کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تلاش برای رفع شکاف جنسیتی / درباره رشما ساوجانی

رشما ساوجانی درسال ۱۹۷۵ در شهر ایلینوی متولد شد. رشما در دانشگاه ایلینویز در رشته علوم سیاسی مدرک کارشناسی‌اش را اخذ کرد. بعد از آن به مدرسه جان‌اف‌کندی هاروارد رفت و در سال ۱۹۹۹ مدرک کارشناسی ارشد سیاست عمومی دریافت کرد و دکترای حقوق خود را در سال ۲۰۰۲ از دانشگاه YLS گرفت. ساوجانی در شرکت حقوقی Davis Polk & Wardwell کار می‌کرد؛ جایی که از پرونده‌های کلاهبرداری اوراق بهادار دفاع می‌کرد.

البته گاهی به صورت غیرمجاز به پرونده‌های پناهندگی نیز رسیدگی می‌کرد. در سال ۲۰۰۵ او به شرکت سرمایه‌گذاری «کرت اسِت منیجمنت» پیوست. او به‌عنوان مشاور عمومی در «بلو وِیو» که یک صندوق چند استراتژی سبد سهام بود، کار می‌کرد که پس از رکود عظیم بازار در سال ۲۰۰۸ کلاً بسته شد.

در همان دوران او تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۰ برای کنگره کاندیدا شود و مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کرد. به دلیل اینکه در میان شبکه نرم‌افزاری و استارتاپی رفت‌و‌آمد زیادی داشت و حمایت بخش مهمی از بنیان‌گذاران استارتاپی را به دست آورده بود، از نزدیک با تبعیض و عدم تعادل مواجه شد. این تبعیض که اکثر فعالان حوزه نرم‌افزار را مردان تشکیل می‌دهند.

این شد که ساوجانی در سال ۲۰۱۲ تصمیم‌گرفت سازمان غیرانتفاعی «گرلز هو کد» را تأسیس کند. این مؤسسه در راستای از بین بردن شکاف جنسیتی در فناوری فعالیت دارد. این سازمان یک برنامه هفت هفته‌ای تابستانی و یک کمپ دو هفته‌ای برای دختران دبیرستانی سراسر دنیا برگزار می‌کند تا مهارت کدنویسی را در آنها ارتقا بخشد.

فعالیت گسترده این سازمان و تحول عظیمی که در جهت رفع شکاف جنسیتی کسب‌و‌کارهای نرم‌افزاری انجام داد، باعث شد ساوجانی به‌عنوان فردی که کسب‌و‌کارش از اثرگذارترین کسب‌و‌کارهای جهان است، معرفی شود. آنها تاکنون ۵۰۰ هزار دختر کدنویس تربیت کرده‌اند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/sdnt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.