کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

حاکم دوبی می‌خواهد این شهر را به مرکز وب 3 دنیا تبدیل کند

تولید ناخالص متاورسی به جای تولید ناخالص داخلی

امارات متحده عربی قصد دارد اقدام جسورانه‌ای در حوزه کریپتو و اقتصاد انجام دهد. همان‌طور که می‌دانیم، معیار سنجش اقتصاد به‌طور سنتی تولید ناخالص داخلی یا GDP است، اما امارات می‌خواهد معیار جدیدی را با عنوان تولید ناخالص متاورسی یا GMP معرفی کند. در واقع هدف از این کار افزایش پذیرش این طبقه دارایی توسط دولت است، ولی باید دید این شاخص جدید چقدر می‌تواند مورد قبول واقع شود.

عمر‌بن‌سلطان‌ العلما، وزیر دولت در امور مربوط به هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و برنامه‌های دورکاری در مجمع متاورس دوبی تصمیم خود را مبنی بر ورود همه‌جانبه به دنیای کریپتو و وب 3 اعلام کرد. هدف امارات متحده عربی این است که ثابت کند متاورس ارزش بازار بالا و توانایی رقابت با برخی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان را دارد. العلما ادامه داد: «تولید ناخالص متاورسی می‌تواند میلیاردها دلار درآمد برای دوبی ایجاد کند. مردم بدون اینکه در دوبی حضور فیزیکی داشته باشند، می‌توانند آن را در متاورس ببینند.»

با اینکه بخش خصوصی مجری و مسئول اکثر پروژه‌های متاورسی است، اما امارات متحده عربی می‌خواهد نشان دهد که یک دولت هم می‌تواند اختیار ظرفیت‌های متاورس را در دست بگیرد. با این کار دولت امارات می‌تواند قوانین نظارتی خود را داشته باشد و این قوانین لزوماً بر پروژه‌های خصوصی اعمال نمی‌شوند.


بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان


در مورد میزان تولید ناخالص داخلی باید افزود که آمریکا با 23 تریلیون دلار رتبه اول و چین با 17 تریلیون دلار رتبه دوم را در جهان دارند. بر اساس گزارش بانک مرکزی امارات متحده عربی نیز، اقتصاد این کشور در سه‌ماهه اول سال 2022 حدود 8.2 درصد رشد کرد و انتظار می‌رود امسال تولید ناخالص داخلی واقعی 5.4 درصد رشد کند. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات دلیل رشد سریع اقتصادی در سال 2022 را تجارت خارجی، افزایش قیمت نفت و گردشگری می‌داند. وی جهت اثبات گفته خود به افزایش 42درصدی تعداد مهمانان هتل در سال جاری در 11 سپتامبر اشاره کرد.


استراتژی متاورسی امارات متحده عربی


در استراتژی متاورسی امارات متحده عربی چند بخش اصلی وجود دارد که عبارت‌اند از: گردشگری، آموزش، خدمات دولتی، خرده‌فروشی و املاک و مستغلات. در واقع این بخش‌ها معیار سنجش و ارزیابی استراتژی متاورسی این کشور هستند. وزیر امارات در این‌باره اعلام کرده که قرار است به‌زودی یک کارگروه برای تقویت گردشگری در کشور راه‌اندازی شود و به ارتقای این استراتژی کمک کند. علاوه بر این، وزارت اقتصاد امارات گفته که قصد ایجاد یک دفتر و سالن مجازی را برای برگزاری جلسات و امضای قراردادها در متاورس دارد.

البته طرح‌های متاورسی امارات به همین‌جا ختم نمی‌شوند. طرح‌های دیگر شامل اعطای مجوزهای عملیاتی به صرافی‌های بایننس و کریپتو دات‌کام، مشارکت با آن‌استاپبل دامینز و امکان پرداخت با بیت‌کوین برای هواپیمایی امارات است. با توجه به این طرح‌های متعدد، ظاهراً امارات متحده عربی در مورد ایجاد شاخص تولید ناخالص متاورسی جدی است و احتمالاً در قدم بعدی باید ثابت کند که ارزش بازار ابتکارات متاورس بالا و چشم‌گیر است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/lctw
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.