رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بورس‌بازی به سبک کاریزما

آیا بورس دیگر ضرر ندارد؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

صحبت از بورس و ضرر که می‌شود، آه از نهاد هزاران ایرانی برمی‌آید و یاد خاطره تلخ بورس‌بازی در سال‌های آخر دولت قبل می‌افتند. به اعتقاد بسیاری، دولت تلاش کرد کسری خود را با ورود مردم به بورس تأمین کند، اما نکته مهم این بود که بالاخره قرار بود چه زمانی سرمایه‌های سرگردان وارد بورس شود و چه زمانی بهتر از رونق این بازار؟

اما بحث ما خود بورس و دولتمردان نیستند. تبلیغ تازه‌ای که این روزها در سطح شهر خودنمایی می‌کند، باعث شد قدری ابتدای مطلب یاد روزهای تلخ ضررهایمان کنیم؛ روزهایی که هر روز بورس را چک می‌کردیم و قرمز پشت قرمز بود. تبلیغ شرکت مالی و سرمایه‌گذاری کاریزما، با عنوان «بورس دیگه ضرر نداره» در نوع خود جالب است.

شکل برخی از تابلوهای این تبلیغ تداعی‌گر همان مستطیل‌های قرمز و سبز بورس است و در اولین نگاه، توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. اما جمله‌ای که درباره ضرر بورس بیان می‌شود، کل ماهیت این بازار مالی را زیر سؤال می‌برد. تمام افرادی که وارد بورس می‌شوند این را به‌خوبی می‌دانند که ماهیت و ذات بازار سرمایه سود و زیان آمیخته به یکدیگر است. یعنی همین بالا و پایین شدن‌های بازار است که می‌تواند یک معامله شفاف را شکل دهد. البته از قدیم هم صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کردند و شعارشان همین شعار شرکت کاریزما بود.

برخی معتقدند از نگاه شرعی معامله‌ای که سود و زیان آن به یک اندازه محتمل باشد، قانونی و حلال است. با این حال، همان خاطره تلخ که ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم باعث شده تا توجه سهام‌داران بیشتر از قبل به این تضامین جلب شود. البته گویا خود کاریزما هم به حد ضرر معتقد است و ادعایی در خصوص تضمین کل سود سهامداران ندارد.

اما آنچه که تبلیغ این شرکت نشان می‌دهد، خارج شدن از محدوده ضرر و رساندن سهامدار به سود است. کاریزما قبل از این تبلیغ هم تیزینگ دیگری در سطح شهر با عنوان «من هم کاریزما دارم» داشت. چهره‌های معمولی که بیشتر در تبلیغات شرکت‌های مختلف دیده بودیم، این بار با این جمله خودنمایی و توجه شهروندان را به خود جلب می‌کرد.

در واقع گویا برند کاریزما در این مرحله قصد داشت، نشانی از ابهت و جاذبه از خود در ذهن مخاطبان به جا بگذارد.
کاریزما خودش را اولین سبدگردان ایران می‌داند. سبدگردانی درست همان کاری است که بسیاری از شرکت‌های مالی در بورس‌های بین‌المللی انجام می‌دهند و سرمایه سهام‌دار را به گونه‌ای در میان سهم‌ها می‌چینند که کمترین ضرر را داشته باشد.

در دنیای رمزارز این کار در بسیاری مواقع با هوش مصنوعی یا ربات انجام می‌شود. به این صورت که ربات مربوطه تا حد مشخصی معاملات متعدد انجام می‌دهد تا در نهایت شما را به سود روزانه برساند. اگر کاریزما همین منظور را داشته باشد، آنچه در تبلیغ بیان کرده درست است. با این حال، بسیاری معتقدند جمله «بورس دیگه ضرر نداره!» به طور کلی ماهیت بورس و زیان‌دهی آن را تداعی می‌کند و می‌تواند به همان میزان که باعث جلب توجه شهروندان می‌شود، آنها را از این تبلیغ فراری بدهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/o25j
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.