در شرایطی که رکود اقتصادی بسیاری از صنایع را با چالش مواجه کرده، بازار تجارت الکترونیک همچنان به مسیر رشد خود ادامه میدهد. اما پیچیدگی پلتفرمهای فروش آنلاین، ضعف زیرساختهای مالی و نبود سرمایهگذاران بزرگ، باعث شده فروشندگان با مشکلات متعددی دستوپنجه نرم کنند. در این میان، سلریار بهعنوان یک میانافزار تخصصی، در تلاش است تا تجربه فروشندگان را از طریق ابزارهای تحلیل، آموزش و یکپارچهسازی لجستیک، متحول کند.
کارنگ: سلریار چه راهکارهای خاصی برای بهبود تجربه فروشندگان در پلتفرمهای آنلاین ارائه میدهد؟
تیمور ستارزاده، مدیرعامل سلریار، جنس خدماتی که ما ارائه میدهیم، تسهیل در فروش و کمک به تبدیل فروشگاههای آفلاین به آنلاین است؛ بهویژه در بستر پلتفرمی مانند دیجیکالا.
این تسهیلگری در جایی معنا پیدا میکند که ما بتوانیم خدماتمان را بهعنوان یک ابزار ارتباطی به فروشندگان دیجیکالا ارائه دهیم. این خدمات، تخصصی و مختص بخش فروش دیجیکالاست و شامل قیمتگذاری سریع، اطلاع از وضعیت رقبا، تسهیل در فرایندهای لجستیکی و ارائه مشاورههای اختصاصی به فروشندگان بزرگ میشود.
سلریار چگونه به مدیریت قراردادها کمک میکند؟
در قراردادهای کامل، یکی از مهمترین اصطلاحات، تفاهماتی است که دو طرف بر سر سطح سرویس انجام میدهند. در همین بخش، بسیاری از مشکلات قراردادی ناشی از آن است که امکان رعایت شرایط توافقشده فراهم نیست. ما در سلریار، بهعنوان یکی از مهمترین قطبنماهای طراحی و تولید محصول، روی اجرای این تعهدات تمرکز کردهایم؛ از جمله تعهد به ارسال، شفافیت مالی و قیمتگذاری منطقی.
با استفاده از کنترل هوشمند رباتها، مانع از ورود فروشنده به زیان میشویم و همچنین برنامهریزی میکنیم تا فروشنده بیش از توانش تعهد نپذیرد که منجر به آسیب در روابط یا جریمه نشود. از سوی دیگر، ما بهصورت زنده، کمیسیون کالا و هزینههای پردازش و ارسال را از دیجیکالا دریافت میکنیم و با هر تغییر در تعرفهها، قیمتگذاری در مراکز پیشرفته ما اصلاح میشود.
اما بخشی از قوانین پلتفرم خارج از کنترل ما بهعنوان تسهیلگر است؛ اما برای همین بخش هم آکادمیای طراحی کردهایم که با سادهسازی این قوانین پیچیده، آنها را به مجموعهای از ویدئوهای آموزشی کاربردی تبدیل میکند. این آموزشها بهصورت منظم بهروزرسانی میشوند تا فروشندگان بتوانند قوانین و شیوههای قدیمی را راحتتر درک کرده و در عمل به کار بگیرند.
بیشترین حوزهای که فروشندگان در آن آموزش ندیدند چه حوزهای است؟
بیشترین ضعفی که در میان فروشندگان دیده میشود، ضعف در نگاه مالی است. نگاه بسیاری از آنها به فروشندگی پلتفرمی، نگاه دقیقی نیست و زیانهایی که تجربه میکنند در صورتهای مالی چند ماه اول خود را نشان نمیدهد. پیچیدگی رفتار پلتفرم با فروشنده باعث میشود فروشنده نتواند تصویر دقیقی از وضعیت تجاری خود داشته باشد.
موجودی در مسیر، برگشتها و سایر موارد، تحلیل دقیق مالی را دشوار میسازد. تفاوت مدل ترازگیری تجاری در پلتفرم با دفاتر سنتی حسابداری بسیار زیاد است. ما تلاش میکنیم با مدل قیمتگذاری سریع و آموزش فشرده در آکادمی، این وضعیت را بهبود دهیم؛ هرچند نیاز به یک فرهنگسازی جدی در این زمینه احساس میشود.
