کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ایلان ماسک: اسپیس‌ایکس در ایران 100 ترمینال فعال استارلینک دارد

ثریا حقی / ایلان ماسک روز گذشته، 26 دسامبر و در پاسخ یک کاربر، سه ماه پس از توییتش مبنی بر اینکه سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود را در بحبوحه اعتراض‌ها در ایران فعال خواهد کرد، در توییتی جدید اعلام کرد اسپیس‌ایکس، تقریباً 100 ترمینال فعال استارلینک در ایران دارد.

اسپیس‌ایکس به مدیریت ایلان ماسک، خدمات استارلینک خود در ایران را از ماه سپتامبر آغاز کرده و مدعی است از موضع ایالات متحده آمریکا مبنی بر ارائه آزادی اینترنت و جریان آزاد اطلاعات در ایران حمایت می‌کند.

ماسک در این توییت نوشت: «به 100 استارلینک فعال در ایران نزدیک می‌شویم.»

اسپیس‌ایکس، برخلاف اوکراین از همکاری دولت ایران برای گسترش خدمات استارلینک در کشور برخوردار نیست. در اوکراین، رئیس‌جمهوری، ولادیمیر زلنسکی و وزیر تحول دیجیتال، میخایلو فئوروف، فعالانه از اتصال و ارائه خدمات استارلینک در طول جنگ با روسیه در این کشور حمایت کرده‌اند؛ سرویسی که در حال حاضر، بیش از یک میلیون کاربر در سراسر جهان و به‌ویژه اوکراین دارد.

با توجه به اینکه موضع ایالات متحده آمریکا در قبال محدودیت دسترسی شهروندان ایرانی به اینترنت و فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی محبوب، برقراری جریان آزاد اطلاعات در کشور است، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور، ماه سپتامبر در توییتر نوشت: «ما امروز درصدد پیشبرد آزادی اینترنت و جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران بوده و مجوز عمومی دسترسی بیشتر به ارتباطات دیجیتال برای مقابله با سانسور دولت ایران را صادر کرده‌ایم.»

معدود افرادی که در ایران توانسته‌اند کیت‌های استارلینک را دریافت کنند، گزارش کرده‌اند که این سرویس در ایران کار می‌کند. ماه اکتبر نیز ویدئویی منتشر شد که از فعالیت تجهیزات استارلینک در اهواز خبر می‌داد.

بر اساس گزارشی که از سوی وال‌استریت ژورنال و به نقل از منابع آگاه منتشر شده، 22 دسامبر سال جاری، مجموعه‌ای از تجهیزات استارلینک از طریق عراق و بنادر جنوبی به ایران قاچاق شده که به ادعای این رسانه، حدود 200 ترمینال استارلینک بوده است.

ماجرای گسترش و فعالیت استارلینک در ایران، حدود سه ماه پیش و با اوج گرفتن اعتراضات و فیلترینگ در کشور قوت گرفت و ایلان ماسک اعلام کرد تصمیم دارد از موضع ایالات متحده آمریکا، مبنی بر ارائه آزادی اینترنت و جریان آزاد اطلاعات در ایران حمایت کند؛ رویکردی که دولت ایران آن را بدون کسب اجازه از دولت، غیرقانونی اعلام کرد.

عیسی زارع‌پور،‌ وزیر ارتباطات ۳۰ شهریور و در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران با اعلام اینکه «کسی به دنبال قطع اینترنت نیست»، گفته بود ارائه اینترنت ماهواره‌ای نیاز به دریافت مجوز از ایران دارد و از طرف دیگر به دلیل ناقص‌بودن پوشش استارلینک، بعید می‌داند اینترنت ماهواره‌ای این شرکت به این زودی‌ها بتواند در ایران سرویس دهد.

حتی همان زمان گروهی از تلاش برای ساخت استارلینک از نوع ایرانی خبر دادند. برای نمونه دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران اوایل مهرماه اعلام کرد برای بهره‌گیری از اینترنت ماهواره‌ای دو راه؛ یعنی آشتی با کل دنیا یا ساخت استارلینک ایرانی وجود دارد. فرامرز رستگار از سازمان فضایی ایران خواست به جای شعار دادن در بخش فضایی، دست به کار شود تا در کشور یک منظومه مستقل ماهواره‌ای داشته باشیم.

پیش از این حسین سالاریه، رئیس سازمان فضایی کشور در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت از برنامه‌های سازمان فضایی در عرصه‌های جدید مانند حوزه اینترنت ماهواره‌ای گفته بود. هرچند تأکید کرده بود ساخت اینترنت ماهواره‌ای برای پوشش گسترده کاربران در اولویت این سازمان نیست.

سالاریه در این گفت‌وگو از انجام اقداماتی برای ساخت منظومه ماهواره‌ای شبیه به استارلینک خبر داده و اعلام کرده بود برای تحقق این موضوع، نیاز به شکل‌گیری یک کنسرسیوم بین‌المللی برای همکاری با کشورهای علاقه‌مند به این کار وجود دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/7a0g
1 نظر
  1. […] در هیاهویی است که ماسک به راه انداخته است. درباره اسپیس‌ایکس هم همین اتفاق رخ داده است. نبوغ ماسک اینجاست که در […]

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.