اینترنت ثابت پر سرعت از راه می‌رسد؟

مراسم افتتاح پروژه توسعه فیبر نوری
با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مراسم افتتاح پروژه توسعه فیبر نوری «FTTx» با حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات ‌و فناوری اطلاعات در مرکز همایش‌های شهید قندی برگزار شد.

در این مراسم صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از راه‌اندازی ۵۴۰ هزار پورت فیبر نوری از ابتدای سال ۱۴۰۰ خبر داد که کار آن توسط شرکت‌های مخابرات ایران، شاتل، صبانت، فناپ تلکام، ایرانیان‌نت و آسیاتک انجام شده است.

شبکه موبایل به‌تنهایی پاسخگوی نیازها نیست
رئیس سازمان تنظیم مقررات گفت: «اتکا به شبکه موبایل کافی نیست، چراکه ما را با محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهد کرد. به همین دلیل این بستر نمی‌تواند به‌تنهایی پاسخگوی نیازها باشد. از این‌ رو ارتقای کیفیت و سرعت اینترنت در اولویت قرار دارد.

با این ‌حال در سایر کشورهای دنیا نیز مشاهده می‌شود که بخش کوچکی از ارتباطات مردم روی شبکه اینترنت همراه قرار دارد و بیشتر آن روی شبکه ثابت است. این اتفاق در ایران برعکس است، زیرا شبکه موبایل توسعه مناسبی یافته ولی در بخش شبکه ثابت عقب‌افتادگی وجود دارد.»

شاهکوه با بیان اینکه توسعه شبکه مبتنی بر فیبر نوری مزایای بسیاری خواهد داشت، به تجارب برخی کشورهای دنیا در این زمینه پرداخت و گفت: «در کشوری مانند اسپانیا شاهد رشد مناسبی از توسعه شبکه مبتنی بر فیبر نوری هستیم که این اقدام در کاهش انرژی مصرفی و تأثیر آن بر محیط زیست و بحث‌های انرژی مؤثر بوده است. همچنین در زمینه شاخص تولید ناخالص ملی، هر ۱۰ درصد افزایش ضریب نفوذ در پهن‌باند می‌تواند تا یک درصد به رشد GDP کمک کند.»

او معتقد است که به لحاظ افزایش کیفیت خدمات، توسعه شبکه 5G کشور وابسته به توسعه فیبر نوری است؛ «وقتی ‌که سرعت متوسط ۳۰ مگابیت بر ثانیه در نظر گرفته می‌شود، نمی‌توان ۹ میلیون ADSL فعال در کشور را با توجه به آمار جدید جزو پهن‌باند به حساب آورد. بنابراین ضریب نفوذ پهن‌باند در کشور با توجه به شرایط پیشرفت تکنولوژی در دنیا مناسب نیست.»

شاهکوه با بیان اینکه طرحی در اتحادیه اروپا با عنوان شبکه گیگابیت برای سال ۲۰۲۵ در حال انجام است، گفت: «این طرح در کشور ترکیه با هدف دسترسی تمام خانوارها به دسترسی حداقل سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و ۲۰ درصد خانوارها به سرعت یک گیگابیت بر ثانیه تا سال ۲۰۲۳ در دست اقدام قرار دارد. در کشور مالزی نیز برنامه مشابهی به صورت پنج‌ساله وجود دارد.»

به گفته او، بر اساس آمار سایت اسپید تست، وضعیت کیفی اینترنت ایران نسبت به جهان در شبکه موبایل در رتبه ۷۷ و در شبکه ثابت در رده ۱۴۳ قرار دارد. همچنین سرعت دانلود برای اینترنت همراه به صورت میانگین جهانی ۲۹ مگابیت بر ثانیه است، در حالی که این رقم در ایران ۲۴ مگابیت بر ثانیه است. اما در شبکه ثابت سرعت دانلود به صورت میانگین جهانی حدود ۶۰ مگابیت بر ثانیه است، در حالی که این رقم در ایران حدود ۱۰ مگابیت بر ثانیه به ثبت رسیده است.

سرمایه‌گذاری دولت در پروژه‌های زیرساختی
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه زندگی بشر با اینترنت گره خورده است، گفت: «سرمایه‌گذاری دولت برای جاده و اتوبان‌ها امری طبیعی است، ولی هنگامی‌که دولت در پروژه‌هایی مانند توسعه فیبر نوری و زیرساخت سرمایه‌گذاری می‌کند، عده‌ای تعجب می‌کنند.

در حالی که مردم به جای تردد در جاده‌هایی که برای آنها ساخته شده است، در بستر فیبر نوری کارهای خود را انجام می‌دهند. از این‌ رو می‌توان گفت راه جدید ارتباطی به بستر ارتباطات پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری تغییر کرده است.»

به گفته او دولت سیزدهم به دنبال ایجاد زیرساخت ارتباطی پرسرعت، پایدار و امن برای تمام مردم کشور است. او با اشاره به اینکه در جلسات کمیسیون تنظیم مقررات در جهت فراهم کردن زیرساخت‌های حمایتی اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: «در این زمینه بین سه تا پنج درصد از حق سهم دولت به این پروژه و برای هر پورت FTTH اختصاص یافته است. به وسیله دیگر ابزارهای حمایتی موجود در خارج از وزارتخانه تعاملاتی با دستگاه‌هایی مانند شهرداری‌ها و وزارت نیرو در جهت رساندن فیبر نوری به منازل و کسب‌وکارها صورت می‌گیرد.»

زارع‌پور گفت: «به‌زودی از قرارداد طرح افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت شبکه زیرساخت کشور طی یک فرایند ۹ ماهه با استفاده از تجهیزات تولید داخل برای سال ۱۴۰۱ رونمایی خواهد شد. به طوری که ارتقای ظرفیت شبکه از ۳۰ ترابایت بر ثانیه به ۱۲۰ ترابایت بر ثانیه یکی از مهم‌ترین اهداف ما برای سه سال آینده است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/36ul
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.