کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اهمیت درک نیازهای لجستیکی کسب‌و‌کارها / گفت‌وگو با نوید صفوی، مدیرعامل شرکت کالارسانان چاپار

نوید صفوی می‌گوید نیازهای لجستیکی بخش‌های مختلف را درک کرده و برای هرکدام از این نیازها، سرویسی تعریف کرده‌اند

در روزهای سخت کرونایی که انتظار شکست کسب‌وکارها می‌رفت، زیر پوست کاسبی‌هایی که در ظاهر درشان تخته بود، لایه‌ای دیگر از زندگی جریان داشت و همین سبب شد پیش‌بینی‌ای که کسب‌و‌کارهای لجستیکی از رشد خود در آینده داشتند، حداقل سه چهار سال زودتر به منصه ظهور برسد و بسیاری از آماده‌سازی‌های فرهنگی و حتی ساختاری برای تغییر ذائقه و عادات مردم به خریدهای اینترنتی نیز خودبه‌خود حل شود.

شرکت کالارسانان چاپار از جمله شرکت‌های لجستیکی است که از این بازار سهم برده و از قاعده مستثنی نبوده است؛ زیرا هم سعی در ایجاد مزیت رقابتی برای خود کرده و هم در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته، 57 درصد رشد داشته‌است و این رشد را بیشتر در بخش B2C تجربه کرده است. آنچه در پی می‌آید، گفت‌و‌گوی کارنگ با نوید صفوی، مدیرعامل شرکت کالارسانان چاپار است.

شرکت کالارسانان چاپار از چه سالی و با چه هدفی آغاز به کار کرد؟

شرکت کالارسانان چاپار در سال 1381 با سرمایه‌گذاری گروه هلدینگ زنجیره، کار خود را با اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری و با تمرکز بر ارائه سرویس حمل هوایی آغاز کرد.

از سال 1385 سرویس حمل زمینی را نیز به این سرویس اضافه و از سال 1387 به منظور ارائه خدمات حمل درب به درب مرسولات نسبت به ایجاد نمایندگی در شهرهای مختلف اقدام کردیم. در حال حاضر شرکت کالارسانان چاپار با برخورداری از سرویس حمل درب به درب مرسولات در 240 نقطه کشور و پوشش‌دهی شهر تهران با بیش از 45 نماینده، نسبت به جمع‌آوری و توزیع مرسولات پستی مبادرت می‌کند.

در طول این سال‌ها و با توجه به نیاز بازار، تعدادی سرویس نیز به سرویس‌های حمل شرکت اضافه شد. به عنوان مثال، در سال 1395 سرویس کوریر بین‌الملل به منظور ارسال مدارک و نمونه‌های تجاری مشتریان به خارج از کشور شکل گرفت. به طوری که در حال حاضر شرکت چاپار در زمره یکی از 17 شرکت دارای مجوز حمل کوریر بین‌الملل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

در سال 1396 سرویس چاپارپلاس را با هدف ارسال همان روز مرسولات (Same Day Delivery) در شهر تهران راه‌اندازی کردیم. در ابتدا توزیع مرسولات در این سرویس با وسایل حمل‌و‌نقل موتوری صورت می‌گرفت که این موضوع باعث ایجاد محدودیت حجمی و وزنی در پذیرش مرسولات از سمت مشتریان می‌شد. بنابراین از ابتدای امسال به منظور رفع مشکلات ذکرشده نسبت به اضافه‌کردن ناوگان پراید وانت به این سرویس اقدام کردیم. با اینکه این سرویس تنها در شهر تهران فعال است، اما در برنامه‌های آتی و با اضافه‌شدن هاب‌های لجستیکی در سراسر کشور، بنا داریم تا سرویس چاپارپلاس را به ترتیب در شهرهای مشهد، اصفهان، کرمان و شیراز نیز راه‌اندازی کنیم.

همچنین در سال 1397 سرویس انبارداری یا همان سرویس فول‌فیلمنت راه‌اندازی شد. در این سرویس کوشش شده با یکپارچه‌سازی و هماهنگی آن با سیستم حمل‌و‌نقل، بتوان پاسخگوی نیاز کارفرمایان به‌خصوص در بخش فروشگاه‌های اینترنتی از زمان ثبت سفارش تا تحویل‌دهی سفارش به مشتریان بود.

