کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بیت‌کوین چقدر آلاینده است؟

نگاهی به آمار مصرف انرژی توسط بیت‌کوین

یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که به رمزارزها گرفته می‌شود، میزان مصرف انرژی آنهاست. این ایراد بیش از همه متوجه بیت‌کوین است که گفته می‌شود ماینینگ آن با صرف انرژی بسیاری همراه است و این حد از مصرف انرژی با آلایندگی همراه خواهد بود، اما برخی آمارها و مقایسه‌های آماری، حکایت از این دارند که تبلیغات منفی گسترده علیه بیت‌کوین، با سهمی که از مصرف انرژی در جهان دارد، تناسبی ندارد.

بر اساس داده‌ها، میزان انرژی مصرف‌شده توسط سیستم بانکی سالانه 72/263 تراوات ساعت و برای طلا 61/240 تراوات ساعت بوده است. این در حالی است که مصرف برق سالانه بیت‌کوین 89/113 تراوات ساعت است. به‌طور کلی مصرف برق سالانه بیت‌کوین را چند عامل تعیین می‌کند که عبارت‌اند از: انرژی تقاضای ماینر، مصرف برق ماینر، مصرف انرژی پاور و مصرف برق نود.

بر اساس داده‌های جهانی، میزان انرژی‌ای که برای به‌دست‌آوردن بیت‌کوین در تمامی این مراحل مصرف می‌شود، تنها 117/0 درصد از کل انرژی مصرفی در جهان است. به عبارت دیگر اگر مصرف انرژی بیت‌کوین و اتریوم با انرژی مصرفی کشورها مقایسه شود، به‌ترتیب رتبه 24 و 38 را در دنیا به خود اختصاص خواهند داد.

اما سهم ایران از این مقدار چقدر بوده است؟ کشوری که از فصل تابستان با مشکل کمبود برق عبور کرده و استخراج بیت‌کوین را یکی از عواملی معرفی کرده که به این مشکل دامن زده است.

سهم ایران در شهریورماه 1400 مطابق با آگوست 2021، 1/3 درصد از کل هش‌ریت جهانی و میزان مصرف برق آن 355 تا 710 مگاوات بوده است (اگر سهم ایران در شبکه استخراج جهانی، بازه سه تا شش درصد در نظر گرفته شود). این در حالی است که میزان مصرف جهانی بیت‌کوین در همان زمان 29/7 تراوات ساعت بوده است. نرخ تولید بیت‌کوین در ماه 27 هزار واحد است و انرژی لازم برای تولید هر بیت‌کوین در شهریورماه 1400، 270 مگاوات ساعت عنوان شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/dw20
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.