کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اولویت صحا دانش‌بنیان‌ها و صنایع پیشرفته است

در اتاق بازرگانی ایران، همکاری و تعامل کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان با صحا تشریح شد

در جلسه مشترک کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران و کمیسیون کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان اتاق ایران با اعضای هیئت‌مدیره صندوق مادر تخصصی حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، علاوه بر تشریح خدمات این صندوق، زمینه‌های همکاری اتاق بازرگانی با این مجموعه دولتی و وابسته به وزارت صمت مورد ارزیابی قرار گرفت.

این جلسه در اتاق ایران برگزار شد و طی آن، محسن نادری‌منش، مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) در توضیحاتی، ارائه تسهیلات با نرخ ترجیحی و اعطای ضمانت‌نامه به کسب‌و‌کارها را از جمله خدمات این صندوق عنوان کرد و یادآور شد که سبد حمایتی صحا، صرفاً مختص به شرکت‌های دانش‌بنیان نیست و کسب‌وکارهایی که در حوزه صنایع پیشرفته فعالیت می‌کنند، اما دانش‌بنیان هم نیستند، می‌توانند از این حمایت‌ها و تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی همچنین سرمایه‌گذاری خطرپذیر، اما به طور غیرمستقیم را از دیگر خدمات تازه صحا عنوان کرد و در عین حال، از افزایش سرمایه این صندوق وابسته به وزارت صمت به 1000 میلیارد تومان در آینده‌ای نزدیک و بر اساس مصوبه مجلس خبر داد و تصریح کرد که افزایش سرمایه به پنج هزار و در نهایت به 15 هزار میلیارد تومان در گام‌های بعدی اتفاق خواهد افتاد.

به گفته نادری‌منش، هدایت سرمایه‌ها به سمت صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان، از جمله برنامه‌های اصلی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته است و در این خصوص، دستورالعمل‌های استفاده از بازار سرمایه در این مسیر نیز در حال تدوین است.

همچنین حمید وطن‌دوست عضو هیئت مدیره صحا نیز در این نشست با بیان اینکه خدمات صندوق در حال حاضر روی دو محور تسهیلات و ضمانت‌نامه متمرکز شده‌است، یادآور شد که وظیفه صحا حمایت از شرکت‌هایی است که در حوزه صنایع پیشرفته فعالیت می‌کنند، ضمن آنکه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان فعال در حوزه صنایع پیشرفته نیز در اولویت‌های این صندوق قرار دارد.

به گفته وطن‌دوست، در این صندوق برخلاف رویه مرسوم در بانک‌ها، ضمانت‌نامه‌ها بدون نیاز به سپرده‌گذاری از سوی متقاضیان و با نرخ کارمزد 5/0 درصد بالاتر از نرخ اعلامی بانک مرکزی، به کسب‌و‌کار اعطا می‌شود. همچنین فرصاد جان‌احمدی، رئیس اداره امور سیاست‌گذاری اقتصادی و تأمین مالی صحا نیز در سخنانی، ارائه خدمات کارشناسی و نیز خدمات بیمه‌ای را از دیگر خدمات قابل ارائه به شرکت‌های فعال در صنایع پیشرفته، از سوی صحا عنوان کرد و یادآور شد که نرخ کارمزد تسهیلات این صندوق نیز متناسب با سطح فناوری و نوع فعالیت شرکت‌ها، از 5 تا 15 درصد متغیر است. مدت‌زمان بازپرداخت تسهیلات نیز یک تا سه سال تعیین شده است. به گفته او، سقف اعتباری برای هر متقاضی، 50 میلیارد ریال است که این رقم طی امسال به 150 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/wxhn
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.