تریبون آزاد صنفی برگزار شد / صنف: وزیر ارتباطات نمی‌خواهد صدای ما را بشنود

زمان مطالعه: 12 دقیقه

تریبون آزاد صنفی، بعد از اما و اگر‌های بسیار و دو بار لغو مکان برگزاری آن بالأخره امروز (۲۱ آذر) با حضور فیزیکی و آنلاین اعضای صنف‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات در دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد. نشستی که در آن فعالان صنفی یک‌صدا اعلام کردند وزارت ارتباطات و در رأس آن عیسی زارع‌پور نمی‌خواهند صدای اعتراض و مشکلات این بخش را بشنوند. 

در این جلسه برخی حاضران به جز اشاره به مشکلاتی که محدودیت اینترنت و خسارتی که این اتفاق برای اقتصاد کشور به وجود آورده، به موضوع بازداشت‌شدگان صنف فاوا اشاره کردند و اینکه حتی آزادی برخی از آنها با قرار وثیقه بسیار نگران‌کننده است. 

بیشتر از هر چیز، شرکت‌کنندگان از حاضر نشدن وزیر ارتباطات در این جلسه شکایت کردند و اینکه لغو چندباره برگزاری این نشست در سالن‌های وزارت ارتباطات به روشنی نشان می‌دهد که وزیر ارتباطات نمی‌خواهد صدای آنها را بشنود.

همچنین در این زمینه برخی «عیسی‌ زارع‌پور» را مناسب برای وزارت در وزارتخانه ندانستند و اعلام کردند باید درخواست عزل او داده شود. از سوی دیگر برخی پیشنهاد دادند در شرایطی که وزارت ارتباطات نمی‌خواهد صدای این صنف را بشنود بهتر است آنها سراغ نهادهای دیگر از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گرفته تا سپاه و شورای عالی فضای مجازی و فراجا بروند.


درخواست برای عزل وزیر


در ابتدای این جلسه حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ضمن ابزار تأسف و معذرت‌خواهی از شرکت‌کنندگان بابت تغییر چندباره مکان برگزاری جلسه «تریبون آزاد صنفی» گفت: «این رویداد که قرار بود در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شود به علت چکه آب از سقف این مجموعه، به پژوهشگاه ارتباطات منتقل شد، اما در نهایت پژوهشگاه هم اجازه برگزاری جلسه را به دلایلی نداد و جلسه در دفتر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار می‌شود.» 

اسلامی اعلام کرد: «حس ما این است دولت موافق برگزاری چنین جلسه‌ای هم نبود، در نهایت محمدامین آقا‌میری، رئیس رگولاتوری پیگیر برگزاری این جلسه بود و مشخص نیست در این جلسه حاضر شود یا خیر.»

با این حال این جلسه بدون حضور نماینده‌ای از سمت وزارت ارتباطات شروع شد. در ابتدای جلسه حامد معین‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون مراکز داده سازمان نصر با ابزار تأسف از حضور نداشتن نماینده دولت در این نشست، اعلام کرد که  دیگر هیچ امیدی به وزارت ارتباطات که خانه پدری فعالان صنف است، وجود ندارد. 

حامد معین‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون مراکز داده سازمان نصر

معین‌فر با انتقاد از رفتارهای وزیر نسبت به محدودیت‌های اینترنت در چند ماه گذشته گفت: «وزیر هیچ واکنشی به محدودیت اینترنت ندارد و حتی به نظر می‌رسد با طرح‌هایی مانند «صیانت» همراه هستند. همان روز اول نشستن زارع‌پور بر صندلی وزارت مصاحبه‌هایی کردند و گفتند در شبکه‌های مجازی فعالیت خاصی ندارند و مشخص بود که رشد این فضا برای ایشان اهمیت ندارد.»

 به باور معین‌فر، راه‌اندازی پروژه فیبر نوری از سمت وزارت ارتباطات هم نمایشی بیش نیست و می‌خواهند با این کار فرصت بخرند تا شبکه ملی اطلاعات تکمیل شود و دیگر هیچ ارتباطی به خارج وجود نداشته باشد.

معین‌فر در ادامه به بازداشت‌شدگان حوزه فاوا اشاره کرد و گفت:‌ «ما می‌خواهیم وزیر برای آزادی افرادی که در این صنف دستگیر شدند تلاش کند. گفته شده برخی از دستگیرشدگان حاضر نشده‌اند از موضع خود پا پس بکشند، پس نمی‌شود کاری کرد. این که نشد حرف! باید پیگیر حل مسئله آنها بود.» او در ادامه اعلام کرد که انتظار داشت وزیر حداقل در کلام همراه مردم و فعالان این حوزه باشد، اما این‌گونه نبود.