آیا سرویس‌هایی برای کسب‌و‌کارهای B2C نیز دارید؟

بله. به طور کلی با ارائه راهکارها و سرویس‌های مختلف لجستیکی و انفورماتیکی توانسته‌ایم نیاز فعالان این حوزه را از صدور بارنامه‌های تجمیعی، انبارداری، مالی و… برطرف سازیم. همچنین با اختصاص یک بخش ویژه به این نوع کسب‌و‌کارها در واحد امور مشتریان چاپار توانسته‌ایم رضایت خاطر و نگرانی‌های موجود کارفرمایان را مرتفع کنیم.

با چه تعداد نیروی انسانی کار را پیش می‌برید؟

تعداد پرسنل تحت استخدام مجموعه چاپار، 320 نفر و تعداد نفرات پیمانکار فعال در زمینه جمع‌آوری و توزیع مرسولات در سراسر کشور را می‌توان بیش از 1200 نفر در نظر گرفت.

از چه سالی وارد فضای لجستیک مدرن شدید؟

ما از همان بدو تأسیس (سال 1381) با رویکرد نوین‌سازی حوزه پست در ایران وارد حوزه حمل‌و‌نقل شدیم. در آن زمان، سیستم بارکدینگ به‌تازگی در دنیا متداول شده بود و هنوز هیچ شرکت ایرانی از این سیستم استفاده نمی‌کرد و فقط شرکت‌های خارجی‌ای که در ایران فعال بودند مانند TNT و DHL سیستم بارکدینگ داشتند، اما شرکت کالارسان چاپار با عملیاتی‌سازی سیستم بارکدینگ، دریچه جدیدی را در رهگیری مرسولات پستی در بین شرکت‌های ایران گشود.

همچنین از سال 1397 به بعد به منظور چابکی، کاهش هزینه‌های اداری و نیروی انسانی، رهگیری راحت‌تر مرسولات توسط فرستنده و گیرنده تغییر فرایند صدور بارنامه فیزیکی به صدور بارنامه الکترونیک را انجام دادیم. با تقویت زیرساخت‌های انفورماتیکی و پیاده‌سازی پورتال حمل‌و‌نقل و انبارداری و ارائه راهکارهایAPI و پلاگین‌های نرم‌افزاری این امکان را برای کارفرمایان فراهم کردیم که همزمان با ثبت درخواست خرید مشتریان در وب‌سایت‌هایشان، بتوانند نسبت به صدور بارنامه و ارائه قیمت حمل به صورت همزمان اقدام کنند.

استفاده از دستگاه‌های PDA در زمان ثبت بارنامه‌ها و فرایندهای دریافت و رهسپاری مرسولات در هاب‌های لجستیکی را می‌توان از دیگر اقدامات در این زمینه نام برد.

ناوگان چاپار به تفکیک موتور و وانت چه تعداد است؟

در حال حاضر ناوگان شرکت چاپار به تفکیک دارای تعداد 90 کامیونت برای مسیرهای بین شهری و350 وانت‌نیسان، 180 موتورسیکلت و 145 سواری در مسیرهای شهری سراسر ایران است.

آمار ارسال روزانه چاپار چه میزان است؟

روزانه بین 20 تا 30 هزار مرسوله توسط شرکت چاپار به اقصی نقاط کشور ارسال می‌شود.

در زمینه تجارت سریع یا کیوکامرس‌ها نیز فعالیت دارید؟

راه‌اندازی سرویس چاپارپلاس به‌نوعی برای رفع نیاز فعالان همین حوزه از تجارت است. به‌خصوص برای کسب‌و‌کارهایی که در قیمت‌گذاری محصولات‌شان توجه ویژه‌ای به نوسانات قیمت دلار دارند، ما سرویس ارسال همان روز مرسولات را با دو بازه تحویل‌دهی به مشتریان در تهران راه‌اندازی کردیم. البته این موضوع همچنان با ایده‌آل‌های حوزه تجارت سریع فاصله زیادی دارد که ما با برنامه‌ریزی در این زمینه و افزودن زیرساخت‌های مورد نیاز آن درصدد هرچه کوتاه‌تر شدن زمان سفارش‌گذاری تا تحویل‌دهی مرسولات به مشتریان هستیم.

