کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تأثیر فناوری‌های دیجیتال بر آینده جهان

از هوش مصنوعی تا کلان داده‌ها

یشرفت‌های دیجیتال قادر به افزایش شتاب دستیابی به اهداف توسعه پایدار؛ از پایان‌دادن به فقر شدید گرفته تا کاهش مرگ‌و‌میر مادران و نوزادان، ترویج کشاورزی پایدار، دسترسی به کار شایسته و سواد جهانی هستند، اما همچنین می‌توانند حریم خصوصی را تهدید کنند، امنیت را از بین ببرند و نابرابری را افزایش دهند.


آینده دیجیتال برای همه


فناوری‌های دیجیتال شتابان‌تر از هر نوآوری دیگری در تاریخ پیشرفت کرده‌اند، تنها در دو دهه حدود 50 درصد از جمعیت جهان در حال توسعه را دربر گرفته و دگرگون کرده است. در بخش سلامت، فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به نجات جان انسان‌ها، تشخیص بیماری‌ها و افزایش امید به زندگی کمک می‌کنند. محیط‌های یادگیری مجازی و آموزش از راه دور برنامه‌هایی را برای دانش‌آموزانی فراهم کرده‌اند که در نبود این فناوری‌ها بیرون از چرخه قرار می‌گرفتند. کلان‌داده‌ها همچنین می‌توانند از سیاست‌ها و برنامه‌های پاسخگوتر و دقیق‌تر، پشتیبانی کنند.

با این حال بخش‌هایی که هنوز به این چرخه پیوند نخورده‌اند، از مزایای این دوره جدید دور می‌شوند و عقب‌تر باقی می‌مانند. بسیاری از آنها در گروه زنان، سالمندان، افراد دارای معلولیت یا اقلیت‌های قومی و زبانی، بومیان و ساکنان مناطق فقیر یا دورافتاده هستند. در سطح جهان نسبت زنانی که از اینترنت استفاده می‌کنند 12 درصد کمتر از مردان است. در حالی که این شکاف در سال‌های 2013 تا 2017 در بیشتر مناطق کاهش یافت، اما در کشورهای کمتر توسعه‌یافته از 30 درصد به 33 درصد افزایش یافت.

در همین حال استفاده از الگوریتم‌ها می‌تواند سوگیری انسانی و سیستمی را در جایی که داده‌های گوناگون به اندازه کافی در دسترس نیست، تکرار و تقویت کند. نبود تنوع در بخش فناوری به معنای کم‌توجهی به این چالش است.


آینده کار


انقلاب‌های فناوری در طول تاریخ نیروی کار را دگرگون کرده است. موج کنونی تحول، تغییرات عمیقی خواهد داشت. بر پایه برآورد سازمان بین‌المللی کار تغییر به سمت اقتصاد سبزتر می‌تواند تا سال 2030 تعداد 24 میلیون شغل جدید ایجاد کند. در همین حال گزارش‌های گروه‌هایی مانند مک‌کنزی نشان می‌دهد ممکن است 800 میلیون نفر تا سال 2030 شغل خود را به‌دلیل روندهای اتوماسیون بر پایه فناوری از دست بدهند.


آینده داده‌ها


فناوری‌های دیجیتال، گردآوری داده‌ها و هوش مصنوعی در ردیابی مسائل کشاورزی، بهداشت و محیط‌زیست یا هدایت ترافیک یا پرداخت صورت‌حساب به‌ کار می‌روند. از آنها می‌توان برای دفاع و اعمال حقوق بشر نیز استفاده کرد، اما همچنین می‌توانند در خدمت نقض حقوق شامل نظارت بر حرکات، خریدها، گفت‌وگوها و رفتارهای ما قرار گیرند. دولت‌ها و کسب‌وکارها به‌طور فزاینده‌ای ابزارهایی برای استخراج و بهره‌برداری از داده‌ها در اختیار دارند.


آینده رسانه‌های اجتماعی


گرچه رسانه‌های اجتماعی مردم را قادر به رساندن صدایشان به گوش دیگران و گفت‌وگوی بدون وقفه کرده‌اند، اما می‌توانند با انتشار سخنان نفرت‌انگیز؛ اطلاعات نادرست یک‌جانبه‌نگری و تعصب‌ها را تقویت و اختلاف ایجاد کند. الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به پراکندگی جوامع دامن بزنند،.


آینده فضای مجازی


در گیرودار افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، در حالی که هر کدام از قدرت‌های جهانی برای اینترنت و هوش مصنوعی راهبرد ویژه خود، قوانین ارزی، تجاری و مالی و دیدگاه‌های ژئوپلیتیکی و نظامی متناقض دارند، ایجاد «شکاف بزرگ» می‌تواند دیوار برلین دیجیتال را ایجاد کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/i37q
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.