کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

انتقادی که تکذیب شد

پس از انتشار مصاحبه معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران و انتقاد او از وزیر ارتباطات، شرکت مخابرات این گفت‌و‌گو را تقطیع‌شده و غیررسمی اعلام کرد

توسعه فیبر نوری در کشور و برنامه وزارت ارتباطات برای پوشش ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری تا پایان عمر دولت سیزدهم همیشه مورد انتقاد کارشناسان این حوزه بوده است. به باور این گروه، با توجه به تجربه شکست‌خورده توسعه فیبر نوری در دهه ۹۰ و کمبود سرمایه‌گذاری و مشکلات در توسعه زیرساخت‌های شبکه فیبر نوری، این پروژه بلندپروازانه است. در جدیدترین اظهار نظر، معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات پروژه پوشش ۲۰ میلیون فیبر نوری وزارت ارتباطات را زیر سؤال برد.

سید میثم سیدصالحی، معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران که در کارنامه کاری خود مدیریت پیام‌رسان پرسروصدای «سروش» را هم دارد، در مصاحبه‌ای با روزنامه جوان به انتقاد تند از برنامه توسعه‌ای فیبر نوری وزارت ارتباطات پرداخته و گفته است: «روز اول باید می‌گفتیم آقای وزیر شما بر چه مبنایی می‌گویی به ۲۰ میلیون پورت FTTH نیاز است؟ مبنای خودت را بگو. یا نمی‌دانی پورت چیست یا نمی‌دانی ۲۰ میلیون چه مقدار است! کجای دنیا چنین سرویسی دارد؟!»

او ادامه داده است: «شما در مورد کشوری که کوچک‌تر از یکی از استان‌های کوچک ماست صحبت می‌کنی یا درباره کشور‌های صاحب فناوری؟ فرانسه ۶۰ میلیون پورت ADSL دارد، به سمت FTTH هم حرکت کرده‌ و ۱۰ تا ۱۲ درصد سرویس FTTH دارد. ما کلاً با ۱۰ میلیون کاربر می‌خواهیم به ۲۰ میلیون FTTH برسیم.»

سیدصالحی در واکنش به این سؤال که «آیا وزارت ارتباطات توسعه این پروژه را به مخابرات سپرده؟»، با اعلام اینکه «با گفتن اتفاقی نمی‌افتد»، توضیح داده است: «همین! فقط با گفتن که اتفاقی نمی‌افتد. می‌گویند پنج تا قورباغه در استخر بودند، یکی از آنها تصمیم گرفت بیرون بپرد، حالا چند قورباغه در استخر هستند؟ همچنان پنج قورباغه؛ چون آن قورباغه فقط تصمیم گرفته و نپریده است! الان هم وزارت ارتباطات نشسته پشت در‌های بسته و برای خودش تصمیم گرفته، قواعدی هم که می‌گذارد با قواعد بازار همخوانی ندارد. مخابرات مسیر خودش را می‌رود و ان‌شاءالله تا سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ در پنج میلیون پورت سرویس خواهد داد. الان دو میلیون پوشش دارد و ۲۰۰ هزار عدد هم ارائه شده‌ است. بعد هم بروید ببینید FCP‌ها چه مقدار راه انداخته‌اند و آنها چه می‌گویند. ولی ببینید رویکرد وزارتخانه چیست و از کدام حمایت می‌کند. وزیر با ما عکس دارد یا با FCPها؟ این دیگر تابلو است!»

چند ساعت بعد از بازنشر این گفته‌های معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات در مصاحبه با روزنامه جوان، شرکت مخابرات با انتشار جوابیه‌ای اعلام کرده صحبت‌های سیدصالحی و انتقادش از برنامه توسعه فیبر نوری وزارت ارتباطات غیرحرفه‌ای و ناقص بوده است. مخابرات در این جوابیه اظهار داشته که گفته‌های سیدصالحی در این زمینه غیررسمی بوده و موجب سوءبرداشت شده است.

در این جوابیه با اعلام اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره حامی شرکت مخابرات ایران در بخش‌های مختلف بوده، آمده است: «مصاحبه معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران با روزنامه جوان به‌صورت کامل منتشر نشده و این مصاحبه بخش‌های تکمیلی داشته و انتشار ناقص آن از اخلاق و انصاف رسانه‌ای به دور بوده است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/x0eb
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.