کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اولین مدیرعامل زن IBM

درباره ویرجینیا رومتی

ویرجینیا رومتی در سال 1957 در شیکاگو متولد شد. او بزرگ‌ترین فرزند از چهار فرزند یک خانواده ایتالیایی-آمریکایی بود. پدر و مادرش وقتی او ۱۵ سال داشت، طلاق گرفتند و مادرش به‌تنهایی از فرزندان مراقبت کرد. این اتفاق و تلاش مادر رومتی برای ادامه تحصیل و امرار معاش به صورت همزمان باعث شد که رومتی شخصیت بسیار سختکوش و تلاشگری داشته باشد.

او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی کامپیوتر و برق در دانشگاه نورث وسترن با بورسیه جنرال موتورز با رتبه عالی به پایان رساند و سه مدرک دکترای افتخاری نیز دریافت کرد. رومتی می‌گوید در آن زمان زنان اندکی در آن رشته تحصیل می‌کردند و در اکثر کلاس‌ها او تنها دختر کلاس بوده است.

پس از فارغ‌التحصیلی در سال 1979، رومتی وارد جنرال موتورز شد و دو سال در سمت مسئول توسعه برنامه‌ها و سیستم‌ها فعالیت کرد. پس از آن تصمیم گرفت به IBMبرود و به عنوان یک تحلیلگر سیستم کار خود را آغاز کند. ۱۰ سال ابتدایی حضورش در IBM در سمت‌های فنی گذشت و در بخش‌های گوناگون، با مشتریان مختلف کار کرد و در سال ۱۹۹۱ به گروه مشاوران IBM پیوست.

خودش می‌گوید دوست داشته زودتر به سمت جایگاه‌های مدیریتی در سازمان برسد. او روزهای پرفراز و نشیبی در این شرکت داشت. اولین جهش بزرگ را وقتی رقم زد که مدیر کل بخش خدمات جهانی بود و بزرگ‌ترین خرید شرکت را انجام داد و با این اتفاق توانست خود را به همه مدیران ثابت کند.

اگرچه در فرایند ادغام پرایس واترهوس کوپرز شکست خورد، اما پس از آن پله‌پله پست‌های مدیریتی IBM را طی کرد و در بخش‌های مختلف تجربه کسب کرد. او توانایی عجیبی برای اجرای برنامه‌های مصوب در مسیر رشد شرکت داشت و این توانایی در مسیر توسعه بسیار به IBM کمک کرد.

بالاخره در سال ۲۰۱۱ او اعلام کرد می‌خواهد مدیرعامل IBM شود و این خبر به‌سرعت در رسانه‌ها پیچید که یک زن قرار است برای اولین بار مدیرعامل این شرکت بزرگ شود. او از سال 2012 تا ۲۰۲۰ مدیر‌عامل این شرکت بود. او در رتبه دهم زنان قدرتمند جهان قرار دارد. رومتی در سال ۱۹۷۴ ازدواج کرده و فرزندی ندارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6hvn
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.