کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ایران در صدر کاهش نشت داده در سال 2022 قرار گرفت

ثریا حقی / به رغم این‌که سال گذشته، چه به لحاظ سیاسی و چه از منظر اقتصادی و اجتماعی، سال بسیاری سختی برای ایران و سایر مناطق جهان بود، اما با وجود افزایش نرخ تورم، جنگ، ناآرامی‌های سیاسی و زمستان سرد بسیاری از مشاغل و فناوری‌ها، حوزه اطلاعات سال خوبی را پشت سر گذاشته‌اند.

گزارش سرف‌شارک (Surfshark) حاکی از آن است که نشت داده‌ها در سال 2022 میلادی، در مقایسه با سال 2021 کاهش محسوسی داشته و این موضوع، با توجه به توسعه تهدیدات سایبری و پیشرفت آنها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهم‌ترین نکته درخصوص گزارش سالانه سرف‌شارک مبنی بر رصد نشت داده‌ها در سال 2022، صدرنشینی ایران در رده‌بندی کشورهایی است که سال گذشته، با کاهش بالای نشت داده‌ها روبه‌رو بوده‌اند.

پس از ایران، دو کشور هند و برزیل نیز در این فهرست عنوان شده‌اند که نشت اطلاعات آن‌ها در سال 2022، به مراتب کمتر از سال 2021 میلادی بوده است. بر اساس این گزارش، نشت داده‌ها در ایران کاهشی 485 برابری داشته، که قابل توجه است.


کاهش جهانی نشت داده در سال 2022


گزارش منتشر شده از سوی سرف‌شارک نشان می‌دهد که نشت داده جهان در سال 2022، نسبت به سال قبل آن 67.6 درصد کاهش داشته است. در سال گذشته، مجموعاً چیزی در حدود 310.9 میلیون اکانت یا حساب کاربری مورد نفوذ یا افشای اطلاعات قرار گرفته که به‌طور میانگین، یک حساب کاربری به ازای هر 10 ثانیه را شامل می‌شود. رقمی که در سال 2021 میلادی، معادل 959.3 میلیون حساب کاربری، و تقریباً سه برابر آمار سال 2022 بوده است.

سرف‌شارک مدعی است از سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون،  بیش از 16 میلیارد و 284 میلیون حساب کاربری در سراسر جهان با نشت اطلاعات مواجه شده‌اند.

از میان کشورهای جهان، روسیه، با 104.8 میلیون نشت داده به ثبت رسیده، رده نخست افشای اطلاعات در سال 2022 را داراست. کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و اندونزی نیز به ترتیب چهار کشور دیگر پس از روسیه هستند که بالاترین حجم نشت داده در سال گذشته را داشته‌اند. آمار مربوط به پنج کشور اول نشت داده جهان، به شرح زیر منتشر شده است:

  • روسیه – 104.8 میلیون حساب کاربری مورد نفوذ
  • چین – 34 میلیون حساب کاربری
  • ایالات متحده آمریکا – 23.5 میلیون حساب کاربری
  • فرانسه – 20.1 میلیون حساب کاربری
  • اندونزی – 14.7 میلیون حساب کاربری

این پنج کشور، حدود دو سوم (63.5 درصد) از کل نشت داده جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش سرف‌شارک، در سال گذشته میلادی، از هر سه حساب کاربری در روسیه، یک حساب با نشت داده یا دسترسی غیرمجاز مواجه شده است. درواقع، آمار گزارش شده درمورد این کشور، 71.8 درصد بوده، که باعث شده فاصله زیادی با دیگر کشورهای جهان به لحاظ نشت داده داشته باشد.

این در حالی است که روسیه، در سال 2021 میلادی با 36 میلیون حساب کاربری افشا شده، رتبه چهارم رده‌بندی جهانی نشت داده سرف‌شارک را به خود اختصاص داده و صدرنشین سال 2021 نیز ایالات متحده آمریکا بود.

