کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

به رسمیت شناختن دارایی دیجیتال

اولین گام برای توسعه اکوسیستم رمزارز ایران

همان‌طور که خبر آن آمده، اخیراً «کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال» ذیل هیئت دولت تشکیل شده و احتمالاً در آینده نزدیک یکی از مهم‌ترین نهادهای دولتی و تنظیم‌گر در حوزه اقتصاد دیجیتال خواهد بود. این کارگروه اولویت‌های کوتاه‌مدت متعددی برای خود انتخاب کرده است؛ از جمله این اولویت‌ها که مرتبط با فضای رمزارز است، می‌توان به موضوع تدوین و نهایی‌سازی لایحه و مصوبه دارایی‌های دیجیتال اشاره کرد؛ وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت نیرو، معاونت قوانین مجلس و ستاد اقتصادی دولت در زمینه تنظیم‌گری رمزارز طرح‌هایی دارند که گویا قرار است طرح نهایی در این کارگروه مصوب شود.

با توجه به استفاده از لفظ دارایی دیجیتال در بیان اولویت‌های این کارگروه، به نظر می‌رسد جهت به سروسامان رسیدن اکوسیستم رمزارز ایران، باید برای به رسمیت شناختن مفهوم دارایی دیجیتال تلاش کرد. اگر می‌خواهیم اکوسیستم رمزارز ایران از فضای خاکستری خارج شود و بتواند در فضای حرفه‌ای فعالیت کند، باید برای به رسمیت شناختن دارایی دیجیتال تلاش کنیم.

در اولویت‌های میان‌مدت این کارگروه ایجاد نظام تنظیم‌گری هوشمند با تأکید بر مقررات‌زدایی، رفع موانع قانونی، رفع انحصارها و موانع فعالیت‌های کسب‌وکارهای نوپا (توسعه کاربرد و استفاده از ظرفیت محیط‌های آزمون تنظیم‌گری (سندباکس رگولاتوری) در مواجهه با پدیده‌های نوظهور) دیده می‌شود.

برای رسیدن به این اهداف، ذیل این کارگروه، کمیته‌های تخصصی تعیین ‌شده که دو کمیته تنظیم‌گری و بهبود فضای کسب‌وکار و کمیته دارایی‌های دیجیتال و فناوری‌های نوین مالی شکل گرفته است که با فضای رمزارز مرتبط است.

اهداف کمیته تنظیم‌گری و بهبود فضای کسب‌وکار این موارد است: ایجاد نظام تنظیم‌گری هوشمند با تأکید بر مقررات‌زدایی، رفع موانع قانونی، رفع انحصارها و موانع فعالیت‌های کسب‌وکارهای نوپا (سندباکس رگولاتوری)، تقویت نظام‌های احراز هویت و اعتبارسنجی در سطح ملی با هدف افزایش امنیت صنعت خدمات مالی و بانکی و کاهش ریسک‌های احتمالی آن، به‌کارگیری سازوکارهای نوین دیجیتالی در تأمین مالی و فراهم‌سازی نقدینگی برای توسعه فعالیت‌های کسب‌وکارها.

کمیته دارایی‌های دیجیتال و فناوری‌های نوین مالی هم این سه هدف را دنبال می‌کند: تدوین مقررات و لوایح مرتبط با رمزارزش‌ها و دارایی‌های دیجیتال، برنامه‌ریزی جهت تعیین جایگاه رمزارزش‌ها در اقتصاد دیجیتال کشور و توسعه اکوسیستم کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری بلاکچین و رمزارزش‌ها به‌منظور دستیابی به حکمرانی اینترنت ارزش در کشور.

به نظر می‌رسد این کارگروه فرصت مناسبی برای اکوسیستم دارایی دیجیتال ایران است و باید تعامل جدی با این نهاد را شروع کرد و همه کسب‌وکارها از طریق نهادهای صنفی از این فرصت استفاده کنند.

حالا که این فرصت پیش ‌روی کسب‌وکارها قرار گرفته، لازم است با تمرکز و همراهی بتوانیم آنچه را که برای تنظیم‌گری این حوزه اثربخش است، به نتیجه برسانیم. اگر نیروهای این اکوسیستم صرفاً در تقابل با یکدیگر قرار گیرند یا نتوانیم هماهنگ با هم برای اهداف مشترک تلاش کنیم، دیر یا زود شاهد از هم پاشیدن این حوزه خواهیم بود.

فرصت‌های دارایی دیجیتال و بهره‌برداری از آنها ساده نیست و قاعدتاً دغدغه‌هایی وجود دارد که باید بتوانیم با تمرکز بر موضوعات مشترک به سروسامان‌شدن این حوزه کمک کنیم. امیدوارم فعالان کسب‌وکارهای صرافی رمزارز که در سال‌های گذشته رشد کرده‌اند، فرصت کارگروهی را که در دولت شکل گرفته، دریابند و با همراهی هم زمینه توسعه اکوسیستم رمزارزی ایران را فراهم کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ynja
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.