کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

امنیت، ابزار حاکمیت برای تصاحب کسب‌وکارهایی که به نقطه‌ای مطلوب رسیده‌اند

پنل «مسئولیت متقابل پلتفرم‌ها و مردم» در دومین روز از اینوتکس ۲۰۲۴ و در بخش فروم حکمرانی برگزار شد. محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار و مصطفی طهماسبی، مترجم کتاب «انقلاب پلتفرم» مهمان این پنل بودند.

محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار، در پنل «مسئولیت متقابل پلتفرم‌ها و مردم» درباره خشونت سایبری و اینکه پلتفرم‌ها در زمینه امنیت سایبری چه میزان هزینه کرده‌اند، صحبت کرد. او‌ توضیح داد: «در حالت کلی، این‌طور نیست که هر کسب‌وکاری که شکل می‌گیرد در راستای منافع جامعه و کشور باشد. ممکن است ما یک کسب‌وکار مکانیزم تسویه ایجاد کنیم تا خلق پول انجام شود ولی تورم به دنبال داشته باشد. ماینینگ در کشور ما بیزینس جذابی بود و برخی معتقد بودند باید اسم صنعت به خود بگیرد و آن را تبلیغ می‌کردند، در حالی که سبد انرژی ما بسیار کثیف است و بیشتر از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود. ما مدل‌هایی مثل تأسیس نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر را پیشنهاد دادیم تا این وضعیت را جبران کند و در پی آن وضعیت به شکل بهتری مدیریت شود.»

محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار

جمالی در ادامه خاطرنشان کرد: «برخی از بیزینس‌ها، اشتغال منفی در پی دارند و در برخی بیزینس‌مدل‌ها این نکته در نظر گرفته نمی‌شود. معمولاً اگر استارتاپ‌ها خودتنظیم‌گری را در نظر نگیرند، مقیاس پیدا نمی‌کنند و بعد از مدتی از بین می‌روند.»

مصطفی طهماسبی، مترجم کتاب «انقلاب پلتفرم» نیز در این پنل درباره اقتصاد پلتفرمی گفت: «در تعریف بازار، اصطلاحی به نام محل تقاطع عرضه و تقاضا وجود دارد. اگر اکوسیستم را پلتفرمی ببینیم، چند بازیگر را مشاهده خواهیم کرد؛ عرضه‌کنندگان، تقاضاکنندگان، ارائه‌دهندگان پلتفرم و حاکمیت. اگر از جنبه‌های مختلف به بازیگران نگاه نکنیم دچار چالش می‌شویم. اگر پلتفرمی مرتکب امر خلافی شود و مثلاً کالایی را بفروشد که خلاف شرع ماست، عرضه‌کننده و مدیریت‌کننده پلتفرم هر دو باید به‌صورت تضامنی پاسخ‌گو‌ باشند، اما ما هنوز در دنیای فناوری به بلوغ نرسیده‌ایم. وقتی می‌گوییم اکوسیستم پویایی دارد که به‌صورت روزمره بهبود یابد. ضمن اینکه باید این امکان وجود داشته باشد که در هر زمان و شرایطی توان برخورد با تهدیدهای امنیتی را داشته باشیم، اما پلتفرم‌های ما در مراحل اولیه قرار دارند و عمدتاً کپی پلتفرم‌های خارجی هستند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم به‌سرعت و بدون نیاز به همراهی و کمک به بلوغ برسند. درواقع، برخوردهای ما نباید چکشی باشد و کسب‌وکارها را دلسرد کند، بلکه باید حمایتی باشد. باید از طرف دولت همراهی وجود داشته باشد تا اکوسیستم ساخته شود.»

مصطفی طهماسبی، مترجم کتاب «انقلاب پلتفرم»

جمالی نیز درباره امنیت در پلتفرم‌ها اضافه کرد: «داده هر کس در لایه‌های مختلف متعلق به خودش است، اما تک‌تک مشتری‌ها نمی‌توانند بگویند که از داده‌های من استفاده نکنید. در کشور ما حدومرز مسائل به‌خوبی مشخص نشده است و امنیت به ابزاری برای حاکمیت تبدیل شده که به واسطه آن کسب‌وکارهایی را که به نقطه‌ مطلوبی رسیده‌اند تصاحب کند‌. در حالی که هر کسب‌وکاری با ریسک‌های مختلفی مواجه است و این موارد باید در نظر گرفته شود، در غیر این صورت مشتری‌های آن کسب‌وکار آسیب می‌بینند.»

