جنگ ایالتی در اکوسیستم رمزارزی آمریکا

دولت‌های محلی آمریکا در حال تبدیل‌شدن به میدان نبردی در حوزه رگولاتوری هستند

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ماه قبل بود که در مجلس دولت محلی ایالت فلوریدا، یکی از جنجالی‌ترین ایالات در آمریکا، بحثی چهاردقیقه‌ای در خصوص تصویب یک قانون رمزارزی صورت گرفت. از این چهار دقیقه، نزدیک به دو دقیقه آن صرف تشکر دو طرف بحث از نوآوران رمزارزی شد و در ادامه بدون بحث اضافی قانون به‌طور محلی تصویب شد.

قانونی که خریدوفروش شهروندان فلوریدایی را از طریق رمزارزها از همیشه آسان‌تر می‌سازد. جان اشنایدر، نماینده پالم‌سیتی در مجلس دولت محلی فلوریدا گفت: «چه طرفدار دوج‌کوین، اتر یا بیت‌کوین باشید، این قانون حامی شماست. فلوریدا همان‌طور که در باقی زمینه‌ها ایالت مردم آزاده بوده، در زمینه رمزارزها هم این روند را ادامه خواهد داد.» بلافاصله لایحه به دفتر فرماندار ایالتی و ستاره این روزهای سیاست محافظه‌کار آمریکا، ران دسانتیس ارسال و امضا شد.

رویدادهای فلوریدا تنها نمونه از نوع خود نیست. این روزها بیشتر و بیشتر شاهد تلاش‌های نوآوران و مدیران شرکت‌ها و استارتاپ‌های رمزارزی آمریکایی برای پیشبرد رهنمودهای خود در دولت‌های محلی و ایالتی آمریکا هستیم. از زمان ورود جو بایدن به دفتر ریاست‌جمهوری،‌ به‌تدریج تلاش برای رگولاسیون و قانون‌گذاری از سوی دولت فدرال رو به افزایش بوده است.

به‌خصوص در سال ۲۰۲۲، امثال گری گنسلر، رئیس SEC و جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو بیش از پیش در تلاش بوده‌اند تا در راه استارتاپ‌ها سنگ‌اندازی کنند و در چندین مورد مهم، جروم‌ پاول با شکایت از شرکت‌های رمزارزی آنها را به نیابت از فدرال‌رزرو آمریکا به دادگاه کشانده است.

امید شرکت‌های رمزارزی و مدیران آنها حالا در یک استراتژی نو نهفته است؛ استراتژی‌ای که شامل دور زدن دولت فدرال و مرکزی آمریکا و لابی‌گری در دولت‌های محلی و ایالتی آمریکاست. ماجرای ماه قبل در فلوریدا تنها یک نمونه از یورش این مدیران رمزارزی در سراسر کشور برای تصویب قوانین قابل انعطاف در تمامی ایالات آمریکاست.

جالب اینجاست که بسیاری از این مدیران لزوماً در حال فرار از رگولاسیون مرکزی و فدرال نیستند، بلکه تلاش آنها در دولت‌های محلی از این تفکر نشئت می‌گیرد که دولت فدرال از رگولاسیون مؤثر بهره‌ای نبرده است. بسیاری از این مدیران که در سالن‌های دولت فدرال لابی می‌کنند، در واقع حامی رگولاسیون هستند؛ تنها اعتماد آنها به دولت فدرال خدشه‌دار شده و از همین رو به دولت‌های محلی پناه آورده‌اند.

تلاش‌های مشابه با تصویب قانون مذکور در فلوریدا، در دیگر ایالت‌ها، ‌مانند وایومینگ،‌ کارولینای شمالی، ایلینوی، می‌سی‌سی‌پی، کنتاکی و بسیاری دیگر نیز در جریان است. بر اساس آمار کنفرانس ملی قانون‌گذاری ایالتی، تا اینجا در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۵۳ لایحه پیشنهادی در خصوص رگولاسیون رمزارزی در ۴۰ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا در دولت‌های محلی ارائه شده است.

هنوز معلوم نیست چه تعدادی از این لایحه‌ها توسط لابی‌گری فعالان صنعت رمزارزی ارائه شده‌اند، اما با نگاهی به متن برخی از این لایحه‌ها، می‌توانیم ببینیم که در بسیاری از آنها ادبیات به کار رفته و نحوه پیشنهادها، ‌تقریباً کلمه‌به‌کلمه با بسیاری از وایت‌پیپر‌های منتشره طی سال‌های اخیر تطابق دارد. این روند تا حدی قابل مشاهده است که حتی یکی از لایحه‌های پیشنهادی در مجلس محلی ایالت ایلینوی، در متن خود دقیقاً از متن یک لابی‌گر صنعت کریپتو کپی‌برداری کرده است


ایالت‌هایی که برای رمزارزها می‌جنگند


نیویورک یکی دیگر از مهم‌ترین ایالات آمریکاست که در آن نیز چنین فعالیت‌های در سطح محلی به‌وفور دیده می‌شوند. به‌خصوص در نیویورک، تلاش شرکت‌های بزرگ رمزارزی برای تأثیرگذاری در دولت محلی از طریق لابی‌گران به‌خوبی قابل مشاهده است. شرکت‌های مانند Blockchain.com و Paxos بالغ بر ۱۵۰ هزار دلار در ماه خرج لابی‌گران استخدامی خود می‌کنند تا در سطح ایالتی بتوانند روند رگولاسیون را به سوی خود تغییر دهند.

