کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

این به نفع کارمندان نیست

قرارداد عجیب چیزکیک فکتوری و حواشی پیرامونش

یک تیک‌تاکر می‌گوید: «من هرگز چنین چیزی ندیده‌ام. قرارداد کاری چیزکیک فکتوری کارگران را استثمار می‌کند.

او گفته که پس از اطلاع از اینکه قرارداد کاری آن چگونه از کارگران برای کسب سود بهره‌کشی می‌کند، از کار در چیزکیک فکتوری خودداری می‌کند. آستین نیوتاف در یک تیک‌تاک وایرال که روز یکشنبه پست شد و بیش از 450 هزار بازدید داشت، توضیح می‌دهد که به او پیشنهاد شغلی در چیزکیک فکتوری داده شد تا پس از خواندن قرارداد کاری، آن را امضا کند.

به گفته نیوتاف، این قرارداد شامل بندهایی مانند داوری اجباری است، به این معنی که اگر تعارضی مانند تبعیض یا آزار و اذیت ایجاد شود، کارمندان باید قبل از مراجعه به مجری قانون، حوادث را به شرکت گزارش دهند تا با یک میانجی به آن رسیدگی شود؛ در غیر این صورت خطر خاتمه کار آنها وجود دارد. نیوتاف همچنین می‌گوید یک «بند رسانه‌های اجتماعی» برای چیزکیک فکتوری وجود دارد که حق ورود به حساب‌های شخصی کارکنان و فروش اطلاعات آنها را به اشخاص ثالث دارد.

نیوتاف در این کلیپ می‌گوید: «من مدت زیادی در این صنعت بوده‌ام و چیزهای زیادی دیده و شنیده‌ام، اما هرگز چنین چیزی ندیده بودم. آنها سعی می‌کنند این موضوع را با لفاظی پنهان کنند و بگویند این اقدامات برای بهترین تجربه شما در چیزکیک فکتوری است و در تجربه‌تان به شما کمک کنند، اما بر اساس اطلاعاتی که به آنها می‌دهید، چک دریافت می‌کنند.»

نیوتاف می‌گوید که بیش از 10 سال تجربه آشپزی و چهار سال تجربه مدیریت دارد و به دنبال شغلی پاره‌وقت برای تکمیل کار تمام‌وقت خود بوده است. او می‌گوید: «امیدوارم متوجه شده باشید که این به‌هیچ‌وجه درست نیست و بهتر است کارکنان آن از آنجا خارج شوند.»

برخی از تیک‌تاکرها در نظرات با نیوتاف موافق بودند. یک تیک‌تاکر نوشت: «این هرگز به نفع کارمندان نیست. برای شرکت همه کارمندان قابل تعویض هستند. ما برای آنها معنایی نداریم.»

تیک تاکر دیگری نوشت: «بسیاری از شرکت‌ها این کار را انجام می‌دهند. این واقعاً مشکل است.»

دیگران اشاره کردند که چگونه اکثر قراردادهای کارمندان دارای شروط داوری مشابهی هستند. فردی نوشت: «داوری به معنای واقعی کلمه در هر قراردادی که امضا می‌کنید، وجود دارد. هر گونه شرایط خدمات را برای هر پلتفرم آنلاینی که استفاده می‌کنید، بخوانید.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/kseo
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.