کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

برای سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنید / مراقب رتبه اعتباری خود باشید

این روزها اگر برای دریافت تسهیلات سری به بانک‌ها یا پلتفرم‌های لندتکی زده باشید، بعد از سلام با شما در خصوص رتبه اعتباری صحبت می‌کنند. اگر در قدم اول کف رتبه اعتباری را داشته باشید، اجازه دارید وارد مراحل بعدی دریافت تسهیلات شوید.


اما این رتبه اعتباری چگونه شکل می‌گیرد؟


شرکت مشاوره رتبه‌بندی ایرانیان تنها مؤسسه دارای مجوز از بانک مرکزی است و با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارد، رتبه اعتباری افراد را تعیین می‌کند.

این رتبه اعتباری از رفتار مالی افراد در طول سالیان نشئت می‌گیرد. اگر شما در سالیان گذشته توانسته باشید از هفت‌خوان دریافت وام گذشته باشید و اقساط آن را با توجه به شرایط اقتصادی به‌موقع پرداخت کرده باشید، به مهم‌ترین مؤلفه شما برای دریافت رتبه اعتباری تبدیل می‌شود.

رتبه اعتباری از یک تا هزار تعریف می‌شود و شما باید بتوانید حداقل ۵۰۰ امتیاز کسب کنید تا وارد فرایند دریافت وام شوید.

در این بین باید مراقب باشید که رفتار شما در بازپرداخت وام دانشجویی هم بی‌تأثیر نیست و برای بسیاری همین مؤلفه باعث شده تا به رتبه اعتباری‌شان به‌شدت آسیب وارد شود.

علاوه بر این رفتار شما در استفاده از دسته‌چک هم بسیار مهم است؛ چراکه چک برگشتی از دیگر مؤلفه‌های رتبه اعتباری است، اما به اندازه تسهیلات تعیین‌کننده نیست.

اما اگر هیچ‌کدام از این مؤلفه‌ها را نداشته باشید، باید با دریافت وام تا حد زیادی خداحافظی کرده یا به دریافت عددهای حداقلی تسهیلات بسنده کنید تا رتبه اعتباری خود را بسازید.

شاید بسیاری که در طول سالیان از دریافت وام و تسهیلات فراری بودند تا حدی اکنون پشیمان باشند. نسل زد نیز در این مسیر با چالش جدی مواجه است؛ چراکه با شرایط کنونی عملاً هیچ‌گونه رتبه اعتباری ندارند.

البته در دنیا مؤلفه‌های دیگری از جمله نحوه بازپرداخت قبوض در رتبه اعتباری افراد اثرگذار است و حتی برخی مؤسسات، به‌خصوص برای نسل زد ریسک تسهیلات‌دهی را به عنوان یک شاخص درنظر می‌گیرند، اما در ایران هنوز تا رسیدن به چنین فضایی راه بسیار است. هرچند سرویس‌های BNPL در طول سال‌های اخیر مسیر را باز کرده‌اند، اما کماکان محافظه‌کاری خاص خود را در این مسیر دارند یا هنوز رفتار اعتباری افراد در این سرویس‌ها به شکل عمومی در دسترس نیست که بتواند روی رتبه اعتباری افراد تأثیرگذار باشد.

پس مراقب رفتار مالی خود باشید تا در بزنگاه‌ها از آن پشیمان نشوید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/l46p
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.