بازار دستخوش تغییر خواهد بود…/ گفتگو با امین زربخش، هم‌بنیان‌گذار کوین‌پلاس

امین زربخش، هم‌بنیان‌گذار کوین‌پلاس از روند تحول در حوزه رمزارزها می‌گوید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

کوین‌پلاس که گروهی متشکل از متخصصان حوزه بلاکچین و رمزارزهاست، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ شروع و بر حوزه تحلیل بازار و تحقیق و بررسی پروژه‌ها و فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین متمرکز است. امین زربخش یکی از بنیان‌گذاران این کسب‌وکار در کنار علی ذاکری است.

زربخش در گفت‌وگویی در پاسخ به این سؤال که آینده حوزه رمزارزها و بازار آن را در کشور چگونه می‌بینید، این‌طور پاسخ می‌دهد: «فارغ از بحث‌های کوتاه‌مدت که عوامل مختلفی بر آن تأثیرگذار است، بیت‌کوین و به‌طور کلی بازار رمزارزها، تقریباً به همه ثابت کرده که در ابتدای مسیر پیشرفت خودش قرار دارد.

اینکه کل حجم بازار رمزارزهای امروز تنها حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بازار طلا و چیزی نزدیک به نصف حجم بازار شرکت اپل است، نکته امیدوارکننده‌ای است.

پیش‌بینی شرایط فعلی کوتاه‌مدت بازار، به‌دلیل نکات مختلف تکنیکال، خبرهای ضدونقیض از روسیه، چین و آمریکا، به‌عنوان چند قدرت بزرگ اقتصادی جهان و مواردی نظیر اینها، بسیار دشوار است، اما به‌عنوان یک اصل و توصیه کلی می‌توان تأکید کرد که در چنین شرایطی، تکیه ‌بر پروژه‌های جذاب و آینده‌دار بلاکچینی، راه نجاتی برای سرمایه‌گذاران است.»


چرا آینده رمزارزها روشن است


به عقیده زربخش، در بلندمدت به نظر می‌رسد آینده بسیار روشنی در انتظار این بازار مالی خواهد بود: «حرکت سریع کشورها به سمت قانون‌گذاری، اگرچه شوک‌های اولیه‌ای را ایجاد خواهد کرد، اما در نهایت زمینه‌ساز ورود بازیگران بزرگ به این بازار خواهد شد که اتفاق بسیار مثبتی است. در سال ۲۰۲۰ نیز شاهد بودیم که با ورود تنها چند نهاد بزرگ و چندین بانک، چه رشدهایی در بازار اتفاق افتاد. ادامه این اتفاق، به پذیرش همگانی و شناخت رمزارزها و پروژه‌های بلا‌کچینی، به‌عنوان یک کلاس دارایی، بسیار کمک خواهد کرد. از سویی دیگر، طی حدود دو سال آینده هالوینگ بعدی بیت‌کوین را خواهیم داشت که خود عامل مهمی در کاهش عرضه و افزایش ارزش بازار خواهد بود.»

با توجه به صحبت‌های زربخش روند بلندمدت بازار رمزارزها متأثر از مواردی همچون قانون‌گذاری‌های حاکمیتی، ورود بازیگران نهادی، پذیرش عام رمزارزها و پروژه‌های بلاکچینی در میان جوامع سرمایه‌گذاری و هالوینگ‌های آتی بیت‌کوین خواهد بود.

او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «در رابطه با سمت‌وسوی بازار می‌توان گفت طی یکی، دو سال آینده شاهد «کارا» شدن بازار رمزارزها و یک غربال عمده در تغییر رویه سرمایه‌گذاران این بازار خواهیم بود. در چند سال اخیر، عمده تمرکز خریداران در بازار رمزارزها «رشدمحور» بوده و اغلب به‌دنبال بیشترین بازدهی، فارغ از بنیاد و ارزش پروژه‌ها بودند و به وعده‌های آتی پروژه‌ها دل می‌بستند.

