کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تحریم‌های تیک‌تاک دغدغه‌های امنیتی یا سینوفوبیا؟ / درخواست‌ها برای ممنوعیت عمومی در ایالات متحده ادامه دارند

در چهارم آوریل دولت استرالیا تصمیم گرفت تا داشتن تیک‌تاک را روی گوشی و تبلت‌های نیروهای فدرال ممنوع کند. استرالیا آخرین کشور از اتحادیه‌ اطلاعاتی آنگلوسفر (فایو آیز) است که این ممنوعیت را اجرا می‌کند. قبل از آن، چهار کشور دیگر ایالات متحده، بریتانیا، نیوزیلند و کانادا اقدامات لازم را جهت تحریم تیک‌تاک فراهم آورده بودند. علاوه بر این اتحادیه، تیک‌تاک در پنج کشور دیگر نیز که عمدتاً در آسیا هستند، ممنوع است. البته ممنوعیت تیک‌تاک در این پنج کشور با ممنوعیت آن در فایو آیز متفاوت و عمومی است.

بارزترین نمونه هند است. در سال ۲۰۱۹، دولت این کشور به‌دلیل نگرانی در مورد انتشار محتوای نامناسب برای خردسالان تیک‌تاک را به‌صورت موقت ممنوع کرد، اما در ژوئن ۲۰۲۰، وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند، ۵۹ اپلیکیشن چینی از جمله تیک‌تاک را برای جلوگیری از گسترش نفوذ چین به‌طور کلی ممنوع کرد. سایر کشورهایی که تیک‌تاک را به‌صورت عمومی ممنوع کرده‌اند، افغانستان، ایران و اردن هستند.

از نظر برخی قانون‌گذاران ایالات متحده، این کشور باید زودتر این برنامه را به‌طور کلی ممنوع کند و به جمع کشورهایی بپیوندند که ممنوعیت عمومی بر تیک‌تاک اعمال کرده‌اند. برخی دیگر از مقامات معتقدند که واقعاً معلوم نیست دولت چین بتواند داده‌های کاربران غربی را استخراج و از آنها استفاده کنند. منتقدان ممنوعیت عمومی تیک‌تاک استدلال می‌کنند که این اقدامات در راستای سینوفوبیای پنهان یا محدود کردن قدرت نرم چین در جنگ سرد جدید است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/72le
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.