کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تنگ‌تر شدن حلقه برای استیبل‌کوین‌ها

چهارشنبه گذشته بود که گروهی از تحلیلگران و اقتصاددانان بانک فدرال‌رزرو نیویورک گفتند که استیبل‌کوین‌ها با وجود افزایش استفاده سریع در سال‌های اخیر، «بعید» است به آینده تراکنش‌های مالی تبدیل شوند.

طی ستونی که در وبلاگ رسمی فدرال‌رزرو نیز منتشر شده، این گروه اقتصاددانان اظهار کردند که اگرچه استیبل‌کوین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که واحد ارزش مؤثرتری نسبت به سایر ارزها باشند، اما ممکن است نقش آنها در بلندمدت مانند یک «شمشیر دولبه» باشد. از این رو این گروه خاص معتقد است برای تصمیم‌گیری درباره نقش کلیدی استیبل‌کوین‌ها در تراکنش‌های مالی آینده، بسیار زود است.

به‌طور خاص، این گروه که شامل «راد گارات»، معاون سابق رئیس فدرال‌رزرو نیویورک و «آنتوان مارتین» و «مایکل لی»، اقتصاددانان فدرال‌رزرو هستند، گفتند که استیبل‌کوین‌هایی که صد درصد توسط دارایی‌های «کاملاً ایمن» پشتیبانی می‌شوند، می‌توانند نقدینگی را در سایر حوزه‌های بانکی محدود کنند. در حالی که استیبل‌کوین‌هایی که پشتوانه نداشتند و نقدینگی را محدود می‌کردند، شبیه اسکناس‌های خصوصی در دوره‌های گذشته بودند که به محصولی «خطرناک و غیرقابل معاوضه» منجر شد.

در بیانیه آنها آمده: «این نوع پول‌های خصوصی با مشکلات مختلفی روبه‌رو بودند، به‌ویژه به این دلیل که ناشران و دارایی‌های پشتیبان آنها کیفیت نامشخص و متفاوتی داشتند. در عوض، فدرال‌رزرو نیویورک به جای استفاده از استیبل‌کوین، از سپرده‌های توکن‌‌سازی‌شده حمایت می‌کند.

سپرده‌گذاران بانکی می‌توانند سپرده‌های خود را به دارایی‌های دیجیتال یا همان سپرده‌های توکن‌سازی‌‌شده تبدیل کنند که پس از آن این دارایی‌ها می‌تواند در یک سامانه دفترکل توزیع‌شده مانند یک بلاکچین به گردش مالی برسند.»

به گفته این گروه، سپرده‌های توکن‌‌سازی‌شده نشان‌دهنده ادعای مالکیت ارز از سوی بانک سپرده‌گذار است؛ دقیقاً به همان روشی که یک سپرده معمولی عمل می‌کند. موضع این گروه در قبال استیبل‌کوین‌ها تعجب‌برانگیز نیست. استیبل‌کوین‌ها، خصوصاً تتر از ابتدای ابداع خود تاکنون یکی از تمرکزهای اصلی قانون‌گذاران در حوزه رمزارزی بوده‌اند. تشدید این تلاش‌ها برای قانون‌گذاری سفت‌وسخت‌تر در پس‌زمینه رشد سهم بازار استیبل‌کوین‌ها از 5.7 میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۱۵۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ طبیعی است.

از دلایل اصلی بدبینی و «دشمنی» رگولاتورها با استیبل‌کوین‌ها نقش آنها به‌عنوان یک عامل برهم‌زننده نظم نظام مالی در خصوص پرداخت‌های برون‌مرزی، پرداخت مالیاتی و معاملات غیرقانونی است. این استیبل‌کوین‌ها همچنین تهدیدی برای اقتصاد و ثبات منافع مالی ایالات متحده در اقتصاد سایر کشورهایی که آمریکا در آن ذی‌نفع است، در نظر گرفته می‌شوند. سال گذشته، آژانس‌های فدرال ایالات متحده از کنگره خواستند تا به آنها اجازه دهد که شرکت‌های استیبل‌کوین را به همان شیوه‌ای که بانک‌ها تحت قانون‌گذاری هستند، مورد بازرسی و قانون‌گذاری قرار دهند.

ستون این گروه یک روز قبل از جلسه بررسی کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان ایالات متحده با عنوان «دارایی‌های دیجیتال و آینده امور مالی: گروه کاری رئیس‌جمهور در مورد گزارش بازارهای مالی در مورد استیبل‌کوین‌ها» منتشر می‌شود. این جلسه روی رشد سریع رمزارزهای ثابت متمرکز خواهد بود و در عین بحث در مورد یافته‌های گزارش گروه کاری رئیس‌جمهور که در ماه نوامبر تعیین شده بود، به استیبل‌کوین‌ها و چالش‌های قانونی، نظارتی و مالیاتی آنها نیز می‌پردازد.

شاید پس از ریپل که دادگاه آنها به یکی از بزرگ‌ترین جنجال‌های قانونی در دنیای رمزارزی تبدیل شده است، تتر و گمانه‌زنی‌ها درباره پشتوانه مالی آنها بزرگ‌ترین حاشیه رمزارزی باشد. «وارن دیویدسون»، نماینده منطقه هشتم ایالت اوهایو در کنگره آمریکا، طی جلسه کنگره که عموماً رویکردی منفی در قبال تتر داشت، ‌این رمزارز را به یک بمب ساعتی برای اقتصاد آمریکا تشبیه کرد و در ادامه از سایر نمایندگان کنگره که از حزب جمهوری‌خواه بودند، خواست تتر را تهدیدی برای اقتصاد ملی در نظر بگیرند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/kq4e
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.