اینجا پرداخت با رمزارز مجاز است!

شرکت‌های بزرگ بین‌المللی که خیلی زود کریپتو را به‌عنوان ابزار پرداخت به رسمیت شناخته‌اند

زمان مطالعه: 6 دقیقه

وضعیت فعلی اکوسیستم رمزارزی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. افت شدید قیمت کوین‌ها، ورشکستگی برخی شرکت‌های کریپتویی و اقدامات برخی شرکت‌های دیگر مانند سلسیوس جهت مسدود کردن حساب کاربران به وضعیتی منجر شده که برخی آن را «زمستان کریپتو» می‌نامند. اما با تمام این موارد هنوز بخشی از این اکوسیستم در حال رشد و توسعه است. امکان پرداخت با رمزارز بخشی از این اکوسیستم است که حتی در این شرایط هم طرفداران زیادی دارد. از سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با افزایش محبوبیت پرداخت کریپتویی، شرکت‌های بزرگ این امکان را برای مشتریان خود فعال کردند. اکنون مشتریان می‌توانند پرداخت‌های خود را به‌طور مستقیم یا از طریق پلتفرم‌های پرداخت با ارزهایی مانند بیت‌کوین و اتر انجام دهند.

اولین شرکت‌هایی که پرداخت کریپتویی را فعال کردند، اغلب شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و رسانه بودند، اما در حال حاضر می‌توان برای خرید مبلمان، خواربار و حتی بلیت سینما هم از رمزارز استفاده کرد. بیت‌کوین هنوز هم پذیرفته‌شده‌ترین ارز دیجیتال برای پرداخت است، اما اکنون بسیاری از خرده‌فروشان طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال؛ از لایت‌کوین گرفته تا شیبا اینو را می‌پذیرند. با وجود اینکه سیستم‌های پرداخت ارز دیجیتال فعلی هنوز تکامل نیافته‌اند، اما هم‌اکنون کنار گذاشتن فیات از هر زمان دیگر آسان‌تر شده است. در ادامه به شرکت‌های بزرگی که امکان پرداخت با رمزارز را برای مشتریان خود فعال کرده‌اند، نگاهی می‌اندازیم.


با وجود اینکه آمازون، شرکت مادر هول‌فودز مارکت، هنوز به‌طور کامل رمزارزها را نپذیرفته، اما این سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای از سال ۲۰۱۹ امکان پرداخت با ارز دیجیتال را برای مشتریان خود فعال کرده‌اند. مشتریان می‌توانند با استفاده از برنامه «اسپند این» (SpendIn) که توسط «فلکسا» پشتیبانی می‌شود، هزینه خرید خود را بپردازند. فلکسا از بیت‌کوین، بیت‌کوین‌کش و اتر پشتیبانی می‌کند. این شبکه با خرده‌فروشان بزرگ دیگری چون نورد استورم، گیم‌استاپ و جامبا جوس مشارکت دارد.

در واقع هول‌فودز مارکت وجوه را به‌طور مستقیم دریافت نمی‌کند. برنامه اسپند این یک کد کیوآر تولید می‌کند که مشتری هنگام پرداخت آن را اسکن می‌کند. این کد از طریق فلکسا، ارزهای دیجیتالی پرداخت‌شده توسط مشتریان را به دلار تبدیل کرده و به هول‌فودز تحویل می‌دهد. بدین ترتیب خرده‌فروش مجبور نیست با مشکلات رایج در بلاکچین مثل زمان و کارمزد تراکنش‌ها دست‌وپنجه نرم کند. کل این سیستم و فرایند توسط یک کوین دیگر به نام فلکساکوین تسهیل می‌شود که به‌عنوان یک توکن واسطه بین دلار و بیت‌کوین عمل می‌کند. پلتفرم‌های پرداختی این‌چنینی برای پذیرش گسترده رمزارزها حیاتی هستند، زیرا به خرده‌فروشان اجازه می‌دهند تا بدون هیچ هزینه و دردسری برای راه‌اندازی زیرساخت مربوطه، به تقاضای پرداخت‌های رمزارزی پاسخ مثبت دهند.