علی حاجی‌زاده، دیگر فعال صنفی در این جلسه در صحبت‌های خود ابتدا به بازداشت‌شدگان صنعت فاوا از جمله امیرعماد میرمیرانی معروف به «جادی» اشاره کرد و اقتصاد دیجیتال کشور را به خاطر آموزش‌های علمی و فناوری که او به نوجوانان و جوانان داده مدیون جادی دانست و تأکید کرد که جای او زندان نیست. 

علی حاجی‌زاده، فعال صنفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

حاجی‌زاده همچنین وزیر ارتباطات فعلی را وزیر شایسته‌ای برای این صنف ندانست و گفت: «ما باید درخواست عزل وزیر را داشته باشیم. این وزیر، وزیر مناسب صنف نیست و نمی‌تواند این حوزه را مدیریت کند.»

محمدحسن سمتی، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش نظام صنفی رایانه‌ای هم در این نشست به اینکه کسی صدای بخش‌ خصوصی را نمی‌شنود، اعتراض کرد. او در این مورد گفت: «نسبت به وزیر انتقاد داریم. نه‌اینکه چرا به نفع فلان گروه یا گروه دیگر حرف نمی‌زند، انتقادمان این است که فقط حرف بزند. اینکه وزیر کلاً سکوت کند از عجایب جمهوری اسلامی است.»

مدیرعامل زرین‌پال هم در این نشست با کنایه اعلام کرد همین لغو مکان برگزاری توسط وزارت ارتباطات برای برگزاری تریبون آزاد صنفی خودش شاهدی بر این است که حاکمیت گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات صنف ندارد.

مصطفی امیری در این مورد گفت: «به نظر می‌رسد گوش شنوایی وجود ندارد. این مسیری که در آن حرکت می‌کنیم، مسیر امیدوارکننده‌ای نیست و سرمایه‌ها را بیش از پیش فراری خواهد داد.» 

مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال

او ادامه داد:‌ «اگر نتوانیم در ظرف خودمان بزرگ شویم، محکوم به شکست خواهیم بود. در هیچ محیط گلخانه‌ای شرکت‌ها نمی‌‌توانند رشد کنند. امیدوارم دوباره یک روزی، یک جایی جمع شویم که حرف‌های‌مان شنیده شده و به آن ترتیب اثر داده شود.»


وقتی جایگاه فناوری اطلاعات در حاکمیت مشخص نیست


محمد آذری،‌ رئیس کمیسیون زیرساخت مراکز داده سازمان نصر تهران در اظهارات خود به قطعی و محدودیت‌های اینترنت اشاره کرد و اینکه چنین تصمیمی باعث توقف فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها شده است. او در این جلسه گفت کمترین اثر محدودیت روی اینترنت این بوده که دورکاری و انجام پروژه‌های بین‌المللی را با مشکل و اختلال مواجه کرده است.

او سپس با اشاره به فیلترینگ در کشور گفت:‌ «بحث فیلترینگ این است که آیا بعد از این همه مدت، اثربخشی داشت؟ آیا با جمع تبعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که داشت، باز هم این راهکار اثربخش است؟ یک کار می‌کنیم، صدها تبعات دارد؛ مثل تبعیض در فیلترینگ، که در هر اپراتور به یک شکل پیاده‌سازی می‌شود و نتیجه آن هم ناامیدی و اعتراض کاربران و کسب‌وکارهاست.»

آذری در ادامه با انتقاد از طبقه‌بندی اینترنت اعلام کرد:‌ «طبقه‌بندی دسترسی به اینترنت در شورای عالی فضای مجازی دیده می‌شود که برخی دسترسی به اینترنت نداشته باشند. آیا نباید وزیر و سازمان فناوری اطلاعات در این زمینه اعتراضی کنند؟ اگر با قطع اینترنت امنیت برقرار می‌‌شود، پس باید جلوی نشر قلم و کاغذ را هم بگیریم که شب‌نامه پخش نشود.»

او با انتقاد از اینکه در زمینه ایجاد محدودیت روی اینترنت از متخصصان نظری گرفته نمی‌شود، از به‌ خطر افتادن حریم شخصی کاربران در این فضا انتقاد کرد و سوالاتی در مورد امنیت سایبری پیام‌رسان‌های داخلی پرسید. در نهایت هم اعلام کرد با این راهی که وزارت ارتباطات می‌رود، گویا به گذشته برمی‌گردیم.

