تابستان سختی در انتظار ماینرهای ایرانی است

دستور توقف ماینینگ به‌دلیل کمبود برق در روزهای گرم سال صادر شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در طول سال‌های اخیر فصل گرما مصادف شده با گرمای شدید به همراه قطعی‌های متعدد برق؛ اما در این بین یک صنعت باید به‌طور کامل خاموش شود تا به‌اصطلاح کمبود برق شبکه جبران شود.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور نیز در هفته گذشته رسماً اعلام کرد که از اول تیرماه تمامی مراکز مجاز ماینینگ شور فعالیت خود را برای کاهش بار روی شبکه توزیع برق کشور متوقف می‌کنند. اما یک بار دیگر این اتفاقات واکنش‌های متعددی را به همراه داشته است.

برخی بر این باور هستند که این خاموشی ناگهانی یک بار دیگر به صنعت ماینینگ کشور ضربه وارد می‌کند؛ چراکه سال گذشته قطعی طولانی‌مدت ماینرهای قانونی به‌طور قابل توجهی به استخراج رمزارز ایران ضربه وارد کرد، به گونه‌ای که سهم ایران از هش‌ریت ۴درصدی به 0.12 درصد رسید و این اتفاق عملاً ایران را از گردونه استخراج‌کنندگان خارج کرد و از سایر رقبا عقب ماند.

این در حالی است که برخی معتقد بودند که ایران قصد دارد از طریق استخراج رمزارز در مسیر دور زدن تحریم‌ها قدم بردارد که مجموع شرایط نشان می‌دهد این اتفاق در عمل رخ نداده است.


تأثیر دارد یا ندارد؟


با این وجود برخی دیگر بر این باورند که خارج‌کردن ماینرها از شبکه اصلی توزیع برق تأثیر چندانی بر شبکه توزیع برق ندارد و بخش اندکی از اضافه بار شبکه را این بخش متحمل می‌شود و مشخص نیست تا چه حد این اتفاق می‌تواند اثرگذار باشد.

از سوی دیگر این موضوع نیز مطرح می‌شود که چرا همه ماینرهای سراسر کشور فعالیت‌شان متوقف می‌شود؛ چراکه عملاً برخی ماینرها در بخش‌هایی از کشور حضور دارند که بار اضافی را به شبکه تحمیل نمی‌کنند. موضوع دیگری که مطرح می‌شود اعتراض به این موضوع است که چرا باید ماینرها از شبکه خارج شوند و این اتفاق به‌صورت ناگهانی صورت بگیرد.

محمد خدادادی، مجری طرح تأمین برق رمزارزهای شرکت توانیر در پاسخ به سؤال راه پرداخت مبنی بر اینکه چرا برق ماینرها بدون هشدار قبلی قطع شده، می‌گوید: «قطع ماینرها در ایام پیک و اوج بحران فقط مربوط به سال گذشته و امسال نیست. در تصویب‌نامه هیئت وزیران مربوط به استخراج رمزارز که در سال ۱۳۹۸ تصویب شده، صراحتاً قید شده که ماینرها اجازه خرید برق از شبکه سراسری در زمان‌های اوج مصرف انرژی الکتریکی را ندارند.»

خدادادی در ادامه بیان می‌کند: «این موضوع در قراردادی که برای تأمین برق ماینرها از طرف شرکت‌های برق با مراکز استخراج رمزارز منعقد شده نیز آمده است. همچنین طبق مقررات تأمین برق مراکز استخراج رمزارز مصوب سال ۱۴۰۰ که از سوی وزیر نیرو نیز ابلاغ شده، این محدودیت تصریح شده و به اطلاع تمامی مراکز استخراج رمزارز رسیده است.»

او در ادامه صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که ایام اوج بحرانی مصرف به اوقاتی اطلاق می‌شود که به‌دلیل عدم کفایت ظرفیت تولید در مقایسه با بار درخواستی، احتمال بروز خاموشی وجود دارد و با توجه به میزان تقاضای برق این اوقات در هر سال می‌تواند متفاوت با سال‌های دیگر باشد.


ماینرها به سراغ مسیرهای جایگزین بروند


خدادادی همچنین معتقد است که ماینرها در این ایام می‌توانند از طریق مسیرهای جایگزین مانند استفاده از مولدهای تجدیدپذیر یا مولدهای حرارتی خارج از شبکه سراسری نسبت به تأمین برق خود اقدام کنند. مجموع شواهد نشان می‌دهد ماینرهایی که قصد فعالیت قانونی دارند، در حال حاضر سه راه بیشتر ندارند.

در قدم اول این است که فعالیت کاری خود را به‌طور کامل متوقف کنند تا زمانی که مجدد بتوانند مجوز فعالیت جدید خود را دریافت کنند. گزینه دیگر استفاده از سوخت‌های جایگزین از جمله موتور دیزل یا تأمین برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر است و راهکار سوم ماین غیرقانونی با ریسک بسیار بالاست.

واقعیت آن است که اکنون هم ماینرها از وضعیت شبکه برق آگاهی دارند و هم شبکه توزیع برق کشور دیگر توان پاسخگویی به این نیاز را ندارد. از همین رو اگر فعالان و استخراج‌کنندگان رمزارز کشور به فکر انرژی جایگزین نباشند، حتی به‌صورت زیرزمینی نیز دیگر نمی‌توانند خروجی سابق را داشته باشند.

از همین رو استخراج‌کنندگان باید به فکر تأمین انرژی پایدار برای خود باشند تا از این شرایط عبور کنند؛ در غیر این صورت این شرایط به نفع هیچ‌کس نخواهد بود و دستگاه‌های ماینر در تابستان داغ باید به سردی کار خود را دنبال کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2e6a
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.