یکی دیگر از پلتفرم‌های پرداخت محبوب، بیت‌پی است که با تعدادی از شرکت‌های بزرگ ازجمله AMC Theatres همکاری می‌کند. AMC بزرگ‌ترین سینمای زنجیره‌ای در آمریکاست که بیش از 200 میلیون مشتری دارد. از مارس ۲۰۲۲ این شرکت امکان پرداخت با ارزهای دیجیتال را در وب‌سایت خود فعال کرد و از آن‌ پس مشتریان می‌توانند هزینه بلیت را با ارزهایی چون بیت‌کوین، اتر، بیت‌کوین‌کش، لایت‌کوین، شیبا اینو و دوج‌کوین پرداخت کنند. علاوه بر وب‌سایت، اپلیکیشن AMC هم از این امکان پشتیبانی می‌کند.

AMC همیشه یک شرکت نوآور بوده است. AMC اولین مجموعه سینمایی در آمریکا و از اولین سینماهایی بود که بلیت آنلاین ارائه دادند؛ بنابراین ورود زودهنگام این شرکت به بازار ارزهای دیجیتال در مقایسه با سایر شرکت‌های مشابه منطقی است. نکته قابل ‌توجه در مورد AMC این است که به‌شدت به جریان‌های درآمدی جدید نیاز دارد؛ زیرا این شرکت در دوران پاندمی در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. امید که پذیرش این فناوری جدید به رشد سهام این شرکت منجر شود.


یکی دیگر از کسب‌وکارهای متعلق به آمازون که مشتاق استفاده از ارزهای دیجیتال است، پلتفرم انتشار ویدئو توئیچ (Twitch) است. توئیچ اولین‌بار در سال ۲۰۱۴ به کاربران اجازه پرداخت با رمزارز را برای دریافت اشتراک و سایر خدمات ارائه داد. البته در این مدت پشتیبانی از پرداخت رمزارزی را دو بار لغو کرد. اولین‌بار به این دلیل بود که یکی از شرکای پرداختی توئیچ، از پشتیبانی بیت‌کوین دست کشید، اما پس از مدت کوتاهی توئیچ همکاری خود را با کوین‌بیس آغاز کرد و امکان پرداخت با بیت‌کوین را فراهم کردند.

بار دوم توئیچ در ابتدای سال ۲۰۱۹ و به‌دلیل تصمیمات سازمانی، پشتیبانی از بیت‌کوین را حذف کردند و در ماه ژوئن مجدداً این پشتیبانی را از سر گرفتند. به نظر می‌رسد از آن زمان، توئیچ نسبت به چشم‌انداز بلندمدت این فناوری خوش‌بین‌تر بوده است، حتی در سال ۲۰۲۰ به کاربران در صورتی ‌که پرداخت خود را با ارز دیجیتال انجام می‌دادند، ۱۰ درصد تخفیف می‌داد. پردازنده فعلی پرداخت رمزارزی این شرکت BitPay است. برای خرده‌فروشانی که در حال ورود به بازار ارزهای دیجیتال هستند، بیت‌پی همچون یک رهبر در حال ظهور در بازار است.


از مارس ۲۰۲۱ مشتریانی که در آمریکا ساکن بودند، می‌توانستند هزینه قهوه خود را با رمزارز بپردازند. این امکان به لطف همکاری استارباکس با استارتاپ فین‌تکی بکت فعال ‌شده است. کاربرانی که در بکت حساب دارند، می‌توانند کیف پول رمزارزی خود را به برنامه استارباکس متصل کنند و سپس پیش‌فرض ارز پرداختی را روی بیت‌کوین تنظیم و کارت استارباکس خود را مستقیماً با کیف پول خود شارژ کنند.