بزرگترین موانع پیش روی صنعت خردهفروشی از نظر شما چیست؟
بهطورکلی در این مسیر مانعی نمیبینم، چون این محصول بومی است و همراستا با سیاستهای حاکمیتی. ازآنجاکه همین حالا هم از زنجیره ارتباطات جهانی جدا هستیم، بیش از این درگیر تحریم نمیشویم.
به نظر من، این صنعت شیب صعودی خواهد داشت؛ اما کندی آن ناشی از عدم ورود سرمایهگذاران بزرگ به این بازار است. این فضا نیازمند سرمایهگذارانی مانند ایرانسل و گروه مالی خلیجفارس است تا به واسطه حضور آنها، نفوذ بازار در میان مردم افزایش یابد. ایکامرس در این وضعیت رکود اقتصادی تنها حوزهای است که بازار درحالرشد دارد. از نظر من بسیار مهم است که سرمایهگذاران به این حوزه توجه داشته باشند.
باتوجهبه تغییرات فناوری مانند هوش مصنوعی چه استراتژی دارید؟
سلریار یک میانافزار است. مهمترین بهرهبرداری ما از هوش مصنوعی در موتور جستوجوست. ما از مدتها پیش از ایجنتها و چتباتهای هوشمند استفاده کردهایم؛ بااینحال استفاده از هوش مصنوعی در هسته نرمافزار سلریار نیز در دستور کار قرار دارد. در حال حاضر، تیمی جوان مشغول پژوهش و توسعه در این حوزه هستند، اما این تغییرات بهصورت علنی نیستند و بهزودی تبدیل به یک نرمافزار AI-محور نخواهیم شد. مسیر پیشرفت ما در این زمینه درونی و تدریجی است.
کارنگ: شما چه استراتژی برای جذب افرادی که هنوز وارد این حوزه نشدهاند در پیش گرفتید؟
ورود به بازار اینستاگرام بسیار پیچیده است؛ اما ما آمادگی اتصال به فروشگاهسازها را داریم. فروشگاههای اینستاگرامی عمدتاً در بستری دیگر فعالیت میکنند و سپس محتوای خود را به اینستاگرام منتقل میکنند. حتی اگر قانونی هم فعالیت کنند، برای ادامه کار به یک فروشگاهساز نیاز دارند. ما در سلریار امکان اتصال به این بستر را فراهم کردهایم.
بااینحال، چون ابتکار عمل فروشندگان اینستاگرامی محدود است و فرایند فروش آنها در حد پاسخ دادن به دایرکت و دریافت پول با دستگاه پوز باقیمانده، هنوز این بازار برای ما اولویت دسترسی نیست. اما ازآنجاکه یکی از میانافزارهای ثبتشده در دیجیکالا هستیم، افزونه اختصاصی خود را در این پلتفرم داریم و مدلهای بازاریابی مختص به خودمان را پیادهسازی کردهایم.
کارنگ: در بخش لجستیک که پاشنه آشیل خیلی از شرکتها است شما ارائه خدمات دارید؟
ما با شرکت پست اول (از زیرمجموعههای هلدینگ فاخر) قراردادهای چندمدلی داریم و تقریباً میتوانیم از تمامی سرویسهای آنها بهصورت برخط استفاده کنیم. بر اساس نیاز مشتری، مدل مناسب را پیشنهاد داده و از طریق API متصل میشویم. تمام فرایندها بهصورت خودکار انجام میشود؛ بااینحال، ما خودمان فعالیت لجستیکی مستقیم نداریم.
کارنگ: شما احساس میکنید فروشندگان چه انتظاراتی از سرمایهگذاران دارند؟
این فضا نیازمند تشکیل یک تشکل یا سندیکاست. فروشندگان، سرویسدهندگان و سایر ذینفعان باید مکانی برای همافزایی و طرح دغدغههای خود داشته باشند. وجود چنین ساختار قانونیای برای تسهیل گفتوگو و شنیدهشدن صداهای مختلف ضروری است. البته مرکز ملی فضای مجازی گامهایی در این مسیر برداشته، اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.