کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

توکنی برای نیویورکی‌ها

درس‌هایی عبرت‌آموز از شهردار نیویورک که اقتصاد توکن را در کلان‌شهر تحت مدیریتش به کار گرفته است

پروژه «سیتی‌کوینز» (CityCoins)، قصد دارد مردم را قادر سازد تا با استخراج و خرید توکن‌ها بتوانند در نیویورک سرمایه‌گذاری کنند و از افزایش قیمت‌ها منتفع شوند. درصدی از توکن‌های ایجادشده برای سپرده‌گذاری در کیف پول رمزارزی طراحی شده‌اند. هدف از این عمل هم سودرسانی به نیویورک است.

یکی از کارهایی که سیتی‌کوینز در این راستا انجام داد، ایجاد توکن NYCCoin در ماه نوامبر 2021 بود. توسعه‌دهنده پروژه سیتی‌کوینز می‌گوید این کار را بر اساس قول اریک آدامز، شهردار نیویورک، انجام داده است. اریک گفته بود نیویورک را به «مرکز صنعت ارزهای دیجیتال» تبدیل می‌کند، اما اکنون آدامز این کوین را تأیید نکرده و این سکه در حال حاضر هیچ ارتباط رسمی با سیتی‌کوینز ندارد.

این کوین‌ها توسط پروتکل Stacks تأمین می‌شوند که از قراردادهای به‌اصطلاح هوشمند برای اتصال خود به شبکه بیت‌کوین استفاده می‌کنند. اما اکنون با تأیید نشدن این کوین، یک چالش به وجود آمده است. نیویورکی‌ها می‌توانند از طریق فرایند استخراج، کوین ایجاد کنند، اما نمی‌توانند آنها را در یک صرافی معامله کنند؛ زیرا دولت تمام پلتفرم‌های معاملاتی کریپتو را ملزم می‌کند که بیت‌لایسنس داشته باشند و تحت نظارت آن فعالیت کنند و هیچ‌کدام از صرافی‌های دیجیتالی که بیت‌لایسنس دارند، نمی‌توانند با نیویورک‌کوین معامله انجام دهند.

نیویورک‌کوین یکی از 10 ‌هزار توکن‌ دیجیتالی است که در سال‌های اخیر توسعه یافته‌اند. از زمانی که بیت‌لایسنس نیویورک اجرا شد، صنعت کریپتو به آن انتقاد کرد. اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهند که شرکت‌های کریپتو در حال ساخت یک ارتش لابی‌گری هستند تا بتوانند قانون‌گذاری دولت را تحت تأثیر قرار دهند.

«پاتریک استنلی»، یکی از توسعه‌دهندگان جامعه سیتی‌کوینز در مصاحبه‌ای به بلومبرگ گفت: «بیت‌لایسنس سرعت‌گیر نوآوری است. نیویورک در حال تجدیدنظر در مورد نحوه پذیرش و به‌کارگیری بودجه است، اما اگر از تخیل خود بهره نبریم، باید بگویم که میامی ‌الگوی بهتری در این زمینه خواهد بود. هرچند مقامات شهر نیویورک به درخواست اظهارنظر در مورد این توکن پاسخ ندادند».

سیتی‌کوینز در ماه آگوست کوینی به نام MiamiCoin برای ساکنان میامی ساخت. «فرانسیس سوارز»، شهردار میامی، این توکن را با آغوش باز پذیرفته است. نزدیک به چهار میلیارد میامی‌کوین درخواست و تقریباً 12 میلیون توکن STX در کیف پول اختصاصی شهر جمع شده است. ساکنان میامی‌ که به MiamiCoin دسترسی دارند، می‌توانند از نیویورک‌کوین هم در معاملات استفاده کنند.

داده‌های CoinGecko و CoinMarketCap.com نشان می‌دهند که عملکرد هر دو کوین بسیار بد بوده است. حجم معاملات کاهش یافته و تقریباً یک‌دهم شده است. در صنعت کریپتو، اکثر مواقع به سرمایه‌گذاران توکن‌های رایگان داده می‌شود. این کار نه‌تنها باعث تشویق سرمایه‌گذاران می‌شود، بلکه به پرجنب‌وجوش‌شدن بازار و افزایش تقاضا نیز کمک می‌کند.

میامی‌کوین در روز جمعه به ارزش 0.0039 دلار معامله شد. قبل از اینکه آدامز به سِمَت شهردار نیویورک منصوب شود، میامی‌کوین معادل 0.054 دلار بود.

ارزش نیویورک‌کوین هم نسبت به ابتدای دوره آدامز کاهش 50 درصدی داشته است. در اوایل دوره آدامز، تقریباً سه میلیارد نیویورک‌کوین درخواست شده بود و 14.5 میلیون STX در کیف پول اختصاصی نیویورک جمع‌آوری شد.

شاید باید از نوع رابطه آدامز با توکن‌ها عبرت گرفت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/cbpa
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.