لازم به ذکر است که تنها روش پرداخت با بیت‌کوین استفاده از کارت استارباکس است و در حال حاضر هیچ راهی برای پرداخت مستقیم با کیف پول در فروشگاه وجود ندارد، اما اگر این طرح به ‌اندازه کافی محبوب شود، ممکن است استارباکس در آینده نزدیک امکان پرداخت‌ مستقیم را نیز فعال کند.


پاکسون (Pacsun) اولین خرده‌فروش بزرگ مد است که پرداخت کریپتویی را از طریق مشارکت با بیت‌پی پذیرفته است. این شرکت در بیانیه مطبوعاتی خود ادعا کرد افزودن قابلیت پرداخت با ارزهای دیجیتال دو دلیل داشته است. اولاً، سیاست این شرکت بر جوانان متمرکز است و پرداخت کریپتویی مورد استقبال نسل زد قرار خواهد گرفت. پاکسون بر این باور است که پرداخت با رمزارزها بسیار راحت‌تر است و می‌تواند در بین خرده‌فروشان به‌سرعت محبوب شود.
رئیس پاکسون نیز همین عقیده را داشت و پیش‌بینی کرده بود به‌زودی بسیاری از شرکت‌های مد از این روند پیروی خواهند کرد. البته در حال حاضر این پیش‌بینی درست از آب درنیامده است. شاید دلیل آن آشفتگی و نوسانات بازار باشد که شرکت‌ها را مجبور کرده برنامه‌های توسعه خود را به تعویق بیندازند.


پلتفرم پردازش پرداخت پی‌پال در مارس 2021 یک ویژگی جدید به نام Checkout With Crypto راه‌اندازی کرد که کارکرد آن از اسمش کاملاً مشخص است. به کمک این ویژگی کاربران پی‌پال می‌توانند پرداخت‌های خود را به ‌تمامی ۲۹ میلیون کسب‌وکاری که از این پلتفرم استفاده می‌کنند، از طریق ارزهای دیجیتال انجام دهند.
مانند سایر پردازشگرهای پرداخت، پی‌پال برای فروشنده فیات ارسال می‌کند و معادل آن از کیف پول کاربر رمزارز کسر می‌کند. مقدار دقیق رمزارزی که قرار است از کیف پول کاربر کسر شود، قبل از تکمیل تراکنش به کاربر نشان داده خواهد شد؛ بنابراین خریداران بررسی کنند.

پی‌پال همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد که ارزهای دیجیتال و سایر فیات‌ها مثل دلار را مستقیماً در برنامه آن حفظ کنند. این ویژگی‌ها سبب شبیه‌شدن پی‌پال به یک حساب بانکی سنتی می‌شوند؛ زیرا حساب‌های بانکی هم با ارزهای فیات و هم با ارزهای دیجیتال کار می‌کنند. در حال حاضر پی‌پال فقط در بازارهای آمریکا و بریتانیا پشتیبانی یکپارچه از رمزارزها ارائه می‌دهد، ولی اعلام کرده که قصد دارد به‌زودی در بازارهای کشورهای دیگر نیز این خدمات را ارائه دهد.


اور استاک اولین خرده‌فروش در صنعت مبلمان و گجت‌های آنلاین است که در سال ۲۰۱۴ با همکاری کوین‌بیس پذیرش بیت‌کوین را آغاز کرد. اور استاک با این کار به اولین خرده‌فروش بزرگ آنلاینی تبدیل شد که قابلیت پرداخت با بیت‌کوین را فعال کرد. در طول سال‌ها، این شرکت به‌تدریج دامنه خود را برای پذیرش تقریباً تمام آلت‌کوین‌های اصلی گسترش داده است. اور استاک به کاربران خود این امکان را می‌دهد که هزینه سفارش اولیه خود را با رمزارز پرداخت کنند. همچنین بازپرداخت به بیت‌کوین امکان‌پذیر بوده و مستقیماً به کیف پول مشتری واریز می‌شود.

