کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ایران اینترنشنال و مسئله‌ای به نام «پرونده‌سازی»

از شب‌نامه تا تلویزیون‌های فارسی‌زبان، کسب‌وکارهای ایرانی کماکان هم از داخل می‌خورند و هم از خارج!

استارتاپ‌های بزرگ ایرانی وارد فاز تازه‌ای از چالش‌های خود شده‌اند. در کنار رشد کسب‌وکاری و هدف‌گذاری‌های کمی برای رسیدن به قله‌های تازه‌ای از آمارهای درآمدی حالا آن‌ها باید در برابر اتفاقات و تحولات بیرونی‌ هم مدام واکنش نشان دهند. استارتاپ‌هایی که از آب و گل درآمده‌اند و رقم‌های آن‌ها درشت شده دیگر آن لاک محافظ دوران اولیه شکل‌گیری خود را از دست داده‌اند.

آن‌ها خواسته و ناخواسته درگیر حاشیه‌ها و ماجراهایی می‌شوند که اگرچه ارتباطی به فرآیندهای کسب‌وکاری آن‌ها ندارد اما به شدت می‌تواند روی برند و ساختار و هویت آن‌ها تاثیرگذار باشد.

این روزها هم که استارتاپ‌های ایرانی درگیرودار ورود به بورس هستند حاشیه‌ها از چپ و راست سر می‌رسند. در آخرین مورد تلویزیون فارسی‌زبان ایران اینترنشنال در لندن برای دیجی‌کالا یک گزارش افشاگرانه تهیه و پخش کرده که در یک کلمه می‌توان نام آن را پرونده‌سازی کسب‌وکاری نامید.

پرنده‌هایی که در سال‌های اخیر هم توسط رسانه‌ها و شبه‌رسانه‌های داخلی و خارجی و هم توسط برخی افراد فعال توییتری و اینستاگرامی (و جدیدا کلاب‌هاوسی) آن‌هم با چاشنی لایک‌خور افشاگرانه ساخته می‌شوند تا بگویند این کسب‌وکارها رفیق دزد و شریک قافله‌اند!

پرونده‌هایی که با اطلاعات مبهم و دستکاری‌شده و ارائه تنها بخش‌های گزینش‌شده از داده‌هایی که در دسترس همگان هستند تهیه می‌شوند تا اینگونه القا کنند که گویی یک راز سر به مهر را برملا ساخته‌اند.

کاری که گزارش ایران اینترنشنال برای دیجی‌کالا کرد آن‌هم با هدف اینکه این کسب‌وکار را حکومتی معرفی کند نمونه حرفه‌ای و خوش و آب‌ورنگ پرنده‌سازی‌هایی است که مدت‌هاست در شبکه‌های اجتماعی برای هر کسی که در ایران در تلاش برای ساختن یک کسب‌وکار یا به سرانجام رساندن یک ایده است می‌سازند و توزیع می‌کنند.

پرونده‌هایی که تلاش دارند هر موفقیتی در داخل کشور را ناشی از همدستی صاحبان و سرمایه‌گذاران کسب‌وکار با حکومتی‌ها جا بزنند و بگویند راه رسیدن به موفقیت در ایران سال‌هاست که بسته شده و اگر تجربه‌های موفقی هم به گوش شما خورد مطمئن باشید که پشت پرده خبری بوده و هست!

یک رویه نخ‌نماشده و ضدایرانی که موفقیت را تنها در آن‌سوی مرزها تعریف می‌کند و آن‌ها که با تمام نقدها و مصیبت‌هایی که با رویه‌های سیاسی-اقتصادی داخل کشور دارند، اما ایستاده‌اند و هر روزشان یک جنگ تمام‌عیار است را بخشی از «سیستم» معرفی می‌کنند و کسب‌وکار آن‌ها را سازمان‌هایی در خدمت به سازوکارهای ضدمردم!

ما با تمام نقدهایی که به بسیاری از کسب‌وکارهای نوآور ایرانی داریم (که همیشه در مسیر درست حرفه‌ای‌اش آن‌ها را مطرح و پیگیری کرده و خواهیم کرد) معتقدیم به جای دست زدن برای این افشاگرهای توخالی باید کنار «کسب‌وکار ایرانی» ایستاد!

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/d9lh
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.