کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

برای رویدادی به نام ۹ ژانویه / تاب‌آوری در روزهای سخت

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که یک روز از تقویم در ذهن‌تان حک شود و از قبل برای آن برنامه‌ریزی کنید. هنگامی که سال ۱۴۰۰ داستان رویداد ۹ ژانویه با عنوان «دورهمی کسب‌وکارهای رمزارز و بلاکچین ایران» با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان کسب‌وکاری این حوزه آغاز شد، به طور قطع نمی‌توانستیم بگوییم که این رویداد در سال‌های بعد هم برگزار می‌شود یا خیر.

در همان دوران می‌توان گفت برای اولین‌بار بود که این تعداد از فعالان کسب‌وکاری این حوزه، زیر یک سقف جمع می‌شدند تا دغدغه‌ها و راه‌کارهای خود را بیان کنند و همچنین افرادی تعیین‌کننده در مجلس و دولت شنونده نظرات آنها باشند.

هنگامی که دومین دوره این رویداد نیز برگزار شد، به این جسارت رسیدیم که می‌توانیم یک رویداد سالانه را با تمام سختی‌ها و چالش‌هایی که برای آن متصور بودیم با موفقیت برگزار کنیم.

حالا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۹ و ۲۰ دی‌ماه)، سومین دوره از رویداد ۹ ژانویه در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود؛ رویدادی که دیگر به کوچکی و محدود بودن دوره اول آن نیست. این رویداد در سومین دوره خود رفته‌رفته مسیر بلوغ خود را هم‌زمان با توسعه کسب‌وکارهای این حوزه طی می‌کند.

فضای کسب‌وکاری بلاکچین و رمزارز ایران کاملاً با دوران گذشته خود متفاوت شده است. ابعاد و توسعه آنها دیگر قابل مقایسه با چند سال گذشته نیست. این در حالی است که بازیگران جدیدی نیز وارد این عرصه شده‌اند که می‌توانند فضای این کسب‌وکارها و همچنین عمق و ابعاد بازار این حوزه را گسترش دهند.

هرچند فضای رگولاتوری برای این کسب‌وکارها بسته‌تر از گذشته پیش می‌رود، ولی واقعیت آن است که دیگر این کسب‌وکارها به بخش جدایی‌ناپذیری از فضای اقتصادی ایران تبدیل شده‌اند؛ به نحوی که نه می‌توان آنها را به راحتی کنار گذاشت و از بین برد و نه دیگر می‌توان آنها را به آسانی نادیده گرفت.

رویداد ۹ ژانویه در بدو تولد خود در دی‌ماه ۱۴۰۰، اولین قدمش را برداشت تا نشان دهد که این کسب‌وکارها را نمی‌توان به آسانی نادیده گرفت و باید اجازه داد تا کسب‌وکارهای این حوزه در فضای رسمی فعالیت کنند.

حالا این رویداد در سومین دوره خود قصد دارد نشان دهد که این اکوسیستم بسیار متفاوت‌تر از گذشته است و بازیگران این صحنه در حال رشد، تغییر و پوست‌اندازی هستند.

رویداد ۹ ژانویه نشان می‌دهد که کسب‌وکارها با تمامی موانع موجود قصد دارند قدم به قدم با روندهای جهانی پیش بروند و از فضای موجود برای کسب‌وکار بهره ببرند. رویداد ۹ ژانویه یک رویداد رسمی برای کسب‌وکارهایی است که در طول این سال‌ها تلاش کردند تاب بیاورند، از دوران سخت عبور کنند و به توسعه خود ادامه دهند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/r03x
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.