، بدون سود و بهره بانکی بین چهار تا هشت هفته تسویه می‌کند. در طرح جدید ازکی‌وام نیز افراد می‌توانند بدون ضمانت و تنها با ارائه اطلاعاتی مانند کد ملی و شماره موبایل، تا سقف پنج میلیون تومان اعتبار دریافت کنند و در صورت بازپرداخت تا آخر ماه و پنج روز بعد از آن، بدون هیچ‌گونه سود و کارمزدی تسویه را انجام دهند.


بیمه اعتباری؛ بدون سود و کارمزد


ازکی‌وام در راستای ساده‌سازی خرید بیمه نیز امکان جدیدی را فراهم کرده است. افراد می‌توانند با وارد کردن پلاک ماشین خود در سامانه ازکی، بدون سود و کارمزد بیمه‌نامه خود را به‌صورت اقساطی تهیه کنند و بازپرداخت را در ۹ یا ۱۲ قسط انجام دهند. در این مدل خرید بیمه، تمامی فرایندها از جمله احراز هویت افراد به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. حتی تضمین بازپرداخت هم از طریق مواردی مثل سفته الکترونیکی و امضای دیجیتال صورت می‌گیرد.

در نهایت آن‌طور که در اهداف و چشم‌انداز ازکی‌وام به آن اشاره شده، تلاش این کسب‌وکار بر این است که طرح‌های اعتباری مختلفی را برای مخاطبان ارائه کند. در این مسیر سادگی، سرعت و تنوع سه اصلی است که در ازکی‌وام همواره مورد توجه قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rnl2
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.