این شرکت و مدیران آن از زمانی که برای اولین‌بار فناوری بلاکچین را به کار گرفتند، در مورد پتانسیل‌های بالقوه این فناوری صحبت و ده‌ها میلیون دلار در شرکت‌هایی که در این فضا کار می‌کنند، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. همچنین اور استاک توکن خود را که «تی‌زیرو» نام دارد، در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرد؛ هرچند به‌دلیل عدم استقبال از عرضه اولیه آن باعث شد سهام این شرکت در سال بعد ۸۸ درصد افت کند. با این ‌وجود حمایت اور استاک از رمزارزها خدشه‌دار نشد و اگر در آینده پیشرفت‌های جدیدی در بلاکچین حاصل شود، این شرکت احتمالاً یکی از اولین شرکت‌هایی است که آن را به کار می‌گیرد.

مایکروسافت از دیگر شرکت‌های پیشتاز در پذیرش کریپتو است که از سال ۲۰۱۴ قابلیت پرداخت با بیت‌کوین را در فروشگاه‌های خود اضافه کرده است. مایکروسافت هم مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر از بیت‌پی به‌عنوان یک پردازشگر پرداخت استفاده می‌کند.

سیستم پرداخت بیت‌کوین مایکروسافت از زمان آغاز به کار چندین‌بار به‌دلیل نوسانات زیاد بازار بسته ‌شده است. مایکروسافت اخیراً اقداماتی را در جهت بهبود وضعیت خود در دنیای وب ۳ انجام داده و در همین راستا سمتی با عنوان «مدیر توسعه تجارت برای ارزهای دیجیتال» ایجاد کرده است.

مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ حق ثبت اختراع برای یک سیستم توسعه و مدیریت توکن‌ها در شبکه‌های مختلف دریافت کرد.

این امر نشان می‌دهد که مایکروسافت قصد دارد در آینده‌ای نزدیک حضور پررنگ‌تری در فضای رمزارزی داشته باشد. نکته جالب توجه این است که «بیل گیتس»، بنیان‌گذار مایکروسافت، به‌طور علنی ارز دیجیتال را محکوم کرده و در مصاحبه‌ای در ژوئن 2022 گفته که این بازار فقط با نظریه احمق بزرگ‌تر قابل درک است.


ساندویچی زنجیره‌ای کوئیزنوس در سال ۲۰۲۱ همکاری خود را با پلتفرم بکت جهت افزودن قابلیت پرداخت با بیت‌کوین آغاز کرد. کاربران کوئیزنوس می‌توانند از طریق برنامه بکت در اماکن شهرهای معینی هزینه خرید خود را با بیت‌کوین بپردازند. کوئیزنوس یک پاداش هم برای استفاده از بکت و پرداخت با بیت‌کوین در نظر گرفته است.
بدین صورت که کاربران پس از اولین پرداخت بیت‌کوینی خود در بکت معادل ۱۵ دلار از کوئیزنوس بیت‌کوین هدیه می‌گیرند. این شرکت از دیگر اشکال فناوری بلاکچین نیز استقبال کرده و مجموعه‌ای از ان‌اف‌تی‌ها با عنوان سکه‌های ساندویچی ایجاد کرده است.


بااینکه هنوز تمام شرکت‌ها قابلیت پرداخت با ارزهای دیجیتال را ندارند، اما یک ‌راه برای خرید با ارزهای دیجیتال از هر خرده‌فروشی بزرگ در ایالات متحده وجود دارد. کارت هدیه گیفت از سال ۲۰۱۳ پرداخت با بیت‌کوین را می‌پذیرد و شما می‌توانید در ازای کارت هدیه گیفت، بیت‌کوین پرداخت کنید. با این کارت‌ها می‌توان از ۲۰۰ خرده‌فروشی از جمله تارگت، اوبر، والمارت و دلتا خرید کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/q1kt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.