تبدیل فرصت‌ها به کسب‌و‌کار/درباره رویداد فیوژن

رویداد فیوژن توسط جوانه و دیوار برگزار می‌شود، در گفت‌و‌گو با آرین افشار، مدیرعامل جوانه و مرتضی کاظمی، راهبر اجرایی این رویداد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

رویداد فیوژن 12 شهریورماه قرار است کار خود را آغاز کند؛ رویدادی که به همت شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه جوانه و دیوار برگزار می‌شود و برگزارکنندگان آن می‌گویند نسبت به رویدادهای مشابه، اتفاقات متفاوت‌تری در آن رخ خواهد داد. در گفت‌و‌گوی پیش رو، آرین افشار،مدیرعامل جوانه و مرتضی کاظمی راهبر اجرایی رویداد فیوژن و راهبر توسعه کسب‌وکار جوانه از جزئیات و ویژگی‌های این رویداد می‌گویند و به شرح مراحل مختلف آن می‌پردازند.

در ابتدا کمی درباره فیوژن و روند آن توضیح می‌دهید؟

آرین افشار: رویداد فیوژن رویدادی با تمرکز بر تیم‌سازی است که جوانه و دیوار بانی برگزاری آن هستند. این رویداد به مدت سه ماه در قالب اینکیوبیشن و در سه مرحله اجرا می‌شود. هر مرحله نام متفاوتی دارد. فیوژن استارت به عنوان مرحله اول، فیوژن اکشن گام دوم و فیوژن بتا مرحله نهایی به حساب می‌آید. در فیوژن استارت که رویدادی سه روزه و تمام‌وقت است، افراد می‌توانند به صورت فردی یا تیمی در این رویداد شرکت کنند. اگر کسی به صورت فردی وارد این مرحله شود، می‌تواند تیم خود را بسازد یا وارد تیم‌های دیگر شود.

این رویداد از چه منظری با رویدادهای دیگر استارتاپی تفاوت دارد؟

مرتضی کاظمی:‌ یکی از تفاوت‌های اصلی این رویداد با رویدادهای دیگر این است که از سمت دیوار ما خیلی از فرصت‌های کسب‌وکاری را شناسایی می‌کنیم و می‌دانیم که در چه بخش‌هایی این امکان وجود دارد که به بخش احراز کسب‌و‌کار یا Idea Validation نیاز کمتری وجود داشته باشد. به همین خاطر بچه‌ها می‌توانند تمرکز بیشتری روی محصولشان داشته باشند و به این فکر کنند که چطور محصول بهتری تولید کنند. در نتیجه این رویداد فرصت‌های مشخصی را به افراد می‌دهد تا بتوانند ایده‌هایشان را بر اساس این فرصت‌ها پرورش دهند.

ما در حال حاضر فرصت‌های متفاوتی را مشخص کرده‌ایم که دوستان می‌توانند از طریق لندینگ پیج رویداد به آدرس event.javane.vc/Fusion مشاهده کنند.

حوزه‌های این رویداد چه هستند؟

کاظمی: این فرصت‌ها در حال حاضر در حوزه‌های هوش مصنوعی، امنیت اطلاعات، چت‌بات، پردازش زبان طبیعی، سوشال کامرس،کارشناسی کالا، گردشگری، واقعیت مجازی و افزوده، پردازش ویدئو و تصویر است. در صورتی که افراد و تیم‌ها بتوانند در این مرحله تیم خود را بسازند و مورد تأیید اولین مرحله داوری قرار بگیرند، می‌توانند وارد گام بعدی شوند.

در مرحله دوم یا همان اکشن چه اتفاق‌هایی می‌افتد؟

افشار:‌ در فیوژن اکشن وارد مرحله عملیاتی کردن ایده می‌شویم. در این مرحله تیم‌ها می‌توانند در کنار دوره‌های آموزشی که می‌بینند و مشاوره‌ای که از منتورها دریافت می‌کنند، به یک پروتوتایپ برسند و پیچ و ارائه خود را آماده کنند. در این مرحله در واقع ایده به یک طرح کسب‌وکاری تبدیل می‌شود.

روی فرایندهای مالی و پیش‌بینی‌های مالی خود کار کنند و سعی داشته باشند برای پذیرش و ورود به فیوژن بتا آماده شوند. در نتیجه خیلی مهم است که در انتهای فیوژن اکشن یک تیم شکل گرفته و فایل پیچ‌ و ارائه‌شان آماده باشد. باید بتوانند از ایده‌شان دفاع کنند و برنامه مالی مشخصی برای کسب‌وکارشان داشته باشند و مثل یک استارتاپ بیایند هیئت داوری را قانع کنند که چرا این تیم می‌تواند روی این ایده کار کند.