به باور رئیس کمیسیون زیرساخت مراکز داده سازمان نصر تهران، جایگاه فناوری اطلاعات در حاکمیت مشخص نیست و در این زمینه جایگاه خوبی هم در دنیا نداریم.

آذری در این مورد گفت:‌ «ریل‌گذاری برای تصمیم‌گیری درست نکرده‌ایم، مشارکت ذینفعان را نداریم و از بخش خصوصی مشورت و نظر گرفته نمی‌شود. تخصص من زیرساخت فیزیکی مراکز داده است، به دلیل محدودیت‌های اخیر بازار بزرگی در منطقه را از دست دادیم و کسی تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور ندارد و قبلی‌ها هم فعلاً سرمایه‌گذاری در کشور را متوقف کرده‌اند؛ چرا که ریسک سرمایه‌گذاری بالا رفته است.» او همچنین تأکید کرد که مطالبه‌گری حق صنف است و ابراز امیدواری کرد دغدغه پاسخگویی به این مشکلات وجود داشته باشد.


فرار نیروی انسانی


علی ماهوت‌چیان از اعضای کمیسیون آموزش و پژوهش و تأمین اجتماعی نصر تهران هم در این نشست به مشکلاتی که محدودیت اینترنت پیش روی نیروی انسانی گذاشته اشاره کرد که از مشکلات قدیمی صنف هم بوده است. او در این مورد گفت: «مهم‌ترین چالش پیش روی صنف، بحث نیروی کار متخصص است. چه راهی پیش رو داریم وقتی نیروی کار یا مهاجرت می‌کند یا به سمت فریلنسری با خارج کشور می‌رود؟ دائم در کشور مشکلات امنیتی داریم و هر هفته و هر ماه یک سازمان و ارگان هک می‌شود. در این شرایط که نیروی انسانی متخصص برای حل و عبور از بحران نداشته باشیم، چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم؟»

علی ماهوت‌چیان، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش و تأمین اجتماعی نصر تهران

او همچنین از گرفتن مجوزهای بی‌پایان برای کسب‌وکارها انتقاد کرد و ادامه داد: «به داد شرکت‌های حوزه آی‌سی‌تی برسید. یک مدیر فعال به جای اینکه تمرکزش را روی کارش بگذارد، باید تمام دغدغه‌اش بحث گرفتن مجوز از صنف‌های مختلف و… باشد. کی قرار است به داد دردهای صنف خودمان برسیم؟ هر زمان خواستیم صحبت کنیم، گفتند وقتش نیست!» او تأکید کرد بیشتر از همه در حال‌ حاضر لازم است سازمان نظام فنی کشور تقویت شود.


آمارهایی که غلو شده‌اند


محمد صراف، نایب‌رئیس انجمن صنفی VOD و IPTV‌ها به مشکلات کسب‌وکارها با شروع محدودیت اینترنت و فیلتر اینستاگرام اشاره کرد و گفت: «بیشتر تبلیغات و فروش کسب‌وکارها از طریق اینستاگرام انجام می‌شده که حالا به مشکل خورده‌اند. آنها بیشتر تبلیغات فیلم‌های خود را از طریق اینستاگرام انجام می‌دادند، چون راه تبلیغی دیگری نداشتند.» 

او در ادامه با اشاره به محدودیت‌های اینترنت گفت:‌ «باید نگاه امنیتی از روی اینترنت برداشته شود و در زمانی که فضای کشور امنیتی است، پروتکل مخصوص وجود داشته باشد، نه‌اینکه یک دکمه را بزنند و کل اینترنت کشور را قطع کنند.»

صراف با اشاره به افت بین ۲۰ تا ۴۰درصدی درگاه‌های فروش تأکید کرد که به‌صورت سنتی همه در اینستاگرام تبلیغ و خرید می‌کردند و فیلترینگ آن همه چیز را به هم ریخت.

محمد صراف، نایب‌رئیس انجمن صنفی VOD و IPTV‌ها

صراف در ادامه گفت که در حال‌ حاضر تنها نهادی که امروز می‌تواند روی تصمیم‌‌سازی‌‌ها تأثیرگذار باشد، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است و دلیل حرفش را هم جایگاه قانونی محکم سازمان و دسترسی‌ وسیع به بخش‌های مختلف اعلام کرد. 

