رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بانکداری باز و بانک ملی

گفت‌وگو با حسین بصره‌ئی، معاون نرم‌افزار شرکت داده‌ورزی سداد درباره رویکردهای جدید هلدینگ

زمان مطالعه: 3 دقیقه

شرکت داده‌ورزی سداد 22 سال است که به‌عنوان بازوی فناوری بانک ملی ایران شناخته می‌شود. سداد در سال‌های ابتدایی فعالیتش فقط درخواست‌های بانک ملی را پیش می‌برد و اقداماتش از این حیطه فراتر نمی‌رفت، اما با گذشت زمان نیروهای متخصص فناوری و صاحب‌سبک به شرکت اضافه شدند و سداد در مسیر تغییرات و پیشرفت قدم گذاشت.

نیروهای انسانی سداد از ۵۰ به ۸۰۰ نفر رسید و هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه سداد عهده‌دار ارائه خدمات بانک ملی ایران شدند. حسین بصره‌ئی از مردادماه ۱۴۰۱ با برنامه و رویکردهای جدید، معاون نرم‌افزار شرکت داده‌ورزی سداد شده است. او می‌گوید سداد سعی کرده در این مدت سامانه‌های ضعیفش را بهبود بخشد، به فضاهای خالی ورود کند، نیروهای انسانی خود برای افزایش دستاوردهایش را به تیم‌های کوچک تقسیم و در یک اولویت، به ‌وسیله بانکداری باز مفاهیم جدیدی را به فضای بانک وارد کند.


بانکداری باز و رفع چالش‌ها


به گفته بصره‌ئی، قرار است تمام سامانه‌های قدیمی به‌روز و به یک پلتفرم واحد منتقل شوند؛ بانک ملی در حال حاضر 115 ریزسامانه قدیمی دارد که به مسائل کوچک؛ ادارات امور، شعب و به‌طور کلی خدماتی که سمت مشتری نیستند، مربوط‌اند. 25 کلان‌سامانه‌ هم دارد که حسابداری، تسهیلات، چک، اوراق بهادار، ALM، IFRS را دربر می‌گیرند.

او با اشاره به برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) و اینکه می‌توان حداقل 16 عدد از این سامانه را حذف کرد، گفت: «نه در سداد، بلکه در تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توان یک سامانه را دائماً به‌روز و به قابلیت‌های آن اضافه کرد، اما این مسئله به پیاده‌سازی ERP، هماهنگی شرکت‌ها، ثبات مدیریتی بانک و فرهنگ‌سازی نیاز دارد که در شرایط کنونی شرکت به‌دنبال آن است.»

او درباره چالش‌های سداد با این سامانه‌ها گفت: «در وهله اول سامانه‌های حیاتی بانک که کاملاً فرسوده بودند، به‌روزرسانی شدند. سداد همچنین برای پاسخگویی به نیازهای بانک ملی و عبور از چالش‌ها بر آن شد تا سرویس‌ها را در قالب مفاهیم جدیدی مانند بانکداری باز پوشش دهد.»

او درباره نقش بانکداری باز توضیح داد: «سداد هر چقدر هم که به‌روز باشد، هسته اصلی بانک قدیمی و چالش‌های خاص خودش را دارد، اما عبور از این چالش‌ها با ورود مفاهیم جدید به فضای بانک امکان‌پذیر است و این مفاهیم در قالب بانکداری باز معنا پیدا می‌کنند. در همین راستا سداد و شرکت‌های زیرمجموعه آن، توسعه APIها را در دستور کارشان قرار داده‌اند.»


برنامه‌های آتی سداد


نئوبانک، بانکداری باز و امضای دیجیتال فناوری‌هایی هستند که بانک ملی برای گسترش آنها تلاش می‌کند. به گفته معاون نرم‌افزار شرکت داده‌ورزی سداد، تحقق موارد مذکور به یک زیرساخت و بستر پاسخگو نیاز داشت، در همین راستا سداد با شناخت و تیم‌سازی اقدام به تهیه زیرساخت کرد.

بصره‌ئی با این توضیح که زیرساخت از ابتدا وجود داشت، اما به ‌واسطه تغییرات مدیریتی و مهاجرت نیروهای انسانی فروپاشیده بود، گفت: «از بدو ورود دغدغه بهبود زیرساخت برای پاسخگویی به نیازهای بانک را داشتیم، این شد که وارد فاز شناخت اهداف زیرساخت قبلی شدیم و برای بهبود عملکردش تیم‌سازی کردیم.»

به عبارتی روشن‌تر، زمانی که او وارد سداد شده، زیرساخت مبدأ، انتقال و دریافت API متولی نداشته است. به اعتقاد معاون نرم‌افزار شرکت داده‌ورزی سداد، شرکت به ‌جای برون‌سپاری باید خودش متولی سرویس‌های پایه‌‌ای باشد و با کمک مشاوران سرویس‌ها را بومی‌سازی کند.

بصره‌ئی با پذیرش اینکه برون‌سپاری می‌تواند به انجام فرایندهای سداد و بانک سرعت ببخشد، تصریح کرد: «عدم انتقال دانش، عدم وجود نیروی انسانی تحویل‌گیرنده خدمت، از چالش‌های برون‌سپاری هستند، تضمینی هم وجود ندارد که شرکت ارائه‌دهنده خدمت بتواند سفارش‌های بانک را در SLA مشخصی بگذارد.»

او تصریح کرد ورود به اکوسیستم بانک ملی چالش‌برانگیز است و ممکن است برون‌سپاری سداد را از اهدافش دور کند. او وعده داد که تا دو سال آینده، تسهیلات خرد، ثبت درخواست تسهیلات فرایند پیش از اعطای تسهیلات LOS و بانکداری باز به نتیجه برسند. به گفته بصره‌ئی، حفظ نیروهای انسانی یکی از مهم‌ترین اهداف سداد در سال‌های آینده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/tkuz
2 نظرات
  1. مصطفی می گوید

    درود،عرض ادب و احترام خدمت شما،جناب من داخل سایت آسان بار مبلغی میخاستم بپردازم ورسیدم به این مثلآ خدمات شما،دوروزه ک هرکاری میکنم ک پول را پرداخت بکنم نمیشه،بنظر شما اسم این کار چیه؟؟! خدمته یا مردم آزاری، اول فرهنگسازی بعد آزمایشی بعد اگر اوکی بود (اجرایی)،متاسفم براتون

  2. محمد می گوید

    سلام،چکار کنیم این قابلیت رو غیر فعال کنیم فقط پول برداشت میکنه

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.