همین امر موجب شد که کوین‌هایی مانند دوج، شیبا و الون رشدهای دور از انتظاری را تجربه کنند، اما این بازی به‌زودی دستخوش تغییر خواهد شد.

طی یکی، دو سال پیش رو، شاهد تغییر رویه در انتخاب سرمایه‌گذاران و حرکت آنها از رمزارزهای «رشدمحور» به سمت رمزارزهای «ارزش‌محور» خواهیم بود. به عبارتی معیار اصلی تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران، بنیاد پروژه‌ها، جریان نقدینگی (Cash flow) و پارامترهایی مانند Network Effect پروژه‌ها خواهد شد.»


ارزش‌محور و جریان سرمایه‌گذاری در رمزارزها


زربخش به‌عنوان مثالی از رمزارزهای «ارزش‌محور» به Maker یا Helium اشاره می‌کند و می‌گوید: «هر دو این موارد دارای پلتفرم فعال و عملیاتی هستند، یوزربیس قابل ‌توجهی را تشکیل داده‌اند و تعداد کاربران‌شان رو به افزایش است و توانسته‌اند برای سرمایه‌گذاران و مالکان توکن‌ها جریان درآمدی ایجاد کنند.

طبیعی است با ورود سیل نقدینگی مؤسسات و نهادهای مالی سنتی، چنین ‌پروژه‌هایی بیشترین شانس را برای جذب سرمایه دارند. توانایی جذب سرمایه‌های تازه‌وارد به فضای کریپتو، توسط پروژه‌های «ارزش‌محور»، موجب موفقیت دوچندان این پروژه‌ها می‌شود.»

به عقیده او، در کشور ما نیز طبیعتاً نقش نهادها و رگولاتور برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از این فضا بسیار حیاتی است: «به نظر می‌رسد در سال پیش رو نهادهای فعال در کشور باید بر حوزه آموزش و تعمیق دانش مردم در این حوزه و رگولاتور نیز باید به ‌سرعت‌بخشیدن تعیین چهارچوب فعالیت نهادها تمرکز کنند.

با توجه به اینکه بازار رمزارزها مسیر خود را طی خواهد کرد، هر قدر نهادهای فعال و رگولاتور به این دو هدف نزدیک شوند، وضعیت رمزارزها در کشور به‌طور فزاینده‌ای بهتر خواهد شد.»

زربخش درباره مهم‌ترین برنامه‌های کوین‌پلاس در سال ۱۴۰۱ نیز صحبت می‌کند و این‌طور توضیح می‌دهد: «کوین‌پلاس از تعدادی نخبه حوزه رمزارزها و بلاکچین تشکیل شده است. خروجی این تیم کیفیت کارشان را نشان می‎دهد. روزی که پروژه‌هایی نظیر MATIC، SAND، MANA و… در کوین‌پلاس معرفی و بررسی می‌شدند، هیچ اثری از آنها در فضای مجازی فارسی یا حتی بین‌المللی نمی‌دیدید.

این موضوع نشان‌دهنده تجربه و تیزبینی این تیم است. همین حالا نیز این تیم همچنان در حال گسترش است و سعی می‌کنیم بهترین‌های این حوزه را برای همکاری دعوت کنیم. نوع این همکاری‌ها ممکن است برای هر فرد یا گروهی متفاوت باشد، ولی ما بسیار مشتاق ایجاد روابط همکاری این‌چنینی، به‌خصوص با افراد مستعد در حوزه بلاکچین و رمزارزها هستیم.

در خصوص برنامه‌های سال آینده، طبیعتاً به‌دنبال گسترش خدمات و مخاطبان خود هستیم و همان‌طور که گفتم، استراتژی ما مبتنی بر توسعه همکاری‌ها با افراد و شرکت‌های فعال در این حوزه، به‌منظور ارائه خدمات مکمل مانند خدمات مشاوره است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/89be
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.