او‌ در ادامه عنوان کرد: «حاکمیت می‌داند که امروز، برای مثال اگر جنگی رخ دهد نباید آن را بزرگ کند تا مردم وحشت کنند. درباره امنیت مثالی می‌زنم؛ در روستایی اتفاقی می‌افتد و آن روستا را به‌طور کلی تعطیل می‌کنیم، درنتیجه این مشکل به مسئله‌ای امنیتی در سطح بالاتر تبدیل می‌شود. اگر کسب‌وکارها به خاطر جرم کوچکی که صورت گرفته نتوانند فعالیت کنند، با مشکلات بزرگ‌تری برخورد خواهند کرد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/k3o1
2 نظرات
  1. مهدی محمودی می گوید

    با عرض سلام وادب واحترام،اینو به جرات صادقانه میگم،که متاسفانه سوادی ندارم،مدرک تحصیلیم،سیکل هست،ولی واقعا مطالبی که دوستان مهندس بیان فرمودند،همه صحبت هاشون درسته،وباید بررسی کرد که واقعا کشور ما ایران،اول توچه جایگاهی هست،وآیا برای تعامل بخشیدن،و پیشرفتی در مورد هوش مصنوعی،که امروز،در کشورهای پیشرفته وابر قدرت دنیا ازش استفاده هایی بسیار کار امد ومفید،میکنند، ایا قدمی برداشته،است،وآیا هزینه ای در این مجموعه خواهد انجام داد،که البته بازدهی مثبت ،وپیشرفت در اکثر موارد مفید،وبیشتر از همه به روز رساندن ،به سطح کیفی بالا وپیشرفتهای روز افزون برای کشور در تمامی ،امور یک جامعه مدرن وارتقا دادن سطح فرهنگ،من ایرانی خواهد داشت،وبعلاوه ایجاد اشتغال های مفید،وکارساز فراوانی در کشور به عمل خواهد امد،ودر آخر از عمق وجود از شما زحمتکشانی،که واقعا دلسوزانه،برای این کشور،وبرای این ملتی که همه جوره ثابت کردند،که لیاقتش رو دارند،و میتونند،که بالا باشند،مثل حنگ با عراق،که ما با یک دنیا در جنگ بودیم،ولی یک وجب از خاکمون رو کسی جرات نکرد ببره،ویا اشغال کنه،زحمت میکشند،برای نه تنها من ایرانی،نه برای نسلی که الان هست،بلکه برای سالهای طولانی بعد ونسلهای بعد،کشوری پیشرفته،وآزاد واباد وسالم داشته باشیم،کمال تشکر دارم،به نمایندگی از ۸۵ میلیون جمعیت کشور عزیزمون ایران،ودست بوس شما وهمه عزیزانی از دل وجود مایع میزارند،هستم.با آرزوی موفقییت روز افزون،همه ایران وایرانی

  2. مهدی محمودی می گوید

    وجای تاسف که هیچی!بلکه شخصا،گریه ام میگیره،چون،که مغزها از کشور عزیزمون،که تمام هوییت وشناسنامه من هستش،یا برای هر ایرانی،وطن پرست،فرار میکنند،واستفاده های بسیار کار امدشون،برای کشورهای بیگانه هست،اونها،فقط با جمع کردن همین استعدادها ومغزهای متفکر،به جایگاه ابر قدرتی،رسیدن،که امروز در بالا،خواندم که دبی در صدد جمع آوری مغزها،از تمام دنیاست،اماراتی،که من خودم برای اخذ اقامت نتونستم،بیشتر از ۴۰ روزدوام بیارم،وبراثر شرایط نا مساعد بودن شرایط آب وهوایش،فرار کردم،از اونجا وبرگشتم،ولی امروز شاهد پیشرفت لحظه به لحظه امارات هستیم،از جمله ساخت مونو ریل،ایجاد باسهای هوایی هوشمند،وتاکسی های بدون راننده،وساخت شهر ی که شاهد بارش برف طبیعی هستید،و وای از اون روزی که مغزها رو جمع کنه،دیگه یکی از مدعیان کل خاور میانه وحتی چه بسا توی کل دنیا خواهد شد.

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.