او اعلام کرد: «برخی مسئولان کشور هنوز گزارش خسارت و ضرر کسب‌وکارها را باور ندارند و آن را غیرواقعی می‌دانند و همین امر باعث تصمیم‌گیری‌های غلط و لطمه به صنف می‌شود.»

صراف همچنین با اشاره به آمارهای اشتباه در مورد کاربران پیام‌رسان‌ها، آن را غلوشده دانست و توضیح داد: «گزارش‌های اشتباهی در فضای حکمرانی کشور رد‌و‌بدل می‌شود که تصمیم‌سازی در ارکان مختلف کشور بر پایه همین آمارهاست. صنف باید این دیدگاه را درست کند و با شفاف‌سازی بهتر، مسیر درست را به حاکمیت نشان دهد.» 


آقای وزیر نمی‌خواهد گوش کند


هاتف خرمشاهی، مدیرعامل شرکت خدمات و راهکارهای دیجیتال و داده و همچنین رئیس سابق مرکز تحول و نوآوری دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در این نشست شاید تند‌ترین انتقادها را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بی‌توجهی‌اش به این صنف مطرح کرد. او بارها در حرف‌های خود اعلام کرد که وزیر ارتباطات دیگر نمی‌خواهد حرف‌های این صنف را بشنود. خرمشاهی در همین زمینه به لغو چندباره برگزاری این نشست در وزارت ارتباطات اشاره کرد و گفت که این کار وزارتخانه یک پیام واضح برای اهل صنف است و آن اینکه نمی‌خواهیم صدای شما را بشنویم. 

او در این مورد گفت:‌ «گویا آقای وزیر دیگر نمی‌خواهد گوش کند. اتفاقات اخیر حال همه ما را بد کرده و این رفتاری که با نهاد صنفی می‌شود، پیغام خوبی نمی‌دهد. صنف به جز خویشتن‌داری و صرف جوانی برای ساختن آینده، کاری نکرده است. هزینه فعالیت‌های صنفی آن‌قدر بالا رفته که نسل دوم و سوم نظام صنفی از تحرکات صنفی ناامید شده‌اند»

خرمشاهی ادامه داد: «در این وضعیت باید درخواست‌های‌مان را به نهادی بالاتر ببریم. به نظرم این یک پیغام واضح از سمت وزارتخانه است. مستقل‌ترین و پاک‌ترین کارآفرینان کشور که مو سفید کردند و در توسعه موبایل و فاوا زحمت کشیدند و در این ایام که آی‌تی کشور تحریم بوده، درک نمی‌کنم چرا یک نفر از سمت وزارتخانه اینجا نیست!»

به گفته او، وضعیت نیروی انسانی در کشور خوب نیست و مهاجرت رو به‌ افزایش است. حملات سایبری به زیرساخت‌ها در این شرایط بیشتر شده و  دستمزدها نیز ناکافی است و یک نفر از نهاد دولتی جویای احوال این صنف نمی‌شود. 

خرمشاهی با انتقاد از لغو برگزاری این نشست در سالن شهید قندی و در گام بعد پژوهشگاه ارتباطات گفت:‌ «مشکل ما ساختمان نبود، مشکل ما شنیدن بود. باید چاره‌اندیشی کرد. سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت فاوا در سه ماه گذشته صفر شده است. اینکه یک نفر از دولت نمی‌آید حتی بشنود، نه‌اینکه حرف بزند، برای من بسیار ناامیدکننده است.»

هاتف خرمشاهی، مدیرعامل شرکت خدمات و راهکارهای دیجیتال و داده

او تأکید کرد به‌عنوان کسی که ۲۰ سال در این صنف فعالیت کرده، هیچ وزیر ارتباطات و دولتی را تا این اندازه بی‌مهر نسبت به بخش خصوصی ندیده‌ است. 

مدیرعامل شرکت خدمات و راهکارهای دیجیتال و داده با بیان اینکه دولت به هیچ وجه نمی‌خواهد صدای صنف را بشنود، گفت:‌ «ظاهراً گوش آقای رئیسی و وزیر محترم‌شان بسته است. بخش خصوصی کسی جز خودش ندارد و خوشحالم که کنار هم هستیم و باید با نهادهای بالاتری از وزارت ارتباطات گفت‌وگو کنیم.»

