کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اینترپل به دنبال بنیان‌گذار ترا

دو کوان پس از فروپاشی ترا به خاطر امنیت خود حتی کشور محل زندگی‌اش را به کسی نمی‌گوید اما بلومبرگ فاش کرده او در دوبی زندگی می‌کند

ظاهراً «دو کوان»، بنیان‌گذار پروژه ناکام استیبل‌کوین ترا، خبر ندارد دادستان‌های کره جنوبی حکم دستگیری‌اش را صادر کرده‌اند. او ادعا می‌کند از هیچ‌چیز اطلاع ندارد و فرار هم نکرده است. ولی حاضر نیست بگوید خودش و پاسپورتش کجا هستند! بلاک‌ورکز در مورد وقایع اخیر با کوان مصاحبه‌ای داشته و او در این مصاحبه در مورد بسیاری از اتفاقات صحبت کرده است. او در مورد اتهاماتی که بر اساس قانون بازار سرمایه کره جنوبی به او وارد شده و پشیمانی‌اش از رفتار متکبرانه و غرور کاذبی که در مورد ترا داشته، می‌گوید.


دو کوان در هاله‌ای از انکار


کوان حاضر نیست پاسپورتش را به مقامات کره جنوبی بازگرداند، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود پاسپورت او تا دو هفته دیگر باطل شود، اما کوان اعتنایی به این قضیه نمی‌کند و می‌گوید من که استفاده‌ای از پاسپورتم نمی‌کنم. هرچند او در مورد اینکه پاسپورت دیگری دارد یا خیر، حرفی نمی‌زند.

به‌علاوه، او در مورد دارایی‌های مسدودشده هم زیر بار نمی‌رود. برخی می‌گویند که میلیون‌ها دلار بیت‌کوین در صرافی‌های اوکی‌ایکس و کوکوین که متعلق به کوان یا نهادهای تحت کنترل او هستند، مسدود شده است. اما او این موضوع را تکذیب می‌کند و می‌گوید که حداقل یک سال است که از هیچ‌یک از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده نکرده است. کوان ادعا می‌کند من هیچ پولی در این صرافی یا مؤسسات ندارم. اگر آن‌قدر پول داشتم حتماً خودم از آن باخبر بودم. جالب است که هیچ فرد یا نهادی مدعی این دارایی‌های مسدودشده نیست.


وضعیت قرار بازداشت کوان


بنا بر گزارش‌ها، پلیس اینترپل یک اعلان قرمز به نام دو کوان صادر کرده است. اعلان قرمز درخواستی از مجریان قانون در سراسر جهان برای یافتن و دستگیری موقت فردی است که در انتظار استرداد، تسلیم یا اقدامات قانونی مشابه است. اتهامات وارده به کوان مربوط به فروپاشی ترا است، اما او می‌گوید: «در مورد وضعیت این درخواست گیج شده‌ام.

تا آنجا که من متوجه شدم، این یک حکم بازداشت بین‌المللی نیست. این مسئله به‌طور کاملاً واضح در وب‌سایت اینترپل قید شده است. هر کشور مستقلی می‌تواند اعلان قرمز را بر اساس صلاحدید خود تفسیر کند.» هرچند گفته کوان عملاً درست است، اما اعلامیه اینترپل باعث می‌شود فرد مورد نظر تحت تعقیب بین‌المللی قرار بگیرد.

این موضوع در کنار باطل‌شدن پاسپورت، باعث می‌شود کوان به‌راحتی نتواند به کشور دیگری سفر کند. دادستان‌های کره جنوبی گفته‌اند که کوان متواری است و از همکاری با آنها امتناع می‌کند. هرچند خود کوان می‌گوید که از اواخر سال 2021 دیگر در کره زندگی نمی‌کند و این طبیعی است که به آنجا بازنگردد.

او در ادامه ادعا می‌کند که حکم بازداشت خود را ندیده و اطلاعی از جزئیات اتهاماتی که به او وارد شده، ندارد. کوان می‌گوید: «فکر نمی‌کنم هیچ‌یک از اتهامات مربوط به قانون بازار سرمایه قابل اعمال باشد، زیرا موضع دولت این بوده که ارزهای دیجیتال نباید توسط بازار سرمایه اداره شوند. به همین دلیل باور ندارم که این اتهامات مشروع بوده و انگیزه سیاسی داشته باشند.»


همکاری کامل انجام شده


دادستان‌ها در روند تحقیقات خود در مورد ترافرم‌لبز، کارمندان شرکت را ممنوع‌الخروج کردند. طی این تحقیقات، اسناد بررسی و برخی نیز توقیف شدند. به‌علاوه، دادستان‌ها از کوان خواستند که اسناد پشتیبانی را هم در اختیار آنها بگذارد. ترافرم‌لبز شرکت توسعه‌دهنده بلاکچین تراست.

کوان در این‌باره می‌گوید: «هر سندی را که دادستان‌ها از من خواسته‌اند به آنها ارائه داده‌ و همکاری کرده‌ام، اما نمی‌توانم اسناد دقیق را در اختیارشان بگذارم.» گمان می‌رفت که کوان در زمان صدور حکم بازداشت در سنگاپور باشد، اما بر اساس گزارش رویترز پلیس سنگاپور گفته کوان آن زمان در سنگاپور حضور نداشته است.

هرچند او الان هم از فاش‌کردن محل اقامتش خودداری می‌کند. او می‌گوید پس از فروپاشی ترا در ماه می اتفاقات زیادی افتاد که امنیت شخصی‌اش را به خطر انداخت. بنا بر گفته کوان برخی افراد و حتی خبرنگاران در آن زمان به آپارتمانش حمله کرده بودند.

کوان می‌افزاید: «هر بار که جزئیات محل زندگی من فاش می‌شود، زندگی در آنجا تقریباً غیرممکن خواهد شد. با همکارانم دیدار دارم و در خفا زندگی نمی‌کنم، اما نمی‌خواهم حتی کشور محل زندگی‌ام را کسی بداند.» بلومبرگ با استناد به اظهارنظر دادستان کره جنوبی گزارش می‌دهد که کوان اکنون در دوبی است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/4vl5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.