کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
امروزه صنایع مختلف در پی یافتن راهی برای پایداری هرچه بیشتر زنجیرههای تأمین هستند. در این میان تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنیها توجه بیشتری به رفع چالشهای زنجیره تأمین و ایجاد پایداری دارند، زیرا شبکهها و منابع برونمرزی برای این تولیدکنندگان اهمیت ویژهای دارد و بدون رفع چالشهای زنجیره تأمین نمیتوانند بهره کافی از این منابع و شبکهها ببرند.
سیستم غذایی طی قرنها به یک شبکه پیچیده با میلیونها گره تبدیل شده است. این شبکه مسیرهای متعددی دارد که قیمت و کیفیت را به هم مرتبط میسازند، اما این شبکه هیچ مسیری برای تبادل اطلاعات آبوهوایی ندارد. به همین علت امروزه مدیریت آبوهوا به یک مشکل اطلاعاتی تبدیل شده که حداقل دو میلیارد نفر را درگیر میکند.
شرکت کربنکلاد در گوتنبرگ تلاش میکند این خلأ را پر کند. در واقع نقشی که این شرکت ایفا میکند، برای تولیدکنندگان مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است. این پلتفرم که در سال ۲۰۱۹ در سوئد تأسیس شد به تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی امکان میدهد از چالشهای آبوهوایی در مسیر زنجیره تأمین آگاه شوند. کربنکلاد دههها تجربه در تحقیقات آبوهوایی دارد و با شفافسازی وضعیت آبوهوایی، مدیریت مسیر زنجیره تأمین را برای تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی راحتتر میکند.
این شرکت اخیراً موفق به جذب ۷.۵ میلیون یورو سرمایه در اولین دور تأمین مالی خود شده است. این دور سرمایهگذاری توسط کاسپکپیتال و پیک هدایت شد و تیاسونچرز و ماکیویسی نیز به آن پیوستند. کاسپکپیتال و پیک دو شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر هستند که روی استارتاپهایی سرمایهگذاری میکنند که در مراحل اولیه قرار دارند.
آمارهای کربنکلاد نشان میدهد ۸۷ درصد از مصرفکنندگان اروپایی با قیمت بالاتر برای محصولات غذایی و نوشیدنی پایدارتر موافق هستند. اما همچنان یک چالش برای شرکتها وجود دارد؛ شرکتها باید بتوانند تقاضا را کنترل کنند و از شرایط آگاه باشند، زیرا در زنجیره تأمین برونمرزی این مسئله یک امر حیاتی محسوب میشود.
کربنکلاد مشتریان زیادی در سطح اروپا دارد. برای مثال اوتلی، تولیدکننده شیر جو بستهبندیشده و شرکت دولسانشاین، فروشنده میوههای بستهبندیشده از مشتریان ثابت کربنکلاد هستند. جان زسنهاوزن، شریک عمومی کاسپکپیتال میگوید: «همانطور که گوگل گراف جستوجو و فیسبوک گراف اجتماعی را ساخت، کربنکلاد هم گراف مواد غذایی را تولید کرده است.»
زسنهاوزن ادامه میدهد: «ما هر روز شاهد هدر رفتن مقادیر زیادی از منابع ارزشمند صنایع غذایی هستیم. دلیل این موضوع هم نبود اطلاعات درباره زنجیره تأمین است. این چالش فقط با راهحلهای دیجیتالی حل خواهد شد و کربنکلاد میتواند به حل این چالش کمک بسزایی کند. جذب سرمایه ۷.۵ میلیون یورویی توسط کربنکلاد باعث توانمندسازی هرچه بیشتر این شرکت و در نتیجه حل بحران زنجیره تأمین میشود.»