بزرگ‌ترین مشکل کسب‌و‌کارها در بخش لجستیک را چه می‌دانید؟

بزرگ‌ترین دغدغه کسب‌و‌کارهایی که از طریق فضای مجازی خرید و فروش می‌کنند، ارسال و عودت وجه کالا و مدیریت مالی سیستم مالی خودشان است. شرکت‌های بزرگ معمولاً واحد لجستیک و واحد مالی برای حمل مرسولات خود را در اختیار دارند، ولی کسب‌و‌کارهای کوچک نیاز به ارزش افزوده‌ای دارند که از طریق شرکت‌های لجستیکی باید این خدمات را دریافت کنند و این وجه تمایز ما با شرکت‌های همکار ماست. ضمن آنکه ذات و ماهیت کالاهایی که عموماً ما حمل می‌کنیم، کالاهای سبک گران‌قیمت، مانند تجهیزات پزشکی، لوازم کامپیوتری و صنایع‌دستی است. کالاهایی که برای مشتری، مؤلفه سرعت و سلامت بار بسیار مهم است.

با این اوصاف، حمل و انتقال بارهای بالای 30 کیلوگرم باید توسط کدام شرکت‌ها انجام گیرد؟

ما همیشه سعی کرده‌ایم نیازهای مشتریان را به هر شکل پاسخگو باشیم. به همین دلیل از اوایل سال گذشته، سرویس اقتصادی چاپار را راه‌اندازی کردیم. در این سرویس، مشتریانی که بارهای سنگین‌تری دارند و نمی‌خواهند بار خود را از طریق باربری حمل‌و‌نقل کنند و سرعت و امنیت و رهگیری لحظه‌ای مرسولات برایشان مهم است، می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.

برنامه‌های آتی شرکت چاپار برای گسترش سرویس‌ها یا توسعه آنها چیست؟

در برنامه‌های آتی قصد داریم حجم و عمق بیشتری از بازار را نصیب خود کنیم و یکسری سرویس‌های جدید را در اختیار مشتری خود قرار دهیم. از جایی به بعد، رقابت در این حوزه کار راحتی نیست. در این خصوص به دنبال راهکارهایی مثل ارزش افزوده برای مشتریان هستیم. به عنوان مثال، در ابتدا مشتریان ما B2B بودند.

سپس B2C به خدمات ما اضافه شد. اکنون نیز توسعه C2C را در برنامه‌های آتی خود داریم و این همان ارزش افزوده یا خدمتی است که می‌تواند چالش‌های یک کسب‌و‌کار خانگی را مرتفع سازد. برنامه مطالعاتی ما برای راه‌اندازی زنجیره سرد آغاز شده و تا پایان سال درصدد هستیم این خدمت را نیز به خدمات خود اضافه کنیم.

آیا تحریم‌ها در روند کار شما تأثیر داشته است؟

تأثیر تحریم‌ها در کسب‌و‌کارهای لجستیکی این‌گونه بود که باب توسعه و سرمایه‌گذاری را برای بسیاری از کسب‌و‌کارهای تولیدی گشود و مدل کسب‌و‌کار در بازارها را تغییر داد. زمانی که در ایران تحریم وجود نداشت، تولید نیز آنچنان معنایی نداشت و همه‌چیز وارداتی بود و شرکت‌های اندکی که کار تولیدی داشتند، زنجیره لجستیکی کوچکی نیز داشتند؛ اما از زمانی که تحریم‌ها شروع شد، کسب‌و‌کارهای تولیدی نیز رونق گرفتند و به تبع آن، زنجیره لجستیکی آنان نیز قوت گرفت و بخشی از کار آنها به ما محول شد.

به عنوان مثال، در حال حاضر زنجیره لجستیکی فروش B2C و فروش‌های اینترنتی شرکت‌های مادیران و امرسان را عهده‌دار هستیم. جالب است بدانید حمل‌و‌نقل لوازم خانگی چیزی در حدود 29 درصد از حمل خرده‌بار ما را تشکیل می‌دهد. همچنین سرویس ویژه‌ای نیز برای خریداران از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی از جمله آمازون راه‌اندازی کرده‌ایم و کاربران می‌توانند امور مربوط به خرید، رهسپاری و تحویل‌دهی آن را به شرکت چاپار بسپارند.

مزیت رقابتی چاپار نسبت به سایر شرکت‌های رقیب در چیست؟

مزیت رقابتی ما در این است که سبد کاملی از سرویس‌های مورد نیاز را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهیم. همچنین بر اساس نیاز مشتری، سرویس‌هایی ارائه می‌دهیم که آن خدمات برای مشتری شخصی‌سازی شده باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vh37
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.