بیت‌کوین سبز؛از واقعیت تا پروپاگاندا

آیا استخراج رمزارزها از طریق انرژی تجدیدپذیر ممکن است؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در بسیاری از مناطق جهان مانند لپلند سوئد، بسیاری از مزارع مدرن وجود دارند که با استفاده از کامپیوترهای قدرتمند، شبانه‌روز در تلاش‌اند تا با پیشی‌گرفتن از سایر رقبا یا ماینرها به راه‌حل یک مسئله ریاضی پیچیده دست یابند. این مسائل ریاضی برای تضمین امنیت سیستم و جلوگیری از تقلب در جهت دستیابی به رمزارزهای به‌خصوصی است.

این فرایند استخراج توسط مفهومی به نام اثبات کار پشتیبانی می‌شود و نیاز به انرژی بسیار زیادی دارد، به گونه‌ای که برخی مزارع به اندازه یک کشور به انرژی نیاز دارند. دولت‌های جهان چندی است که درباره این موضوع ابراز نگرانی کرده‌ و برخی مانند چین استخراج رمزارزها را به‌کلی ممنوع اعلام کرده‌اند.


حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر


در این بخش قصد داریم به یک مزرعه در شهر بودِن سوئد بپردازیم. این مزرعه با داشتن ۱۵ هزار دستگاه در ۸۶ هزار فوت مربع، بزرگ‌تر از یک زمین فوتبال است. این مرکز توسط Hive Blockchain که یک شرکت کانادایی است، اداره می‌شود. این کمپانی بر استفاده از انرژی سبز و تجدیدپذیر برای استخراج رمزارزها تمرکز دارد.

این عملیات توسط یک نیروگاه برقابی محلی تغذیه می‌شود. این منطقه به‌دلیل مازاد بودن برق ارزان و تجدیدپذیر مشهور است. «یوهان اریکسون»، مشاور Hive، گفت: «در شمال سوئد، برق به‌طور کامل مبتنی بر نیروی برقابی یا بادی است و کاملاً تجدیدپذیر است.» اریکسون در ادامه افزود که استخراج‌کنندگان رمزارزها از ظرفیت انرژی مازاد استفاده می‌کنند که در صورت عدم استفاده از آن هدر می‌رفت.

مقدار زیاد انرژی مصرفی پروژه Hive مقامات را نگران کرده است. سازمان نظارت بر امور مالی سوئد از اتحادیه اروپا تقاضا دارد تا استخراج رمزارزها را به‌دلیل مصرف زیاد انرژی ممنوع اعلام کند. «ویکتوریا اریکسون»، سخنگوی این آژانس اعلام کرده است: «استفاده گسترده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای استخراج دارایی‌های رمزنگاری‌شده می‌تواند آب‌وهوای سوئد را به خطر بیندازد.

ما معتقدیم توسعه وسایل نقلیه الکتریکی، باتری‌ها و فولاد بدون فسیل باید نسبت به استخراج رمزارزها اولویت داشته باشد.» اریکسون همچنین افزود: «مکانیسم‌های اجماع جایگزینی برای اثبات کار وجود دارند که می‌توانند میزان مصرف انرژی را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.»


آیا کربن‌زدایی کافی است؟


شرکت رمزارز «زومو» مستقر در ادینبورگ بخشی از توافق اقلیمی رمزارزهاست. توافق اقلیمی رمزارزها ائتلافی از شرکت‌هایی است که قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت رمزارزها دست یابند.

«کریستین هریسون»، مشاور سیاست آب‌وهوای زومو می‌گوید این ابتکار در حال کار روی نرم‌افزاری است که می‌تواند منبع انرژی مورد استفاده در استخراج رمزارزها را به‌عنوان انرژی تجدیدپذیر تأیید کند. به گفته برخی فعالان، صرفاً کربن‌زدایی از تولید رمزارزها کافی نیست.

صلح سبز و دیگر گروه‌های زیست‌محیطی از جامعه بیت‌کوین می‌خواهند که مکانیسم اثبات کار خود را با مکانیسمی به نام «اثبات سهام» جایگزین کند. این امر هزینه محاسباتی هنگفت تأیید تراکنش‌های جدید رمزارزها را کاهش می‌دهد.

اتریوم در حال حاضر در اثنای یک انتقال طولانی به اثبات سهام است؛ اقدامی که طرفداران آن می‌گویند مصرف انرژی آن را تا بیش از ۹۹ درصد کاهش می‌دهد. سایر رمزارزها مانند کاردانو و سولانا، از قبل بر اساس شبکه‌های اثبات سهام کار می‌کردند. هریسون معتقد است اگر گزینه‌ای برای حذف اثبات کار وجود داشته باشد، به‌دلیل وجود بازیگران بسیار این عرصه، نمی‌توان به‌راحتی آن را جایگزین کرد.

اگرچه Hive و دیگر شرکت‌های رمزنگاری به‌طور فزاینده‌ای به انرژی سبز برای تأمین انرژی خود روی آورده‌اند، اما تعداد زیادی از شرکت‌های دیگر هستند که هنوز با تغییر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر همراه نشده‌اند.

از زمانی که چین استخراج رمزارزها را ممنوع کرد، حامیان بیت‌کوین امیدوار بودند که این امر باعث سبزتر شدن رمزارزها شود، اما یک مطالعه که در فوریه منتشر شد، نشان داد که استخراج بیت‌کوین تنها در سال ۲۰۲۱ بدتر شد و استخراج‌کنندگان در واقع به مناطقی هجوم آوردند که بیشتر به زغال‌سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی متکی هستند؛ از جمله قزاقستان و ایالت‌های جنوبی ایالات متحده مانند تگزاس و کنتاکی.

بخشی از این مشکلات به‌دلیل ماهیت غیرمتمرکز رمزارزهایی مانند بیت‌کوین است. در حالی که اکنون گروه‌های مختلفی وجود دارند که ادعا می‌کنند این صنعت را نمایندگی می‌کنند، اما در واقع بیت‌کوین تحت تسلط یک قدرت مرکزی نیست و هر کسی می‌تواند در این شبکه شرکت کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5sw6
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.