اپلیکیشن برق من چیست و با چه هدفی راه‌اندازی شده است؟

اپلیکیشن برق من شامل چهار بخش اصلی صورت‌حساب، خدمات مشترکین، برق امید و خاموشی است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در راستای طرح تحول دیجیتال در صنعت برق و همچنین رفاه و آسایش مردم ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان در دستور کار توانیر قرار گرفته است. اولین طرح تحول دیجیتال با حذف قبوض کاغذی و جایگزینی قبوض الکترونیک شروع شد؛ در ادامه این تحول دیجیتال سامانه برق ایران اپلیکیشن برق من را در اختیار مشترکان قرار داده است که تقریباً تمام خدمات مربوط به برق خانگی را تمام‌وکمال در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

اما این اپلیکیشن هنوز کامل نیست و مشکلاتی دارد که برای بهبود این برنامه باید تغییراتی در برنامه ایجاد شود. این مشکلات شامل سرعت پردازش پایین و کندی در اجرای برنامه که بسیار قابل لمس است و کاربر را کلافه می‌کند. در ثبت شناسه قبض، استعلام برق امید و بسیاری از بخش‌های دیگر از این اپلیکیشن با خطاهای متفاوتی چون عدم برقراری ارتباط با سرور، خطا در دریافت اطلاعات از شرکت توزیع برق و خطاهای دیگر مواجه می‌شوید که بسیاری از کاربران را برای استفاده از این اپلیکیشن منصرف می‌کند.

که این مشکل را می‌توان ضعف عمده اپلیکیشن دانست. اپلیکیشن برق من شامل چهار بخش اصلی صورت‌حساب، خدمات مشترکین، برق امید و خاموشی است.


صورت‌حساب


این بخش شامل شش قسمت مشاهده آخرین قبض، سابقه مصرف و پرداخت، ماشین‌حساب تعرفه، خوداظهاری قرائت کنتور، بررسی صورت‌حساب و تسویه‌حساب است. در قسمت آخرین قبض، وضعیت پرداخت آخرین قبض نمایش داده می‌شود که در این بخش اطلاعات کامل قبض را در اختیار کاربر می‌گذارد و امکان دریافت اصل قبض وجود دارد.

در این بخش درگاه پرداخت قبض نیز وجود دارد. درحال حاضر خدمات بخش ماشین‌حساب راه‌اندازی نشده است. در بخش خوداظهاری قرائت کنتور می‌توان با وارد کردن کارکرد میانباری، کارکرد اوج باری، کارکرد کم باری و مجموع کارکردها بدون نیاز به حضور فیزیکی مأمور برق مصرف برق را ثبت کرد. در این بخش در قسمت راهنمایی می‌توان شیوه ثبت این اطلاعات را برای کنتورهای مختلف آموزش دید.


خدمات مشترکین


این بخش شامل درخواست انشعاب جدید، درخواست تفکیک یا ادغام، وصل مجدد انشعاب، تغییر مکان داخلی، جمع‌آوری موقت انشعاب، آزمایش کنتور، درخواست اصلاح نام، اصلاح اطلاعات، درخواست افزایش یا کاهش انشعاب، اصلاح سرویس انشعاب، قطع موقت انشعاب، نصب مجدد انشعاب، جمع‌آوری دائم انشعاب، تغییر تعرفه، تغییر نام مشترک است.


برق امید


برق امید شامل پنج بخش استعلام برق امید، مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مدیریت مصرف، وضعیت سکونت در محل انشعاب و اخبار برق امید است. در بخش مقایسه با دوره مشابه سال قبل می‌توان مصرف برق در بازه زمانی یکسان در سال قبل را به‌صورت مقایسه نموداری مشاهده کرد. در قسمت مدیریت مصرف به کاربران طریقه مدیریت صحیح مصرف برق و راهکارهای کاهش هزینه قبض برق و مسائل بهینه‌سازی مصرف برق لوازم الکترونیک آموزش داده شده است.

در بخش اخبار امید می‌توان آخرین اخبار مربوط به برق امید را مشاهده کرد و دسته‌بندی مشترکان برق، روش اجرای طرح برق امید را مشاهده کرد.


خاموشی


این بخش شامل ثبت خاموشی، خاموشی‌های من، رفع مشکل ولتاژ شبکه برق، درخواست رفع حریم، اعلام مشکل روشنایی معابر، رفع خطر از تأسیسات مخاطره‌آمیز، ثبت خسارات وارده به شبکه، ثبت سرقت برق، ثبت مکاتبات مراجعین حوزه برق، استعلام شبکه موجود توسط سازمان‌ها و ادارات دولتی است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/akhr
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.