ترند بیماری‌ها تعیین‌کننده سرمایه‌گذاری‌های دارویی است

امیر فرشچی مدیرعامل آریوژن فارمد می‌گوید که بها دادن به بلوغ و نبوغ دانش‌بنیان‌ها باعث تولد شرکتی چون مدرنا می‌شود

زمان مطالعه: 3 دقیقه

شاید این همه‌گیری کرونا بود که دوباره نگاه جامعه جهانی را به صنعت دارو خیره کرد. ولی فعالان باهوش اقتصادی از دو سه دهه پیش دریافته بودند که صنعت دارو یکی از بزرگ‌ترین صنایع تحول‌گرا خواهد شد و به کمک فناوری‌های نوین برگ‌های تازه‌ای در صنعت سلامت رو می‌کند.

دکتر امیر فرشچی، مدیرعامل شرکت داروسازی آریوژن فارمد و تولیدکننده آنتی‌بادی‌های مونوکلونال بیوسیمیلار و داروهای استراتژیک بیماری‌های خاص درباره نوآوری در صنعت دارو می‌گوید: «اقتصاد نوآور به تعبیر بهتر اقتصاد صنعت‌محور است که در خود نوآوری دارد. صنعت باید درون‌زاد و همراه با برون‌گرایی دانش باشد.

درون‌زاد یعنی دانش‌بنیان باشد و برون‌گرا یعنی صادرات، فروش و ارزش ایجاد کند. در صنعت امروز دارو حوزه‌های نوترکیب و صنعت بیوتکنولوژی هستند که نوآوری در ذات آنهاست. در جهان هم این صنعت به سوی خلق ارزش افزوده بیشتر با شاخص‌های انسانی مانند سلامتی پایدار، افزایش طول عمر افراد، کاهش عوارض جانبی و کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های شایع می‌رود.»

فرشچی درباره تولد شرکت‌های نوآوری چون مدرنا در همه‌گیری کرونا گفت: «وقتی سیاست یک جامعه بر اساس بها دادن به بلوغ و نبوغ دانش‌بنیان‌ها باشد، شرکت‌هایی چون مدرنا پدید می‌آیند و به بازیگران مهم جهان تبدیل می‌شوند.»


بیوتکنولوژی روند معاصر دارویی است


امروز صنعت دارو یکی از حوزه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر است و فرشچی دلیل آن را ترند بیماری‌ها و کاهش ریسک این سرمایه‌گذاری‌ها می‌داند: «با توجه به روند مشخص بیماری‌ها، بسیاری از سرمایه‌گذاران جهان در دو دهه اخیر به حوزه دارو علاقه‌مند شدند.

اقتصاد دارو بسیار رو به رشد است و با توجه به اینکه روند بیماری‌ها با مسیر خاصی مشخص است، شاید حتی ریسک‌ها نسبت به گذشته کم شده باشد. زیرا همه می‌دانند که سرمایه‌گذاری در حوزه سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دیگری که باعث ناتوانی یا مرگ‌ومیر بالا می‌شوند، چندان هم ریسک به حساب نمی‌آید.»

مدیرعامل آریوژن فارمد درباره سرمایه‌گذاری در حوزه بیوتکنولوژی نیز می‌گوید: «بیوتکنولوژی بر لبه علم حرکت می‌کند و مطالعات آن اگرچه ارزش افزوده زیادی ایجاد می‌کنند ولی نتیجه زودرس ندارند و به هزینه‌های بالا و سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارد.»

او ضمن ارزیابی سرمایه‌گذاری دارویی در ایران اشاره می‌کند که سرمایه‌گذاری در ایران از پایه خطرپذیر است: «با شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ناپایدار ایران، سرمایه‌گذاری با انواع ریسک‌ها روبه‌رو است. از دید کسی که از بیرون نگاه می‌کند، ما که در این اتمسفر سرمایه‌گذاری و رشد کردیم، منطق و عقل سلیم نداریم. ولی از دید فعالان داخل کشور کسانی که اهداف بزرگی دارند و همه درآمد شرکت را برای توسعه خطوط و محصولات جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند، به مردم و بیماران متعهدند. دارو مثل ملک و زمین نیست که رشد خود را داشته باشد.»


پرچمداران نوآوری صنعت دارو چه کسانی هستند؟


فرشچی می‌گوید که در 10 سال گذشته شرکت‌هایی که محصول دانش‌بنیانی داشتند، بیشترین رشد را تجربه کردند: «داشتن مجوز از معاونت علمی نشانه دانش‌بنیان بودن نیست. بلکه منظور ذات و سرشت آن کار است. حدود نیمی از شرکت‌هایی که نه‌تنها عدد فروش، بلکه بیشترین میزان رشد را داشتند، در بخش‌های نوآورانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مهم‌ترین ویژگی محصول دانش‌بنیان این است که نو باشد، رقبای زیادی نداشته باشد و تکنولوژی آن به‌راحتی قابل کپی کردن نباشد.»

مدیرعامل آریوژن فارمد درباره ارزش‌های خلق‌شده شرکت خود می‌گوید: «ما بلافاصله پس از همه‌گیری کرونا تلاش برای تولید داروی توسیلیزومو را آغاز کردیم که با نام تجاری تمزیوا وارد بازار شد. نام برند خارجی آن اکتمرا است و در فاز حاد ریوی بسیار مؤثر است. در پیک‌های کرونا هر روز 800 تا هزار نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه با این دارو نجات یافتند.

ما دومین برند تولیدکننده این دارو پس از شرکت سوئیسی روش هستیم. محصول اخیر ما دنوزوناو در چند ماه گذشته وارد بازار شد که هم برای پوکی استخوان و هم روماتولارتوسیسی کاربرد دارد و یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین محصولات بازار دارو در جهان است که آن هم یک تولیدکننده در دنیا دارد و ما تولیدکننده دوم آن در حوزه بیوتکنولوژی در جهان هستیم. اساس کار ما در بیوتکنولوژی حرکت روی لبه علم است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5s7b
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.