جعبه‌ابزار ساخت کارخانه خوب

چطور در صنعت به پایداری برسیم؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

لری فست، مؤسس پث‌وی و ستون‌نویس مشهور مجلات صنعتی، اخیرا در یادداشتی مسیر جالبی برای ساخت کارخانه پایدار و دوستدار محیط زیست، جامعه و اقتصاد معرفی کرده است. مفهوم پایداری (Sustainability) که در سالیان اخیر به‌شدت در کشورهای توسعه‌یافته مطرح شده و در سه سطح اقتصاد، جوامع انسانی و محیط زیست به تداوم بدون تنش فعالیت‌های صنعتی می‌پردازد، در دهه آتی اهمیتی دوچندان خواهد یافت. یادداشت فست نیز در این زمینه راهنمای خوبی است. فست عمیقا معتقد است رهبری هر بنگاه صنعتی با چالش ساخت یک استراتژی تعالی سازمانی روبه‌روست که پایداری یعنی تداوم هوشمند و بدون تنش آن، نقطه کانونی کار است.

پنج قدم ایجاد چنین راهی این‌ها هستند:
آموزش حتی از پایین‌ترین سطوح
مادامی که همه پرسنل حتی کم‌تأثیرترین‌ها نحوه درست کار را نیاموزند، استراتژی شما به ثمر نمی‌رسد. کارکنان از کجا بدانند شما چه می‌خواهید و چه در سر دارید. بنابراین آن‌ها را با تفکر خود آشنا کنید. مسئولیت مستقیم شما آموختن نحوه «حرکت در مسیر مدنظر» به کارکنان و حذف خطاها یا سوءبرداشت‌ها از ذهن افراد و گرفتن بازخورد از همه سطوح است.

اعتماد ایجاد کنید
حرکت در مسیر باید بدون انحراف از سوی رهبران بنگاه نظارت و اصلاح شود. رهبران باید موانع ایجاد اعتماد را بردارند و با بهترین راه‌حل‌ها سراغ مشکلات گزارش‌شده از سوی کارکنان بروند. رهبران نباید انتظار ایجاد اعتماد خودبه‌خودی را داشته باشند. در مشکلات به‌خوبی دقت کنید و در صورت حل مسئله، فرایندهای قوی را مستند کنید.


ایمان به راه
از بالاترین سطوح سازمان بایستی ایمان به راهی که بنگاه در پیش گرفته، به پایین رسوخ کند. مدیران لازم است به طور پیوسته برای پشتیبانی از کارکنان و رفع مشکلات آن‌ها در پایین‌ترین سطوح آمادگی داشته باشند. رهبران سازمان می‌بایست الگو باشند و همواره خود را در آکواریومی تصور کنند که از همه سو زیر نظر کارمندان است.

پیوسته استانداردها را ارتقا دهید
داده‌های مورد نیاز را در دسترس همه کارکنان قرار دهید و از تغییرات استقبال کنید. این‌گونه دریافتن آینده به‌موقع انجام می‌شود و هماهنگی با تغییرات در سازمان نهادینه می‌شود. این رمز تداوم و پایداری یک مسیر و رفتار درست برای همه افراد عضو سازمان است.

مدیریت ایستادگی
در همه کارخانجاتی که بودم، کارگران بسیاری را می‌دیدم که پیوسته تلاش می‌کردند سر خود را پایین نگه دارند. این اما اشتباه است و مدیریت درست یک خط تولید باید به شکلی با کارکنان در ارتباط باشد که آن‌ها را به تغییر پیوسته ترغیب کند و بر این مهم ایستادگی کند. در واقع انتظاری که از کارکنان می‌رود این است که خود بخشی از راه‌حل خروج از مشکلات باشند. کارگرانی که از چارچوب بیزارند یا با تغییرات مشکل دارند، باید از سیستم کنار گذاشته شوند و جای خود را به کارگران متعهد و خوش‌فکر بدهند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ee0l
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.