جنگ اقتصادی اوکراین و روسیه طولانی خواهد بود

چرا اوکراین لایحه قانونی‌شدن رمزارزها را تصویب کرد؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در حالی که تنش میان روسیه و اوکراین از همیشه بالاتر است و جنگ حسابی مغلوبه شده است، به نظر می‌رسد کی‌یف روی رمزارزها برای روزهای سخت‌تر اقتصادی حساب باز کرده است. جایی که در هفته‌های اخیر سیاست‌گذاری مانند همیشه پیش رفته و حالا لایحه‌ای به نام «درباره دارایی‌های مجازی» تصویب شده است.

لایحه‌ای که به دارایی‌های رمزارزی وضعیت قانونی بخشیده و مانند لایحه انقلابی کشور السالوادور در سال گذشته، به دارندگان رمزارزی این توانایی را می‌دهد تا بتوانند از این دارایی‌ها به‌عنوان ارز قابل معامله رسمی استفاده کنند. با این حال تصویب این لایحه در پارلمان بدون چالش و رقابت نبود.

از ۴۵۰ عضو پارلمان، ۲۷۲ نفر به تصویب لایحه رأی دادند و تا لحظه آخر در رسانه‌های این کشور شاهد شک و تردید درباره احتمال تصویب چنین لایحه‌ای بودیم. میخائیلو فدوروف، معاون نخست‌وزیر اوکراین، اولین نفری بود که پس از تصویب لایحه درباره آن صحبت کرد: «مطمئناً تصویب این قانون، زمینه‌ساز فرصت‌های کسب‌وکاری ملی و بین‌المللی بسیاری برای کشور ما خواهد شد.

هم شرکت‌های رمزارزی اوکراینی و هم شرکت‌های خارجی از حالا می‌توانند بااطمینان از قانونی‌بودن فعالیت‌هایشان در چهارچوب قوانین شفاف و واضح به فعالیت‌های رمزارزی در خاک اوکراین بپردازند.» به‌طور همزمان، اوکراین در حال ارزیابی ایجاد تغییراتی در سیستم مالیاتی این کشور نیز هست که پیش‌بینی می‌شود برای هماهنگی بیشتر اقتصاد پیشرو این کشور با اکوسیستم رمزارزی در حال توسعه است.


افزایش تنش‌ها


البته تصویب این لایحه چند روز پیش از آن رقم خورد که روس‌های وارد این کشور شدند و جنگ در گرفت. اوکراین کشوری که نگرش آن در قبال رمزارزها همواره منفی بوده است در آخرین ساعت‌ها پیش از جنگ به آن روی خوش نشان داد. تنها عاملی که قیمت بازار متلاطم رمزارزی را در مقاطعی در این کشور کاهش داده، اقدامات مستقیم روسیه در فضای رمزارزی نیست.

فعالیت‌های سیاسی و نظامی این کشور علیه همسایه خود اوکراین نیز یکی از عوامل مؤثر در سقوط نسبی بازار طی هفته گذشته بوده است.


یک جنگ اقتصادی طولانی


بر اساس گزارش‌های دولت آمریکا، روسیه به‌طور مستمر در حال افزایش نیروهای نظامی خود در داخل اوکراین است و به نظر نمی‌رسد جنگی که شروع شده به این زودی‌ها خاتمه یابد یا حداقل اثرات آن برای اقتصاد اوکراین طولانی‌مدت خواهد بود.
با توجه به موقعیت اوکراین به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه رمزارزی و یکی از اولین کاربران دولتی این فناوری، طبیعتاً تنش نظامی و سیاسی فعلی تأثیر ادامه‌داری بر قیمت رمزارزها خواهد داشت.


یک راهبرد بلندمدت


مارینا کوالنکو، شهروند اوکراینی و مؤسس سامانه رمزارزی Syla در خصوص این جنگ می‌گوید: «این وقایع عجیب یا جدید نیست. اوکراین دهه‌هاست که برای استقلال خود، چه به شکل رسمی و چه به شکل غیررسمی در حال جنگ است. جنگی که قطعاً به آن ادامه خواهیم داد.»

در ادامه کوالنکو نظر خود درباره لایحه جدید را ابراز می‌دهد: «خوشحالم که کشورم مانند بسیاری دیگر از دولت‌ها از رمزارزها نمی‌ترسد و به ماهیت و ظرفیت آن پی برده است. با این لایحه جدید، اوکراینی‌ها می‌توانند از فرصت‌های بسیار جدیدی برای کسب‌وکار بهره‌مند شوند. کسب‌وکارهایی هم که از قبل موفق بوده‌‌اند، می‌توانند با ادغام‌سازی رمزارزی بیش از پیش نام خود را معروف کنند.

چارچوب منظم و شفافیت کاری و مالیاتی لایحه جدید به همه اجازه می‌‌دهد تا بدون پنهان‌کاری و ترس در یکی از مورد محاکمه‌ترین حوزه‌های جهان مدرن کار کنند.» از قضا، تلاش‌ها برای توسعه رمزارزها در حالی اتفاق می‌افتد که بزرگ‌ترین دشمن این کشور یعنی روسیه، برای قانون‌گذاری هرچه بیشتر در زمینه رمزارزی کوتاهی نمی‌کند.

روسیه به‌طور گسترده در حال تدوین قوانین جدیدی است تا درآمدهای رمزارزی را مشمول مالیات کند. می‌توان گفت جدل دو کشور امروز فراتر از میدان جنگ و سلاح است و در هسته تفکر مالی آنها نیز دیده می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xhok
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.