کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بایدن فرمان می‌دهد

کسب وکارهای آمریکایی در انتظار فرمان اجرایی بایدن در خصوص رمزارزها

به‌دنبال افزایش علاقه دولت فدرال آمریکا به رمزارزها، طبق گزارش‌ها، دولت جو بایدن در حال آماده‌شدن برای صدور یک فرمان اجرایی در مورد سیاست‌های آتی این کشور در خصوص رمزارزهاست. این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که سازمان‌های فدرال برای دو سال گذشته تلاش کرده‌اند نقش بیشتری در نظارت بر دارایی‌های رمزارز را به عهده بگیرند؛ امری که خود به سؤالاتی در مورد صلاحیت این سازمان‌ها در مورد نظارت بر قشر نوظهور رمزارزی منجر شده است.

«میاکل فاسانلو»، دبیر کمیته شناخت بلاکچین که برای دولت آمریکا کار می‌کند، در این‌باره می‌گوید: «بایدن ممکن است از قدرت ریاست‌جمهوری خود برای انتصاب فردی با قدرت تام در خصوص مدیریت رگولاتوری فضای رمزارزی استفاده کند.

با توجه به ماهیت غیرمتمرکز رمزارزها و گستردگی حجم اقداماتی که برای کنترل آنها لازم است، دور از ذهن نیست فردی که برای چنین وظیفه‌ای منصوب می‌شود، قدرت بسیار بالایی مانند نظارت بر شبکه اجرای جرایم مالی، دفتر کنترل ارز و دیگر سازمان‌های مالی مهم کشور را نیز به‌طور غیرمستقیم دریافت کند.

تمامی سازمان‌‌های ذکرشده به شیوه‌های مختلفی میل خود برای ورود و کنترل فضای رمزارز را نشان داده‌اند.» در حالی که بایدن در طول دو سال ریاست‌جمهوری خود نسبتاً در خصوص رمزارزها سکوت کرده، اما موضع دولت او از زبان دیگر چهره‌های شاخص حزب دموکرات واضح‌تر شده است. برای مثال «برایان نلسون»، یکی از منصوبان ارشد وزارت خزانه‌داری، به‌تازگی گفت که رمزارزها باید تحت قانون مبارزه با پول‌شویی به شکل دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرند.

در ماه می ۲۰۲۱، وزارت خزانه‌داری طبق مصوبه‌ای اعلام کرد که شهروندان آمریکایی باید نقل‌وانتقالات رمزارزی خود به ارزش ۱۰ هزار دلار یا بیشتر را به سازمان خدمات درآمد داخلی گزارش دهند؛ سازمانی که وظیفه اصلی آن دریافت مالیات سالانه آمریکایی‌هاست.

در گزارش نوامبر که توسط گروه کاری ویژه رئیس‌جمهور در مورد بازارهای مالی منتشر شد، «جانت یلن»، وزیر خزانه‌داری اظهار داشت که استیبل‌کوین‌ها می‌توانند تهدیدی جدی برای ثبات مالی آمریکا باشند. فدرال‌رزرو آمریکا اخیراً گزارشی ۴۰صفحه‌ای را منتشر کرده که امکان توسعه دلار دیجیتال تحت نظر بانک مرکزی آمریکا را تجزیه‌وتحلیل می‌کند.

در حالی که بسیاری معتقدند این امر اتفاق خوبی برای رمزارزهاست، اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند این دلار دیجیتال مرکزی تنها ابزاری برای در هم کوبیدن رمزارزهای رقیب دلار، به‌خصوص استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر است.

«مارگارت کروک»، نماینده ایالت ایلینویز در کنگره آمریکا می‌گوید: «دولت فدرال نظارت بسیار گسترده‌تری بر سیاست‌ها و مقررات مالی ما دارد و من امیدوارم فرمان اجرایی دولت بایدن برای این صنعت پیشرو و در راستای تحول و شفاف‌سازی فضای رمزارزی باشد. پس از چنین فرمانی ما هم باید نقش خود را در سطح ایالتی ایفا کنیم و با قانون‌گذاری درست با جهت‌گیری دولت فدرال هماهنگ شویم. من مشتاقانه منتظرم تا ببینم دولت بایدن چه چیزی را اعلام می‌کند.»

انتشار این فرمان اجرایی که انتظار می‌رود در اواخر سال ۲۰۲۲ اتفاق بیفتد، چالش‌های اقتصادی و امنیتی رمزارزها را با بدبینی مضاعف مورد هدف قرار خواهد داد. دولت آمریکا همچنین از سایر سازمان‌های دولتی انتظار خواهد داشت تا درباره چگونگی تأثیر بالقوه رمزارزها روی سازوکار خود گزارش دهند.

فاسانلو در ادامه می‌گوید: «در حالی که جزئیات این اقدام اجرایی قریب‌الوقوع باید مورد توجه باشد، آنچه مسلم جلوه می‌‌کند، این است که کسب‌وکارهای بخش خصوصی که با رمزارزها سروکار دارند، سال‌ها فرصت داشته‌اند تا برای این لحظه بحرانی آماده شوند. صنایع مختلف زمان کافی برای بررسی نمونه‌ای شیوه‌های قانون‌گذاری دولت فدرال و ساختارهای مالی سنتی داشته‌اند و احتمالاً از طریق ایجاد مدل‌های کسب‌وکاری بنیادین برای تغییرات احتمالی و محدودیت‌ها آمادگی دارند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ubb4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.