بیمه مرکزی رودرروی کسب‌و‌کارهای آنلاین قرار گرفته است؟

«آپ» از انجام فعالیت در حوزه بیمه منع شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

کسب‌و‌کارهای آنلاین بیمه، نیمه دوم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ را با التهاب شروع کردند. بیمه مرکزی که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ با اعلام ممنوعیت همکاری شرکت‌های بیمه با اپلیکیشن سکه به فعالیت خود پایان داده بود، در همان نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ – در روزهایی که هنوز فعالیت شرکت‌های بیمه شکل و شمایل رسمی خود را پیدا نکرده بود – با اعلام هشدار به چهار تجمیع‌کننده فروش بیمه اعلام کرد که اگر کسب‌و‌کارهای فروش آنلاین از اعمال تخفیف‌های خارج از حد تعیین‌شده دست نکشند، با آنها برخوردی جدی و قانونی خواهد شد. تب و تاب اعلام موضع رسمی نهاد ناظر به بزرگ‌ترین فروشنده‌های آنلاین بیمه کشور هنوز نخوابیده بود که خبر منع فعالیت اپلکیشن بیمه‌چی‌۷۲۴ نیز روی درگاه خبری بیمه مرکزی قرار گرفت.

حالا نامه رسمی محمدجواد آقاجری، مدیر کل نظارت بر شبکه خدمات بیمه‌ای بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه منتشر شده که گفته است: «این اپلیکیشن بدون داشتن هرگونه مجوز فعالیت در زمینه عرضه خدمات بیمه‌ای به‌صورت آنلاین و برخط، اقدام به انجام تبلیغات و فعالیت در زمینه ارائه خدمات بیمه‌ای نموده و از آنجا که این امر مغایر با قوانین و مقررات مربوطه است، شرکت‌های بیمه و شعب و نمایندگان آنها از همکاری با آن منع می‌شوند. بدیهی است در صورت مشاهده هرگونه همکاری فعالین صنعت بیمه با این اپلیکیشن و عرضه بیمه‌نامه از طریق آنها، وفق مقررات با آنان رفتار خواهد شد.»

تقابل و تعارض هر‌باره استارتاپ‌های بیمه با نهاد ناظر و تنش‌هایی را که هرازگاهی میان شبکه فروش سنتی و برخط بروز می‌کند، شاید فقط یک جعبه شنی بتواند حل و فصل کند؛ سندباکس یا محیط آزمون. ایده تازه‌ای که کمتر از یک دهه پیش در صنایع مالی دنیا مطرح شد و امروز زمزمه‌های تدوین و به‌کارگیری آن در صنایع مالی ایران نیز به گوش می‌رسد که البته در میان فعالان حوزه فین‌تک با واکنش‌های متفاوتی رو‌به‌رو بوده است.

سندباکس محیطی متشکل از گروه متخصص برای سنجش ایده‌های نوآورانه جهت شروع موقت کسب‌و‌کارهاست که در نهایت می‌تواند به رگولاتورها کمک کند تا در این محیط کنترل‌شده آزمون، وضعیت فعالیت استارتاپ‌ها را زیر نظر بگیرند و مجوزهای لازم را برای آنها صادر کنند. اگرچه به عقیده عده‌ای از فعالان حوزه نوآوری، ورود سندباکس می‌تواند دلیلی بر حضور بیشتر حاکمیت بر فضاهای کسب‌و‌کاری باشد، ولیکن در صنعتی مانند بیمه که نهاد ناظر در تعامل هر‌باره با اینشورتک‌ها به تعارض می‌رسد، داشتن فضای شنی می‌تواند مفید واقع شود

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/62j6
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.