او ادامه محدودیت اینترنت را به ضرر کشور و اقتصاد دانست و اعلام کرد: «مدام صحبت از پلتفرم‌های داخلی است و اینکه روبیکا ۳۵ میلیون کاربر دارد. اگر روبیکا اینقدر کاربر دارد، پس چرا درآمد همراه اول افت کرده است؟!»

خرمشاهی همچنین این سؤال را مطرح کرد که چرا در این جلسه معاونت علمی یا نهادی از فراجا نماینده‌ای ندارد. او تأکید کرد حالا که وزارت ارتباطات پاسخگوی مشکلات صنف نیست، باید سراغ هر نهاد مسئول دیگری رفت؛ از سپاه گرفته تا شورای عالی فضای مجازی.


امنیتی که به خطر افتاده است


بهناز آریا، از کمیسیون افتای سازمان نصر تهران هم اظهارات خود را با انتقاد از وزارت ارتباطات شروع کرد. او هم به انتقاد از جابه‌جایی برگزاری نشست پرداخت و گفت وقتی دولت در چنین نشستی حضور پیدا نمی‌کند، دیگر انگیزه‌ای برای من فعال برای کار نمی‌ماند. 

او با اعلام اینکه محدودیت اینترنت سبب شده امنیت فضای مجازی و اطلاعات در کشور به خطر بیفتد، گفت: «با این محدودیت‌ها امنیت کشور در فضای مجازی از بین رفته و ما حتی امکان به‌روزرسانی یک سیستم خودمان را نداریم. افزایش استفاده از فیلترشکن هم وضعیت را بدتر کرده است.» 

آریا با انتقاد از اظهارات وزیر که پیوسته می‌گوید رفع محدودیت‌ اینترنت دست او نیست، ادامه داد: «وقتی وزیر از ابتدای محدودیت‌ها می‌گوید چیزی در دست من نیست، چرا ما انتظار داریم در این نشست باشد و چرا اصلاً به این نشست دعوت می‌شود که نیاید؟! ما باید از مراجع تصمیم‌گیر دیگری که نقش دارند، دعوت کنیم.» 

بهناز آریا، از کمیسیون افتای سازمان نصر تهران

آریا در پایان صحبت‌های خود این سوال را مطرح کرد که آیا به آنها اجازه فعالیت داده می‌شود یا خیر؟ او در این مورد گفت: «اگر قرار است در تصمیم‌ها نقشی نداشته باشیم و محدودیت‌ها ادامه داشته باشد به ما اعلام کنند تا شغل‌مان را عوض کنیم و سراغ شغل ساده‌تری برویم. ما به خاطر ایران و دغدغه ملی مانده‌ایم و کار کرده‌ایم. اگر قرار است درخواست و مطالبات ما جوابی نداشته باشد، سراغ کارهای پول‌سازتر برویم.» 

او تأکید کرد در این وضعیت، اعتمادی که بین بخش خصوصی و دولت وجود داشت به طور کامل از بین رفت و این سوال را مطرح کرد که آیا دولت قصدی برای اعتمادسازی مجدد دارد یا خیر؟


از پتانسیل صنف استفاده کنیم


میلاد جهاندار، مدیرعامل باهمتا، به‌عنوان یکی دیگر از افرادی که پشت تریبون رفت، اعلام کرد به جای رفتن سراغ دولت برای حل مشکلات، باید از پتانسیل خود صنف با نزدیک به هشت‌ هزار عضو استفاده کرد. 

او در این جلسه گفت: «اگر صنف قدرت داشت، نماینده‌ای از حاکمیت اینجا بود. این را باید قبول کنیم قرار نیست صدایی شنیده شود. نگاه و پتانسیل باید داخل صنف با هشت هزار عضو و فارغ از حاکمیت باشد.»

جهاندار با اشاره به اینکه در این جلسه مدام گفته شده کسب‌وکارها با محدودیت اینترنت به مشکل خورده‌اند، اعلام کرد: «ما اگر بگوییم فقط فعال صنفی هستیم و چشم را به وقایع جامعه ببندیم، شبیه فوتبالیستی می‌شویم که می‌گوید من فقط فوتبال بازی می‌کنم و نتیجه‌اش را هم دیدیم چه شد. اینکه بحث‌ها روی مشکل کسب‌و‌کارهاست، مرا آزرده‌خاطر می‌کند. باید اولویت‌بندی کنیم، عزیزان بازداشت‌شده را نباید فراموش کرد و آزادسازی با وثیقه این عزیزان هم حتی موضوع نگران‌کننده‌ای است. باید اهمیت بیشتری به این پدیده داده شود.»