اگر تیم‌ها موفق باشند، چه حمایت‌هایی برایشان در نظر می‌گیرید؟

افشار:‌ در صورتی که این تیم‌ها مشخص شوند و بتوانند به مرحله فیوژن بتا راه پیدا کنند، وارد راه‌اندازی عملیاتی کسب‌وکار می‌شوند. تیم‌هایی که وارد این مرحله مالی می‌شوند، گرنت یا حمایت مالی بلاعوض تا سقف ۲۵ میلیون تومان دریافت می‌کنند که برای هزینه‌کرد حدود یک تا یک ماه و نیم است تا بتوانند تمام‌وقت روی ایده‌شان زمان بگذارند و محصولشان را در قالب یک MVP دولوپ کنند. در صورتی که از این مرحله هم با موفقیت عبور کنند و محصول خوبی تولید شده باشد، افراد می‌توانند برای ورود به کمیته سرمایه‌گذاری جوانه اقدام کنند. در واقع فیوژن فاینال شکل می‌گیرد که برای جذب سرمایه است.

مخاطبان اصلی این رویداد افراد فنی، برنامه‌نویس‌ها، مدیران محصول، توسعه‌دهندگان کسب‌وکار، طراحان تجربه کاربری و دیزاین هستند

فیوژن به نظرتان چه مزیت‌هایی دارد؟

کاظمی: ‌اولین مزیت فيوژن این است که فرصت‌ها از سمت جوانه ارائه می‌شود. در نتیجه خیلی از بچه‌هایی که ایده‌ای ندارند می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند. در گام بعدی چون این رویداد بلندمدت است، افراد و تیم‌ها بر اساس استیج‌هایی که ورود پیدا می‌کنند، در کنار بهترین اساتید قرار می‌گیرند و آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند. در نتیجه مثل یک فرایند شتابدهی تمامی آموزش‌های مورد نیاز به افراد ارائه می‌شود.

همچنین از مدیران محصول، بخش‌های حقوقی و مالی هم منتورهای بسیار خوبی در کنار تیم‌ها حضور دارند و می‌توانند تجربیات خود را به افراد منتقل کنند. به خاطر تجربه این منتورها، افراد می‌توانند بیزینس‌مدل بهتری را طراحی کرده و تصمیم‌های بهتری بگیرند. این اتفاق هم خیلی کم در رویدادها افتاده و فکر می‌کنیم خیلی مهم است که تیم‌ها در یک بازه زمانی مشخص در کنار منتور خود باشند و بتوانند این مسیر را در کنار هم پیش ببرند.

در این رویداد چه امکاناتی را برای تیم‌ها در نظر گرفته‌اید؟

افشار: گرنتی که به تیم‌ها داده می‌شود، به صورت بلاعوض است و تیم‌ها پس از آن می‌توانند وارد کمیته سرمایه‌گذاری جوانه شوند و اقدام به جذب سرمایه برای ادامه مسیر کنند. ما سعی کردیم تمامی نیازمندی‌های تیم‌ها مثل فضای استقرار، زیرساخت، دوره‌های آموزشی و منتورهای اختصاصی را فراهم کنیم. همان‌طور که می‌دانید تیم‌ ساختن کار راحتی نیست. برای اینکه افراد شناخت بهتری از هم پیدا کنند و ساختارها را بشناسند، ما برنامه‌های عملیاتی را به‌ویژه در فیوژن استارت در نظر گرفته‌ایم.

هدف اصلی‌تان از برگزاری این رویداد چه بود؟

کاظمی:‌ یکی از دلایل برگزاری مشترک این رویداد توسط جوانه و دیوار این است که خیلی وقت‌ها رویدادهایی که در قالب تیم‌سازی در اکوسیستم نیاز است، برگزار نمی‌شود. در واقع نیاز است حال و هوای کارآفرینی و انگیزه‌دادن به افراد بیشتر شود. یکی از اهداف اصلی ما همین مسئله بود. علاوه بر این تیم‌ها به‌راحتی می‌توانند به کمیته سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه وارد شوند.

چه کسانی می‌توانند شرکت کنند؟

افشار:‌ مخاطبان اصلی این رویداد افراد فنی، برنامه‌نویس‌ها، مدیران محصول، توسعه‌دهندگان کسب‌وکار، طراحان تجربه کاربری و دیزاین هستند. ولی برای ما خیلی مهم است تیمی که تشکیل می‌شود بتواند محصول اولیه خود را تولید کند و حتماً نگاه کسب‌وکاری هم داشته باشد. این رویداد می‌تواند طیف وسیعی از مخاطبان را داشته باشد، ولی برای ما مهم است که افراد حداقل تجربه اولیه را داشته باشند. به همین خاطر این فرایند پذیرش نیاز به بررسی از سمت ما دارد تا احرازی درباره توانمندی صورت بگیرد و بعد از آن پذیرش می‌شوند.

هزینه آن برای افراد و تیم‌‌ها چقدر است؟

کاظمی:‌ رویداد به صورت رایگان برگزار می‌شود و هزینه‌ای نمی‌گیریم؛ ولی افراد برای ورود ارزیابی می‌شوند. تاریخ ثبت‌نام هم تا ۲۷ مرداد است و از ۱۲ شهریور مرحله اول آن شروع می‌شود. برای جزئیات بیشتر و ثبت‌نام هم دوستان می‌توانند از event.javane.vc/Fusion استفاده کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ndmr
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.