بیت‌کوین همچنان تحت تأثیر بازارهای مالی دیگر است

تحلیل هفتگی بازار رمزارزها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در هفته‌ای که گذشت، دوباره شاهد تنش‌هایی در بازار رمزارزها بودیم. این در حالی است که عملکرد کلی بیت‌کوین تا به اینجای کار بسیار بهتر از شرکت‌های فعال در بازار بورس بوده است. بیت‌کوین در دوره‌های مختلف، همبستگی قابل ‌توجهی با سهام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری ایالات ‌متحده داشته است. در سال‌های اخیر از میزان نوسانات قیمت بیت‌کوین کاسته شده و انحراف شاخص (صد سهام برتر بورس نزدک) بیشتر از متوسط پنج‌ساله آن بوده است.

این مسئله نشان می‌دهد که شرایط بیت‌کوین به‌تدریج بهبود یافته و به دارایی امن و قابل ‌اعتمادتری در برابر افزایش تورم تبدیل‌ شده است.

اما همچنان تحت تأثیر فرایندهایی همچون جنگ قرار می‌گیرد. به گزارش کوین‌دسک، پس از آنکه مقامات روسیه اعلام کردند آماده گفت‌وگو با اوکراین هستند، قیمت بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به میزان قابل ‌توجهی افزایش یافت.

در روزهای اخیر، بازارهای مالی، از جمله ارزهای دیجیتال، به‌طور کلی درگیر نوسان‌های شدیدی بودند. شاخص «S&P500» در روز جمعه ششم اسفند، دو درصد رشد کرده و ارزش روبل روسیه در برابر دلار نیز مجدداً افزایش یافته؛ البته همچنان قیمت روبل در بازارهای جهانی نزدیک به پایین‌ترین سطوح تاریخ است. در ۲۴ ساعت اخیر، بیت‌کوین در مقایسه با آلت‌کوین‌ها عملکرد ضعیف‌تری داشته است. در حالی که بیت‌کوین از روز گذشته تاکنون تنها 1.51 درصد رشد کرده است.

در نتیجه ممکن است در آینده، همبستگی بیت‌کوین با دارایی‌های پرریسکی مثل سهام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری کاهش یابد. آن‌طور که از داده‌های جدید پیداست، ۶۰ درصد از عرضه بیت‌کوین بیشتر از یک سال، دست‌نخورده باقی‌ مانده است. این حجم از انباشت بیت‌کوین در بازه‌های زمانی بیش از یک سال، تنها دو بار در طول تاریخ رخ داده و هر بار با جهش قیمت همراه شده است.

حجم معاملات مثبت یا منفی؟
حجم معاملات بیت‌کوین در صرافی‌های مطرح ارز دیجیتال نیز به بالاترین سطح خود از زمان سقوط بازار در پنج دسامبر رسیده است. وقتی حجم فروش افزایش پیدا می‌کند، نشانه این است که معامله‌گران از سودهای خود چشم‌پوشی کرده‌اند و برای پیشگیری ضرر بیشتر از بازار خارج شده‌اند.

هولدرها همچنان پایدار
هولدکردن سرمایه‌گذاران بلندمدت، یکی از عوامل مهمی است که فضای فعلی بازار، بیت‌کوین را از دیگر روندهای نزولی متمایز می‌کند. با وجود افت ۵۰درصدی ماه گذشته بیت‌کوین نسبت به اوج تاریخی قیمت در ماه نوامبر (آبان)، انتظار می‌رفت که صبر معامله‌گران تمام شود، اما سرمایه‌گذاران باتجربه به‌ هیچ‌وجه دارایی خود را نفروختند.

اگر دیدگاه سرمایه‌گذاری خود را نیز به سمت دیدگاه هولدرها ببریم، شاید بازار برایمان جذاب‌تر شود. معامله‌گران به ‌جای توجه به نمودار قیمت بیت‌کوین، باید به رشد شبکه توجه کنند. اکثر سرمایه‌گذاران بزرگ بیت‌کوین که بیش از یک سال است این ارز دیجیتال را هولد می‌کنند، با وجود اصلاحات شدید در بازار، ترجیح می‌دهند بیت‌کوین‌های خود را همچنان نگه ‌دارند.

قطعاً دیدگاه این سرمایه‌گذاران به اصل ماهیت بیت‌کوین است و نباید فراموش کرد که اصل اساسی بیت‌کوین، ضدتورمی بودن آن است. اگر از منظر جنگ به بازار نگاه کنیم، در کوتاه‌مدت می‌تواند منفی باشد، اما در بلندمدت تأثیر مثبت دارد.

آن‌چین همچنان چشم‌انداز نزولی دارد
«گلس‌نود» (Glassnode)، سناریوی نزولی را برای بیت‌کوین به تصویر کشیده است، زیرا معیارهای آن‌چین نشان می‌دهد که افزایش فشار فروش، قریب‌الوقوع است. فقدان فعالیت زنجیره‌ای یکی از سیگنال‌های مشخص بازار نزولی بیت‌کوین است. در حال حاضر، تعداد آدرس‌ها یا موجودیت‌های فعال در کران پایین کانال نزولی بازار قرار دارد که فعالیت زنجیره‌ای را در دوره‌های بازارهای فرعی یا نزولی نشان می‌دهد که حاکی از کاهش تقاضا و علاقه است.

استخراج بیت‌کوین هم سخت‌تر از همیشه است، معمولاً هرچه دستیابی به چیزی سخت‌تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. هش‌ریت و سختی شبکه به ما کمک می‌کند تا از سختی استخراج یک بلوک بیت‌کوین آگاهی داشته باشیم. در چند ساعت گذشته این شاخص به بیشترین مقدار در طول تاریخ رسیده است.

جمع‌بندی
بیت‌کوین به‌عنوان یک محافظ در برابر تورم‌ها و بحران‌ها در نظر گرفته می‌شود و بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند قیمت بیت‌کوین در زمان بحران منعطف‌تر باشد، اما روند این‌گونه نبود. در حال حاضر طبق داده‌ها می‌توانیم انتظار اصلاح کوتاه‌مدتی را برای بیت‌کوین متصور باشیم، اما در بلندمدت همچنان روند صعودی است و دیدگاه بسیاری از سرمایه‌گذاران به این بازار همچنان مثبت است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0gbq
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.