میلاد جهاندار، مدیرعامل باهمتا

جهاندار بارها در صحبت خود تأکید کرد که باید از پتانسیل بخش خصوصی برای حل مشکلات استفاده شود و در این مورد توضیح داد: «چرا تمرکز را گذاشتیم روی جایی که نمی‌خواهد صدای ما را بشنود؟ از زمان شروع این بحران‌ها دنبال راهکار بودیم. حاکمیت که تکلیف را مشخص کرده و گفته نیازی نیست صدای شما را بشنوم. آن‌قدر اتکا به دولت کردیم که وضعیت اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است.»

به باور او ادامه محدودیت اینترنت بحران خیلی جدی در ایران ایجاد خواهد کرد و «مرگ اقتصاد دیجیتال» کاملاً عیان است.

حسین ریاضی، رئیس سندیکای مخابرات ایران

حسین ریاضی، رئیس سندیکای مخابرات ایران و یکی از باسابقه‌ترین فعالان صنف آی‌سی‌تی نیز اعلام کرد که در حال‌ حاضر باید بیشتر از گذشته تمرکز روی استفاده از توان بخش‌ خصوصی باشد. ریاضی در این مورد گفت: «انجمن‌های صنفی می‌توانند یار کشور باشند چون نگاه ملی و تخصصی دارند. چرا کاری به انجمن‌ها واگذار نمی‌شود و دولت خودش را موظف نمی‌داند نگاه تخصصی را باید از انجمن تخصصی بگیرد؟» 

او ادامه داد: «شبکه‌های اجتماعی می‌خواهند ارتباطات را فارغ از مکان فیزیکی افراد شکل بدهند و نباید محدود به فیزیک داخل یک شهر یا کشور باشد. فضای مجازی یعنی ارتباطات بین‌المللی و اگر این ارتباطات محدود شود، در روابط اقتصادی و صادرات ما محدودیت ایجاد می‌کند. همه ما می‌خواهیم شرایطی باشد که کسب‌و‌کارها رونق پیدا کنند و لازمه این موضوع، برقراری ارتباطات بین‌‌المللی است.»

در پایان جلسه صادق فرامرزی، سرپرست دبیرخانه نصر کشور هم به توضیحاتی در مورد وضعیت بازداشتی‌های آخر حوزه فاوا پرداخت، اما اعلام کرد که نمی‌تواند جزئیات بیشتری در مورد آن اعلام کند، چون هر خبری ممکن است روی پرونده بازداشت‌شدگان تأثیر بگذارد.

صادق فرامرزی، سرپرست دبیرخانه نصر کشور

او همچنین به انتقاد از اجبار استفاده از پلتفرم‌های داخلی پرداخت و گفت: «نمی‌توان برای پلتفرمی مانند اینستاگرام یک جایگزین داخلی پیدا کرد و هیچ‌ کس هم نمی‌تواند مسئولیت ابزار داخلی را قبول کند. مگر کسی بلاهایی که سر آپارات به خاطر انتشار محتوا آمده را فراموش کرده است؟ در ایران همیشه بیشتر از همه به مدیران پلتفرم‌های داخلی سخت‌گیری می‌شود و به همین دلیل هم پلتفرم‌های داخلی خوبی در حوزه شبکه‌ اجتماعی نمی‌تواند شکل بگیرد؛ چرا که زیر تیغ نظارت شدید خواهد رفت.»

فرامرزی در ادامه از تلاش برای ارتباط گرفتن با وزارت ارتباطات گفت و اینکه پیوسته به در بسته خورده‌اند. او در این مورد گفت: «از وزیر ارتباطات خواستیم کنار ما باشد و گفتیم می‌دانیم تصمیمات بر عهده شما نیست، اما کنار ما باشید تا شرایط را درست کنیم، ولی این ارتباط به‌درستی شکل نگرفته است.» به باور او حاکمیت باید شرایط را به نقطه قبل که البته همان هم مطلوب نبود، برگرداند تا بتوان صحبت کرد. او تأکید کرد که در شرایط فعلی، قهر مردم با حاکمیت رخ داده است.

با اینکه تا آخرین لحظات این جلسه، حاضران منتظر حضور یکی از معاونان وزیر ارتباطات از جمله محمدامین آقامیری، رئیس رگولاتوری بودند، هیچ‌ نماینده‌ای در این جلسه شرکت نکرد و پاسخگوی سوالات و دغدغه‌های صنف نشد. 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/97zk
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.