کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تقابل فناوری باستانی و مدرن

آیا فناوری‌ امروزی برتر از دوران باستان است؟

ما انسان‌ها از روزهای زندگی به عنوان شکارچی، زندگی در غارها تا کشف آتش راه دراز هزاران ساله پیموده‌ایم. امروزه در هر مکان ممکن در جهان زندگی می‌کنیم، دنیای ما در مقایسه با دنیای اولیه آینده‌نگر شده و همان‌گونه که در طول قرن‌ها از نظر جسمی و ذهنی تکامل یافتیم، تمدن خود را با فناوری پیشرفت دادیم.

فناوری باستانی هزاره‌های گذشته راه را برای شکوفایی فناوری شگفت‌انگیز امروزی هموار کرده است. امروز ما به وضعیت پیشرفت در زندگی رسیده‌ایم که اعتبار عمده آن به اجداد ما و فناوری ابتدایی آنها می‌رسد که بنیان ساخت تمام فناوری‌های امروزی بوده است.

چرخ
مدت‌ها پیش از ساخت لاستیک‌های جذاب فراری، نخسیتن چرخ دنیای ما اختراع شد که جسمی سخت و دایره‌ای با سوراخی در مرکز بود. این ساختار بودجه اختراع سایر فناوری‌های باستانی را تأمین کرد. هنگامی که به صورت افقی قرار گرفت، حرکت چرخشی برای شکل دادن به مواد رسی، چرخ سفالگری را فراهم کرد و پس از سال‌ها حتی در دکل کشتی ادغام شد و نسخه پیچیده‌تر آن توربین سد برق آبی را شکل داد.

گوه
ابزار ساده مثلثی شکل و کاملاً معمولی است که چندین کار را راحت می‌کند. کاربرد ساده این فناوری قدیمی جدا کردن دو جسم است که با تبدیل نیروی وارده (در انتهای صاف) به نیرویی عمود بر سطح آن عمل می‌کند. هرچه کوچک‌تر باشد، برای انجام کار به قدرت/ نیروی کمتری نیاز است. ساده‌ترین نمونه آن که حتی امروز استفاده می‌شود تبر است. مصریان از تبرهای برنزی برای شکستن سنگ های بزرگ استفاده می‌کردند و وایکینگ‌ها از آن به عنوان سلاح جنگی بهره می‌بردند.

اهرم
اهرم یک تیر چوبی یا یک میله است که توسط یک تکیه‌گاه به حرکت در می‌آید. نیروی اعمال‌شده بر یک سر اهرم آن نیرو را در جهت مخالف نیروی اصلی به سر دیگر آن تبدیل می‌کند. یک اهرم به اندازه کافی قوی می‌تواند 100 برابر وزن نیروی اعمال‌شده را بلند کند.

شهر باستانی و مدرن «دره سند»
این شهر در حدود دو هزار سال پیش از میلاد در شمال غربی هند قرار داشت و در زمان خود به شکل شگفت‌آوری پیشرفته بود. راه‌حل‌های مدرن مانند تفکیک فاضلاب/ پسماند و برنامه‌ریزی شهری، ناودان‌های بسته، جمع‌آوری زباله، حمام‌های عمومی مجزا، لوله‌کشی و… داشت. این ویژگی‌ها نشان‌دهنده کیفیت ارزش‌هایی مانند نظافت شخصی، آب تمیز برای حمام کردن، جمع‌آوری فاضلاب برای حفظ نظافت شهر برای ساکنان بود و همه اینها نه از مواد خام امروزی مانند سیمان یا فلز، بلکه از سنگ و چوب ساخته شده بود.

پزشکی باستان
پزشکی باستان بر پایه آزمایش و خطای زیاد شکل گرفت. بر اساس نظریه رایج ماوراءالطبیعه آن دوران برای درمان بیماری‌ها، مراسم حذف روح شیطانی اجرا می‌شد اما بعدها بقراط گفت علت بیماری می‌تواند در بدن ما باشد، نه چیزی بیهوده به عنوان روح شیطانی. بعدها آیورودا به زبان سانسکریت نوشته شد که هنوز هم یکی از روش‌های اصلی در پزشکی است.

روشن است فناوری‌های باستانی بنیان فناوری امروزی بوده است. برخی از ابزارها و سازه‌های ساده دوران گذشته هنوز در بسیاری از ماشین آلات پیچیده استفاده می‌شوند. فناوری باستانی به اهداف خود برای اجداد ما رسید. در مقایسه بین فناوری باستان و فناوری امروزی، هنوز برای اعلام برنده کمی زود است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/r77c
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.