نکته جالب درخصوص حجم بالای افشای اطلاعات روسیه، این است که یک سوم از کل حساب‌های افشا شده، مربوط به دو شرکت روسی بوده است. مارس سال گذشته، سرویس‌دهنده بین‌المللی خدمات ارتباطی سی‌دی‌ای‌کی (CDEK) و پایگاه خبری ان‌جی‌اس (NGS.Ru)، هرکدام اطلاعات قریب به 19 میلیون حساب کاربری را در معرض افشا قرار دادند که به نوبه خود، کمی بیش از یک سوم (35.6 درصد) از کل نشت داده 104.8 میلیونی روسیه را شامل می‌شوند. سومین نشت اطلاعاتی بزرگ روسیه نیز مربوط به شبکه آزمایشگاه‌های پزشکی جیموتست (Gemotest) بوده، که 6 میلیون مورد از حساب‌های کاربری روسیه‌ای‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

پس از روسیه، چین با 34.03 میلیون حساب کاربری مورد افشا، رتبه دوم را دارد. این کشور که از رده هفتم در سال 2021، به جایگاه دوم در سال گذشته ارتقا یافته، شاهد افزایش 45.2 درصدی نشت داده در حساب‌های کاربری‌اش بوده است. سقوط و نشت داده بزرگ اتفاق افتاده در شرکت چینی هجِد (Hjedd)، منجر به افشای اطلاعات حدود 11 میلیون حساب کاربری در چین شده و با اختصاص یک سوم از کل حساب‌های افشا شده به خود، این کشور را به رتبه دوم در سال 2022 رساند.

ایالات متحده آمریکا نیز که در سال 2021، با 209.8 میلیون حساب کاربری فاش شده، در رده نخست لیست سرف‌شارک قرار داشت، با کاهشی تقریباً 9 برابری، رده سوم لیست سال 2022 را با حدود 23.5 میلیون حساب کاربری مورد افشا به خود اختصاص داده است. قابل توجه‌ترین افشای اطلاعات صورت گرفته در ایالات متحده طی سال گذشته میلادی، مربوط به وب‌سایت کارتینگ غیرقانونی بایدن‌کش (BidenCash) است که با افشای جزئیات و اطلاعات مالی 2.3 میلیون کاربر خود در ژانویه 2022، 10 درصد از نشت‌های اطلاعاتی ایالات متحده در سال گذشته میلادی را به خود اختصاص داده است.

در این بین، سه کشور ایران، هند و برزیل، بالاترین کاهش نشت داده در سال 2022 را داشته‌اند. ایران، با کاهشی 485 برابری نسبت به سال 2021، تنها با 316 هزار حساب کاربری افشا شده، در رتبه 43ام لیست سرف‌شارک ایستاده است. این کاهش نشت داده، نسبت به سال 2021 که ایران را به‌عنوان دومین کشور دارای نشت داده بعد از ایالات متحده معرفی کرده بود، قابل ملاحظه است.

برزیل با کاهش نشت داده خود از 33 میلیون حساب کاربری در سال 2021، به 8.7 میلیون حساب در سال گذشته، و هند با کاهشی تقریباً 17 برابری در دوره مشابه، از 78.6 میلیون حساب کاربری در سال 2021، به تنها 4.7 میلیون حساب در سال گذشته، بعد از ایران شاهد کاهش‌های شدید در افشای اطلاعات بوده‌اند.

با وجود این‌که حجم نشت داده در کشورهای اروپایی در مقایسه با پنج کشور پیشتاز جهان، خیلی کمتر بوده است، اما به لحاظ جغرافیایی، افشای اطلاعات در قاره اروپا در سال 2022، بیشتر از سایر قاره‌های جهان است. در سالی که گذشت، در اروپا، 153.3 میلیون حساب کاربری مورد افشای اطلاعات قرار گرفته که حدود دو برابر قاره آسیا با 74.2 میلیون حساب کاربری و حدود 6 برابر آمریکای شمالی با 26.6 میلیون حساب کاربری افشا شده است.

حساب‌های کاربری اروپا، حدود نیمی از کل حساب‌های افشا شده در سال 2022 میلادی را تشکیل می‌دهند که نزدیک به 70 درصد از آن‌ها، مربوط به کشور روسیه است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/km4e
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.