کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی برای شهروندان ایرانی

گفت‌و‌گو با علیرضا جاوید، مدیرعامل اول‌پرداخت

اول‌پرداخت یکی از پلتفرم‌های زیرمجموعه پردازش‌کاران تجارت یاشار است که از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را در زمینه پرداخت بین‌المللی آغاز کرده است. هدف بنیادی تمام خدمات اول‌پرداخت، بهبود فرایند نقل‌وانتقالات مالی بین‌المللی کاربران ایرانی است. در واقع اول‌پرداخت را می‌توان یک شبکه ارتباطی دانست که خدمات مربوط به حساب‌های وب‌مانی، پرفکت‌مانی، پی‌پال، اسپاتیفای و… را در اختیار افراد قرار می‌دهد و درآمد ارزی فریلنسرها را نقد می‌کند.

علیرضا جاوید، بنیان‌گذار سامانه اول‌پرداخت و مدیرعامل تجارت یاشار، خدمات و محصولات اول‌پرداخت را چنین توضیح می‌دهد: «خدمات پلتفرم ما تمام امکاناتی را که اقشار متفاوت؛ از گیمرها گرفته تا دانشجویان، پزشکان، برنامه‌نویسان، شرکت‌ها و… در زمینه بین‌الملل نیاز دارند، ارائه می‌دهد؛ خدمات دانشجویی یکی از محصولات اول‌پرداخت است که شامل تعیین وقت سفارت، پرداخت برای آزمون‌ها و اپلیکیشن‌های دانشگاهی می‌شود.

خریدوفروش رمزارزها برای ما اولویت نیست. در سایت ما هیچ رد و اثری از رمزارز به چشم نمی‌خورد. سیاست ما این بوده که فروش رمزارز را به تتر محدود کنیم.

در واقع مجموعه اول‌پرداخت، عملیات پرداخت آزمون تافل، آیلتس، آزمون GRE، آزمون WES، آزمون CFA و تمامی آزمون‌هایی که لینک پرداخت معتبری داشته باشند، انجام می‌دهد. پرداخت برای توسعه‌دهندگان وب و شرکت‌ها جهت دریافت سرویس‌های هاستینگ، خدمات به شرکت‌ها و افراد واسطه دیجی‌کالا جهت تأمین و پرداخت محصولات خارجی، افتتاح حساب‌های شارژ حساب پی‌پال، وب‌مانی، پرفکت‌مانی و… از جمله امکانات اول‌پرداخت است.»

به گفته جاوید، بیشترین مخاطبان و کاربران اول‌پرداخت، فریلنسرها و توسعه‌دهندگان وب و گیمرها هستند، باقی هم شرکت‌ها و اشخاصی هستند که اقدام به عرضه و دریافت خدمات هاستینگ می‌کنند. موسیقیدانان، گرافیست‌ها، مترجمان و دانشجویان از دیگر کاربران پلتفرم‌اند که برای انتشار آثار و پادکست‌های خود در فضای بین‌المللی از اول‌پرداخت استفاده می‌کنند.


صرافی ارز دیجیتال نیستیم


جاوید با بیان اینکه حاکمیت و جامعه، اجماع تمام خدمات در یک سایت را نمی‌پذیرند، گفت: «زمانی که چند خدمت توسط یک مجموعه عرضه شود، هزاران چالش و مانع جلوی پای آنها می‌گذارند و آنها را صراف می‌نامند، اما واقعیت این است که هیچ صرافی برای یک کالای 5 ‌دلاری و خدمتی ۱۰ دلاری وقت خود را نمی‌گذارد.»

او با تأکید بر اینکه خریدوفروش رمزارزها برای آنها اولویت نیست، ادامه داد: «در سایت ما هیچ رد و اثری از رمزارز به چشم نمی‌خورد. سیاست ما این بوده که فروش رمزارز را به تتر محدود کنیم. در این راستا هم ما فقط ۱۰ ارز شناخته‌شده را به اول‌پرداخت وارد کردیم؛ چراکه درگاه کرپیتو به جمع درگاه‌های قدیمی اضافه ‌شده و امکان خرید با بیت‌کوین، اتریوم و تتر نیز فراهم ‌شده است. ما ارزهای دیجیتال رایج را هم می‌فروشیم، اما رسالت و تخصص‌مان این نیست. به همین دلیل این بخش ارز دیجیتال را فقط در بخش سفارش‌ها قرار داده‌ایم.»


سکوت قانونی


جاوید با بیان اینکه عمده‌ترین چالش‌های این نوع از کسب‌وکارها رگولاتوری است، تصریح کرد: «پلتفرم‌های فعال حوزه بین‌الملل گرفتار سکوت قانونی هستند؛ قانون‌گذار ما را ممنوع نمی‌کند، اما هیچ قانونی هم برایمان وضع نمی‌کند. همیشه بلاتکلیف، نگران و منتظریم؛ هر روز در انتظار قوانین و ابلاغیه‌های جدید هستیم. البته تهدیدهای خارجی را هم نباید کوچک شمرد، اما فشارهای داخلی بسیار شدیدتر است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/tqq4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.