در همین حال، بسیاری از قانون‌گذاران فعلی و سابق در آمریکا از فعالیت‌های شرکت‌های رمزارزی احساس خطر کرده‌اند. لی راینرز، ‌یکی از این افراد است. او که زمانی به‌عنوان یک تحلیلگر مالی عالی‌رتبه در فدرال‌رزرو کار کرده، حالا در دانشگاه حقوق دوک تدریس می‌کند. او یکی از سرسخت‌ترین معترضان به موج لابی‌گری صنعت رمزارزی است.

او می‌گوید: «ایالات مختلف به شیوه‌های گوناگون در حال قانع‌شدن جهت حرکت به سمت یکسری شرکت خصوصی هستند. شعار این شرکت‌ها این است که برای رقابتی‌ماندن در سطح ایالتی، شما باید با رمزارزها همراه باشید. حالا در عموم مجالس محلی برای این شرکت‌ها فرش قرمز پهن می‌کنند.

هیچ‌کس در این مجالس نیست که بگوید این فناوری جوان و نابالغ است. یا کسی نیست که بگوید که این فناوری ریسک‌ها و خطرات مختلفی را برای شهروندان دارد. کسی نیست که بگوید این فناوری برای پول‌شویی، فرار مالیاتی و معاملات غیرقانونی استفاده می‌شود.»


همفکری ایالتی‌ها با بخش خصوصی حوزه رمزارز


حداقل بخش اول حرف‌های راینرز دور از واقعیت نیست. قانون‌گذاران ایالتی در بخش‌های مختلف آمریکا که تا پیش از این تقریباً تجربه قانون‌گذاری اقتصادی نداشته‌اند و سررشته‌ای هم در صنعت پیچیده رمزارزی ندارند، در عموم موارد تصمیمات خود را بر اساس نظرات متخصصان صنعت رمزارزی می‌گیرند.

حدود دو سال پیش، جیسون سین، یک نماینده محلی در مجلس کارولینای شمالی،‌ با دن اسپلر، نماینده شرکت Blockchain.com صحبت کرد که می‌خواست از طریق او لایحه‌ای را در مجلس این ایالت پیشنهاد دهد. جیسون در همان زمان اقرار کرد که هیچ دانشی از مفاد این لایحه نداشت و عموم تصمیمات خود، مبنی بر نگارش و تنظیم آن‌ را، با همکاری اسپلر انجام داده بود. لایحه مذکور که درباره ایجاد محیط‌های کاری برای شرکت‌های فناوری مالی بود، بدون آنکه نماینده پشت آن چیز زیادی از آن بداند، تصویب شد.

در برخی از ایالت‌هایی که قوانین ارزهای دیجیتال تصویب شده‌اند، معماران این طرح‌ها به‌سرعت به سمت سود بردن از قوانین حرکت کرده‌اند. سال گذشته، کنتاکی دو لایحه را تصویب کرد که امتیازات مالیاتی برای شرکت‌های استخراج کریپتو ایجاد می‌کرد.

یکی از آنها توسط براندون اسمیت، نماینده جمهوری‌خواه که کمیته منابع طبیعی و انرژی سنای ایالتی را رهبری می‌کند، حمایت شد. چند ماه پس از تصویب این لایحه، آقای اسمیت با Bitmain، تأمین‌کننده سخت‌افزار استخراج رمزنگاری، همکاری کرد تا یک مرکز تعمیر تجهیزات ماینینگ مستقر در کنتاکی را احداث کند.

آقای اسمیت در مصاحبه‌ای گفت که با توجه به اینکه فعالیت‌های او در زمینه کسب‌وکار شخصی‌اش با قوانینی که با کمک او تصویب شده، ارتباطی ندارند، ارتباطی هم میان این دو وجود ندارد.


وایومینگ پیشرو در قانون گذاری


حتی اگر این مورد را نادیده بگیریم، هیچ‌ ایالتی در آمریکا به اندازه ایالت وایومینگ، زمینه سود فعالان قانون‌گذاری رمزارزی در سطح ایالتی از قوانین جدید را فراهم نکرده است. از سال ۲۰۱۸، بیش از ۲۰ لایحه جداگانه که فعالیت‌های شرکت‌های رمزارزی را آسان‌سازی می‌کند، در مجلس ایالتی تصویب شده‌اند.

یکی از فعالان اصلی تصویب این قوانین به نام کیتلین لانگ در تصویب قانونی جنجالی که به بانک‌ها اجازه می‌داد تا در این ایالت وارد فعالیت رمزارزی شوند، نقشی مهم داشت. بلافاصله پس از تصویب این قانون، او دست به احداث بانک خود به نام Avanti زد که حالا یکی از موفق‌ترین بانک‌های وایومینگ است.

بدون شک تلاش فعالان و مدیران بخش رمزارزی برای پیشبرد موازی قانون‌گذاری مفید در سطح ایالتی، جریانی مثبت برای آینده این صنعت تلقی می‌شود. اما در عین حال عدم دانش کافی نمایندگان در سطح ایالتی و سود مستقیم این شرکت‌ها در نتیجه لابی‌گری، بدبینی را نسبت به این روند بالا برده است.

یکی دیگر از رویدادهای احتمالی و جذب رگولاسیون رمزارزی در آمریکا، احتمال جدال دولت فدرال و دولت‌های محلی بر سر قانون‌گذاری رمزارزی طی سال‌های آینده خواهد بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ujh5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.