توقف یک اقتصاد گسترده و عدالت‌محور

اینستاگرام و اکوسیستم کسب‌وکارهای کوچک زنان برای مدتی نامعلوم مسدود شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

محدودیت شبکه‌های اجتماعی ضربه جبران‌ناپذیری به کسب‌وکارهای زنان خواهد زد. اینستاگرام بستری برای شروع و رشد هزاران شغل بود که بی‌شک همه آنها با بحران مواجه شده‌اند، اما این ضربه‌ها برای زنان به دلایلی بسیار مهلک‌تر است.


سرمایه صفر برای شروع کسب‌وکار


زنان صاحب کسب‌وکارهای کوچک و متوسطی هستند که اغلب با سرمایه صفر یا هزینه‌های اندک آغاز می‌شوند. با توجه به این اصل، زنان می‌توانند در بازارهایی با مشتریان بالفعل کسب‌و‌کار خود را رشد دهند و نمی‌توانند متحمل هزینه‌های بازارسازی و یافتن حلقه اول مشتریان شوند. به نظر می‌رسد مسئولان امر تصورشان از کسب‌وکارهای اینستاگرامی زنان، تصور مبهمی است. برای بسیاری از کسب‌و‌کارها حتی پرداخت حق عضویت یا هزینه‌های طراحی سایت هم باعث بازدارندگی آغاز یا رشد کسب‌وکار می‌شود.


هزینه شکست در کار برای زنان بسیار بالاتر است


فرهنگ جامعه کماکان داشتن شغل و درآمد را برای زنان امر مسلم نمی‌داند. برعکس مردان مجبورند با هر سختی‌ای پس از شکست شغلی و ورشکستگی باز شغل جدیدی از سر گیرند. این فشار اجتماعی باعث می‌شود مردان در مسیر کسب‌و‌کار باقی‌ بمانند، ولی بسیاری از زنان نمی‌توانند بعد از توقف یا شکست کسب‌و‌کار، فعالیت را مجدداً آغاز کنند و علاوه بر مشکلات کار با فضای فرهنگی جامعه که کسب‌و‌کار را جزء مسئولیت‌های اصلی زنان نمی‌داند، می‌جنگند و نمی‌توانند به‌آسانی دوباره فعالیت دیگری را شروع کنند.


بهبود وضعیت اقتصادی خانواده با شغل‌های خانگی زنان


شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای است که شغل‌های خانگی که متناسب با سایر نقش‌های زنان در خانواده است، تأثیر مثبت زیادی بر گذران معیشت خانواده‌ها دارد. شغل‌هایی که با گستردگی زیاد در سطح کشور به وجود آمده بود و در شهرها و روستاهای کوچک نیز به زنان و خانواده‌هایشان کمک می‌کرد، اکنون متوقف شده است.

نکته دیگر اینکه، شغل‌های جدید که به‌واسطه شبکه‌های اجتماعی خلق شده‌اند و اکثراً بدون هیچ حمایت و بسترسازی از سوی نهادهای مسئول رشد کرده‌اند، در بیشتر مواقع در راستای شرایط متعادل کار‌ و ‌زندگی برای زنان و مادران هستند؛ به نحوی که بسیاری از کسانی که با این مدل کسب‌و‌کار ارتزاق می‌کنند، شغل خود را در شرایط خانه یا کارگاهی که امکان حضور و همراهی فرزندان‌شان میسر است، پیش می‌برند.

طی سه سال اخیر که مدارس و مهد‌ها تحت‌ تأثیر شرایط همه‌گیری کرونا فعال نبودند، این‌گونه مشاغل رشد بسیاری داشته‌اند. این نشان می‌دهد که مادران توانسته‌اند شغل‌های همخوان با مدل زندگی خودشان را خلق کنند و این دستاورد عظیمی در تمام دنیا محسوب می‌شود. چنانچه طراحی و اجرای این‌گونه مشاغل در مسئولیت دولت‌ها بود، بی‌شک با سال‌های سال زمان و میلیاردها دلار هزینه نیز اجرایی نمی‌شد. متأسفانه این دستاورد عظیم برای زنان سخت‌کوش و مادران پرتلاش نیز مسدود شد.


شبکه‌ای که از دست رفت


خاصیت شروع و رشد کسب‌و‌کار در شبکه اجتماعی این است که افراد به شبکه بزرگی از مشتریان و نیروی کار و تأمین‌کنندگان و رقبا به‌صورت عادلانه دسترسی دارند و این ارزش تنها در صورتی است که جامعه مخاطب یک شبکه اجتماعی بسیار گسترده باشد.

متأسفانه تاکنون با وجود همه تلاش‌ها و تشویق‌ به استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی، هیچ‌کدام موفق به کسب این مقبولیت نشده‌اند، امیدوارم مسئولین محترم برنامه مناسبی برای ده میلیون شغل از دست رفته، مخصوصا مشاغل بانوان داشته باشند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/wpyl
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.