رسانه اقتصاد نوآوری ایران

الان خرید کن، بعدا پرداخت کن!

گزارشی از ترانه احمد‌‌ دوست درباره همکاری افرم با آمازون، که راه‌ جدیدی پیش روی مشتریان این دو پلتفرم باز می‌کند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

افرم (Affirm) در سال ۲۰۱۲ توسط مکس لوچین، ناتان گتینگز، جفری کادیتز و الکس رمپل به عنوان بخشی از مجموعه اولیه استودیوی استارتاپی HVF تأسیس شد. لوچین که یکی از بنیان‌گذاران پی‌پل بود، در سال ۲۰۱۴ مدیرعامل افرم شد. در اکتبر ۲۰۱۷، این شرکت یک برنامه برای مصرف‌کنندگان راه‌اندازی کرد تا امکان خرید با وام در هر خرده‌فروشی را فراهم کند.

این شرکت در فوریه ۲۰۱۹ همکاری خود را با والمارت اعلام کرد. افرم برای مشتریان حضوری فروشگاه و وبسایت والمارت در دسترس است. افرم با سیستم‌عامل‌های تجارت الکترونیکی از جمله شاپیفای، بیگ‌کامرس و ذن‌کارت همکاری کرده است.
در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰ افرم در راستای آماده‌سازی برای عرضه اولیه عمومی (IPO) به کمیسیون بورس و اوراق بهادار معرفی شد. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۰ گزارش شد که افرم عرضه اولیه سهام خود را به تعویق انداخته است و در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ افرم با نماد AFRM در بازار خرید و فروش سهام نزدک در نیویورک ثبت شد و حدود 2/1 میلیارد دلار در عرضه اولیه عمومی خود جمع‌آوری کرد. روز بعد قیمت سهام دو برابر شد و ارزش سهام لوچین به حدود 5/2 میلیارد دلار رسید. در ماه می ۲۰۲۱ افرم یک شرکت خدمات فناوری مالی دیگر به نام ریترنلی را خریداری کرد.

حالا آمازون با افرم همکاری تازه‌ای را آغاز کرده است. این غول بازار خرده‌فروشی، پس از اعلام مشارکت خود با ارائه‌دهنده خدمات «الان خرید کن، بعدا پرداخت کن» وارد عرصه پرداخت با تأخیر می‌شود. از این به بعد گزینه «پرداخت در طی زمان» آمازون در دسترس خواهد بود و به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد هزینه خرید بالاتر از ۵۰ دلار را به اقساط ماهانه کوچک‌تر تقسیم کنند تا در مدت زمان بیشتری پراکنده شود.

کمپانی افرم تأیید کرد کل هزینه خرید همیشه نمایش داده می‌شود و مشتریان مجبور نخواهند بود بیشتر از مبلغ مورد توافق پرداخت کنند. افرم همچنین گفته در حالی که برخی از وام های مشتریان آمازون دارای بهره است، برخی دیگر بدون هیچ‌گونه هزینه دیرکرد یا بهره دریافت می‌شوند.

اریک مورس، معاون ارشد فروش افرم، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در همکاری با آمازون شفافیت، پیش‌بینی‌پذیری و قیمت مقرون‌به‌صرفه برای میلیون‌ها نفر از افرادی که در ایالات متحده از سایت آمازون خرید می‌کنند، ارائه می‌دهیم.»
مدل «الان خرید کن، بعدا پرداخت کن» در بین نسل‌های جوان مصرف‌کننده که بیشتر به دنبال گزینه‌های پرداخت انعطاف‌پذیر هستند و تمایل به استفاده از این روش اعتباری دارند، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. شرکت‌های تجارت الکترونیک به دنبال معامله و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات «پرداخت در طی زمان» مانند افرم، کلارنا و افترپی هستند. پی‌پل و اپل‌پی نیز برنامه‌های اقساطی مشابهی را برای روش‌های پرداخت خود معرفی کرده‌اند.

پس از اعلام مشارکت، سهام افرم بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت و بیش از ۸۰ میلیون دلار به ارزش بازار آن افزود. انتظار می‌رود مشارکت آمازون برای افرم یک مزیت بزرگ باشد، زیرا عادات مصرف‌کنندگان تجارت الکترونیکی ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ به آمازون کمک کرد در فروش از والمارت پیشی بگیرد.

این گزینه پرداخت در حال حاضر فقط برای تعدادی از افراد منتخب در دسترس است، اما آمازون قصد دارد آن را در ماه‌های آینده به طور گسترده برای همه مصرف‌کنندگان عرضه کند. باید دید با این خدمت جدید آمازون بازار خرده‌فروشی آنلاین به‌ویژه در آمریکا دستخوش چه تغییراتی می‌شود و آرایش آن به چه صورت و به نفع کدام بازیگران تغییر خواهد کرد. فعلا که افرم از این بازار دست پر بازگشته است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2qx2
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.